Layoutproblem med utfall

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Så jag kan ha gjort saker svårare än nödvändigt för mig här … Jag tänkte trycka min bok via Lulu, och hade tänkt använda spiralbindning, eftersom det får boken att kunna ligga öppen eller till och med dubbelvikas och till skillnad från de flesta rollspel jag gör kan den här boken behöva konsulteras under spel. I alla fall, jag har bilder som går ut till kanten, så jag har med utfall på kanterna. Gott så. Men jag har också en del uppslag där illustrationerna löper över hela uppslaget, och andra där den högra sidan har en bild och den vänstra sidan en annan. Det är här det blir problematiskt med utfallet.

Jag har just nu gjort boken som uppslag, och exporterar sedan enskilda sidor som PDF (vilket är vad Lulu vill ha). Men när jag gör det kommer utfallet på högersidan att vara en del av vänstersidan, och utfallet av vänstersidan vara en del av högersidan. När det är en bild som ska gå över hela uppslaget är detta inget problem, men när jag har olika bilder på höger och vänster sida blir det ju galet.

Alternativet är att göra layouten som enskilda sidor istället för att göra den som uppslag. Då har varje sida sitt eget utfall, vilket är bra för de bilder som är olika på höger och vänster sida, men nu blir problemet istället de uppslagsöverskridande bilderna. Jag måste lägga in dessa bilder två gånger, en gång på varje sida, men det blir ju lygens att lyckas linjera upp dem rätt med varandra.

För att göra saken värre sitter jag ju inte med InDesign som alla andra på forumet, utan Affinity Publisher. Jag gissar att det inte riktigt finns en lösning här, men jag tänker att jag skrivet en tråd i ett vagt hopp om att forumets layoutgurur har något smart trick att lära ut.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
For single pages, the terms 'Left' and 'Right' bleed are used, while for facing-page spreads the terms 'Inner' and 'Outer' are used. For the latter, Inner bleed is only relevant for first and last single pages or when exporting (printing) as single pages (rather than spreads).​

Så det känns som om du gör rätt.

Alternativet är att göra layouten som enskilda sidor istället för att göra den som uppslag. Då har varje sida sitt eget utfall, vilket är bra för de bilder som är olika på höger och vänster sida, men nu blir problemet istället de uppslagsöverskridande bilderna. Jag måste lägga in dessa bilder två gånger, en gång på varje sida, men det blir ju lygens att lyckas linjera upp dem rätt med varandra.
Du kopierar bilden och klistrar in kopian ovanpå den andra, vilket sker automatiskt. Du konverterar kopian till curves, byter till Node Tool (A) och flyttar två av hörnen så att bilden slutar utanför sidan. Flytta sedan den modifierade kopian till nästa sida.

Men om man ska tro på Affinity Publisher-sidan så löser att ha sidorna separata problemet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Du kopierar bilden och klistrar in kopian ovanpå den andra, vilket sker automatiskt. Du konverterar kopian till curves, byter till Node Tool (A) och flyttar två av hörnen så att bilden slutar utanför sidan. Flytta sedan den modifierade kopian till nästa sida.
Hmm, jag förstår inte riktigt proceduren här. Problemet som behöver lösas här är alltså att ha samma bild på två sidor och linjera dem så att de bildar ett fullständigt uppslag när sidorna är bredvid varandra. Blir ju jättepilligt att försöka se till att pixlarna på den vänstra sidans högra kant linjerar med den högra sidans vänstra kant. Eller man kanske kan kopiera bilden, klistra in den på samma ställe på nästa sida, sedan förflytta den ett fast antal mm som motsvarar sidbredden?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Eller man kanske kan kopiera bilden, klistra in den på samma ställe på nästa sida, sedan förflytta den ett fast antal mm som motsvarar sidbredden?
Det här gick faktiskt rätt bra. Får se om det ser bra ut i tryck, men jag tror att det funkar, även om det är lite pilligt.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Blir ju jättepilligt att försöka se till att pixlarna på den vänstra sidans högra kant linjerar med den högra sidans vänstra kant. Eller man kanske kan kopiera bilden, klistra in den på samma ställe på nästa sida, sedan förflytta den ett fast antal mm som motsvarar sidbredden?
Har du inte Snapping aktiverat? Så här menade jag (originalet har 50% opacity). Kvar att göra är att dra den röda kvadraten till sidans högra kant och sedan klippa ut den halverade bilden (kopian) som är ute i det mörkgråa fältet.

bilddelning.png
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,321
Jag använder Affinity Publisher! Preview grejen på Lulu får utfallen att se helt störda ut, precis som du beskriver, men det blir rätt i utskriften. Eller, så har det varit för mig iaf.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Har du inte Snapping aktiverat? Så här menade jag (originalet har 50% opacity). Kvar att göra är att dra den röda kvadraten till sidans högra kant och sedan klippa ut den halverade bilden (kopian) som är ute i det mörkgråa fältet.

View attachment 17498
Fast de två bilderna kan ju inte vara två halvor av en och samma bild. Biten som finns i utfallsområdet klipps ju bort, så det finns pixlar som ska vara på båda sidorna. Men som sagt, jag löste det med att kopiera bilden, klistra in på samma ställe på nästa sida, och sedan flytta den en sidbredd i sidled.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,739
Location
Göteborg
Jag använder Affinity Publisher! Preview grejen på Lulu får utfallen att se helt störda ut, precis som du beskriver, men det blir rätt i utskriften. Eller, så har det varit för mig iaf.
När man har en bok som sys ihop i mitten så försvinner ju mittenbleeden, och är det någon mismatch så döljs den i skarven. Men har man ringbindning så syns ju även innerkanten, så vill jag ha en bild som ska gå hela vägen in så måste den bilden gå in i utfallet, annars riskerar jag en rand där.

Jag tror att jag fick till det. Ska beställa ett provtryck när jag lyckats ladda upp projektet, men fastnade på att Lulu vill ha en massa uppgifter av mig. Det har jag aldrig behövt ge för tidigare böcker. Mycket irriterande.
 
Top