Layout och innehåll

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,151
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Att man påverkas av hur ett spel väljer att lägga upp sitt innehåll är uppenbart. Påverkar på fler än ett sätt utöver första upplevelsen och den efterföljande praktiska användningen av texten och reglerna.

Men om ni fick påverka.

Hur vill ni ha en rollspelstext, regeltext.

Stil, ordning av innehållet och stil på språk?

Vad är viktigast för dig?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Viktigast är att det är pedagogiskt upplagt och läsbart. Många rollspel saknar redaktörer, vilket hade ökat läsbarheten samtidigt som det säkert skalat ned textmängden upp till 30%.

Spelet ska ha genomgått korrekturläsning, gärna 3+ gånger.

Bilderna ska illustrera settingen och gärna följa samma stil genomgående genom boken eller kapitel.

Spelet bör vara skrivet som en spelstruktur med personligt tilltal. Det ska vara tydligt inom första tre sidorna vad spelet handlar om och vad man ska göra i spelet. Gör man detta behöver man inget "Vad är rollspel"-kapitel. Detta sätter också förståelsen för resten av spelet.

Kapitel bör ha en introduktion som presenterar vad läsaren ska gå igenom och gärna en sammanfattning.

Tabeller och liknande, som ofta används i spel, får gärna finnas lätt tillgängligt, antingen via foldrar, insidan av pärmen på boken, längst bak, som en foldout eller liknande.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Komprimerat, pedagogiskt och korrekturläst. Jag gillar också när det finns exempel. Att vi får följa hur någon skapar en rollperson är vanligt i många spel. Helt enkelt för att det är bra. Jag önskar att äventyrsskapande fick samma typ av stöd i fler rollspel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag gillar inte färg. Seriöst, jag tycker text ska vara svart på vitt. Glossiga snyggpapper i fyrfärg med små textblock mellan proffsiga illustrationer stör min läsning något enormt. Ögat vandrar till yxor och rymdskepp och hålls inte kvar på texten. Jag förstår varför man vill göra coffee table böcker. Herregud, jag älskar design framför funktion! Men när jag läser är det en helt annan aktivitet än att njuta av snygg design. För mig är de inte förenliga.

Så, rent, snyggt, minimalistiskt, korrekt och kortfattat. Så vill jag ha min text.

Ordning spelar inte så stor roll. För mig är spelböcker referensverk, eller uppslagsverk. De ska inte läsas från pärm till pärm, utan man bläddrar upp det man behöver, när man behöver det. Så en hyfsat bra innehållsförteckning, och ett index är viktigt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Många bra synpunkter ovan. Några tillägg från min sida:
  • Använd tydliga speltermer och var konsekent. Annars är det stor risk för förvirring.
  • Undvik anglicismer - både ord och ordföljder - om du skriver på svenska. Då blir texten lättare att läsa och framstår som proffsigare.
  • Ha få och korta stämningstexter, eller inga alls. Stämningstexter är i mitt tycke oftast mest i vägen.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Nån textfil men stödord i punktlistor brukar jag köra med.
Kartor gjorda i paint.

//EvilSpook
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
För mig är layout och text ganska långt ned på priolistan, för de flesta spel. Jag ska läsa igenom det en gång (pärm till pärm, det är inte ett referensverk) och sedan ska jag på sin höjd kolla på någon tabell eller snabbreferens ibland, men antagligen kommer boken knappt att öppnas mer. Det är lite som förpackningen när man köper en pryl. Såklart trevligt om den är snygg och lätt att öppna, men det är inte viktigt. Det är ju prylen jag vill åt, inte förpackningen.

Sedan finns det ju undantag. Vissa böcker ska användas under spel, och då blir det ju viktigare. Men oftast är det ett tecken på att spelet är för komplicerat för mig. Men jag är öppen för det, och mitt nya spel ska ju använda boken hela tiden.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
För mig beror hur jag vill ha det på hur spelet är. Om jag behöver slå upp mycket under spel så vill jag ha en bra innehållsförteckning, ett bra index eller båda. De viktigaste tabellerna/reglerna eller vad det nu är får gärna ha någon bild eller nåt grafiskt som gör att man känner igen sidan eller uppslaget.

Rollspelstext, här tolkat som texten i spelet som inte är regeltext, vill jag gärna att den ska vara välskriven (lättläst, korrekt stavat, inbjudande). Världstext kan eventuellt vara i första persons perspektiv. Jag gillar när världen presenteras som en riktig plats och lite anekdoter och vardagsliv får plats mellan allt (eventuellt) äventyrande. Jag älskar böcker som Volo's guider där Volo betygsätter värdshus, berättar om dem, om kvarteren/byar som i en riktig reseguide.

Regeltext ska framför allt vara tydlig och hellre övertydlig än otydlig. Exempel om det behövs. Vara lätt att hitta i ifall det behövs slås upp under spel.

Ordning får gärna vara uttänkt, alla rollpersonsskaparregler och referenser för sig. Ordnat efter storleksordning (planeter till länder till städer), typ (planeter för sig, länder för sig, städer för sig) eller i bokstavsordning efter namn.

Jag gillar verkligen om det finns en dedikerad spelarsektion som man kan läsa för att fatta spel och värld, fri från sånt som bara SL ska veta.

Layoutmässigt så ska det passa mediet, flera kolumner per sida är trevligt i en fysisk skrift, men en kolumn är mer lättläst digitalt.

Jag gillar färgplattor eller bakgrundsbilder eller bakgrundstexturer i spel där det passar som pergamenttextur i fantasyrollspel men det behöver vara oplastigt och så pass subtilt att det inte stör texten. För ett bra exempel på hur man inte gör finns regelböckerna till D&D 3.0. Svart text på vit bakgrund funkar alldeles utmärkt det med men kan göras lite trevligare med sidobårder i färg eller motiv, eller rubriker i färg. Lite plus om färger skiljer sig mellan kapitel i en fysisk bok så man snabbare kan nå den sida man letar efter.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,151
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Massor av bra tips och råd. Noterat att alla inte tycker lika, men det är ju som det ska.

Att reducera textmängden är nog en av de nyttigaste kommentarerna, lätt att bli långrandig och upprepande.

Färgkodning, fetstil och kursiv för att betona delar av en text kan jag vara förtjust i. Men kan förstå om det stör en del läsare.
 
Top