Nekromanti Layout: Design, logotyper, tecken...

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag skulle behöva en logotyp till mitt rollspel. Bara för att det ska hända något roligt mellan de sega och jobbiga skrivsessionerna - och för att det vore roligt att knåpa ihop några testformulär och en beta så snart det går. ... Jag tror ja har ett hum om vad jag vill ha i den, men...

Vad har en bra logotyp - hurdan är en bra logotyp?
... Vad ska man tänka på när man skapar logotyper?
... Är det till exempel vettigt eller bara billigt att använda sig av bestående teckensitt till just en logotyp?
etc.

Och rubriker och text då. När man skapar en bra eller i alla fall en duglig och bekväm layout till en text. Ska eller bör rubrikerna och brödtexten ha samma typsnitt eller hur bör man förhålla sig till detta för att det ska få en bra känsla, vara dugligt stiligt men samtidigt tilltalande?

Tar förövrigt emot tips kring allt som är relaterat till detta. Vet ju att forumet har både kunniga yrkes- liksom lekmän inom olika bitar av de här områdena.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Spelet i fråga är förövrigt En hund begraven som du kan läsa mer om här.

Sedan kan jag ju passa på att fråga om någon skulle vilja göra ett rollformulär åt mig i t.ex. InDesign, om jag skickar över en mall gjord i Scribus med anvisningar för hur jag vill utveckla det till en mer "professionell" design? ... Kommer på sin höjd täcka ett A4, mer behövs inte. Man ska dock vara beredd på att kanske få ändra formuläret med tiden om man ställer upp på detta, eftersom det är tänkt att kritiseras på vägen precis som allt annat.

Kan tyvärr inte erbjuda mer än ett tack i boken, alternativt PDF:en - beroende på hur det utvecklas.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
solvebring said:
Ja, jag skulle behöva en logotyp till mitt rollspel. Bara för att det ska hända något roligt mellan de sega och jobbiga skrivsessionerna - och för att det vore roligt att knåpa ihop några testformulär och en beta så snart det går. ... Jag tror ja har ett hum om vad jag vill ha i den, men...

Vad har en bra logotyp - hurdan är en bra logotyp?
... Vad ska man tänka på när man skapar logotyper?
... Är det till exempel vettigt eller bara billigt att använda sig av bestående teckensitt till just en logotyp?
etc.

Och rubriker och text då. När man skapar en bra eller i alla fall en duglig och bekväm layout till en text. Ska eller bör rubrikerna och brödtexten ha samma typsnitt eller hur bör man förhålla sig till detta för att det ska få en bra känsla, vara dugligt stiligt men samtidigt tilltalande?

Tar förövrigt emot tips kring allt som är relaterat till detta. Vet ju att forumet har både kunniga yrkes- liksom lekmän inom olika bitar av de här områdena.
snabbt svar mitt i natten:
En logga ska vara lätt att känna igen. Och att komma ihåg. En bra logga går att identifiera även om man bara ser en liten del av den. Sen är det bra om den fungerar även om den används liten och i svartvitt.

visst kan man utgå iftån ett befintligt typsnitt, men gör om det lite i alla fall. Så det tillförs personlighet.

Rubrik och text behöver inte vara i samma typsnitt, tvärtom vinner de ofta på att inte vara det.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Så på det hela taget tjänar man på en löjligt simpel logga.
Problemet är alltså att kombinera löjligt simpelt med snyggt och stiligt.

... Awww...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag vet inte om "löjligt simpel" är vad man ska tänka. Snarare skall den vara unik, tydlig och matcha varumärket.

Några svenska logotyper med extremt hög igenkänning är t.ex. Aftonbladet och Viking Line, där Aftonbladet kan byta ut namnet mot annan text och ändå vara uppenbart just Aftonbladet, och Viking Line under en period kunde visa NG och LI som enda del av logotypen i annonssammanhang och ändå identifieras. Det ligger förstås en hel del arbete med igenkänning och genomslag bakom det, men det hade inte varit möjligt utan en stark profil i botten.

Det är bland annat därför Telia har valt att bli lila, de är helt enkelt mer ensamma om den färgen i telekomsammanhang.


Eller också räknar man med att folk är mindre nogräknade och döper sitt spel till Drakar och Demoner istället för Dungeons and Dragons :gremwink:
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
När jag startade min serie (som nu är inne på sitt typ fjärde år med paus men den ska komma igen som web-serie vilket år som helst..) så ritade jag själv det typsnitt som blev loggan. Min förebild var då serien Nemi, egna bokstäver som jag sedan personifierade. Min plan har sedan dess varit att den ska städas upp så det ser mer proffsigt ut och mindre handritat men med tiden så gillar jag mer och mer det ojämna.

Så jag tycker också att du ska försöka göra något mer än bara använda ett befintligt typsnitt. Det blir roligare och intressantare på det viset.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tackars samtliga för givande svar. Intressant och givande läsning det här. =)

Nå, jag funderar just nu på om jag ska försöka göra något med ett kors och liksom försöka göra en grej av "En hund begraven". Det känns dock svårt att få in en text i det hela. Samtidigt ska ju detta kunna heada en omslagsbild utan att det skär sig eller känns som två olika bilder.

Kort sagt, vidare funderingar och tips är välkomna! :gremlaugh:
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Behöver En Hund Begraven verkligen en logga? Vad ska den användas till?

Så vitt jag förstått det är En Hund Begraven ingen produktlinje, utan »bara« en enskild produkt. Då behövs väl ingen logga för att binda ihop flera produkter ur samma produktlinje?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
solvebring said:
Vad har en bra logotyp - hurdan är en bra logotyp?
... Vad ska man tänka på när man skapar logotyper?
... Är det till exempel vettigt eller bara billigt att använda sig av bestående teckensitt till just en logotyp?
etc.
Som flera andra sagt bör den vara lätt igenkännlig och väcka en känsla. Denna känsla är något som - i ditt fall, tror jag - mer motiverar arbetet än, som Möller påpekar, planer på en lång produktlinje där kunderna måste kunna känna igen varorna för vad de är.

Men produktlinje-tänket kommer kanske in om du tänker dig att det ska vara fritt fram för andra att skapa supplement till ditt spel? I så fall är det bra att göra loggan tillgänglig för dem.

Som Arfert säger, är det bra om den funkar i svart/vitt. Jag skulle rent av säga viktigt att den gör det, med tanke på att budgeten hos dig och andra sällan medger färgtryck, så får man räkna med att - om det alls trycks, så är det mest i svart/vitt, och annars skrivs det ut, och då är det i regel också svart/vitt.

Man bör absolut också tänka på att få den skalbar - så att man kan anpassa logotypen från pytteliten till gigantisk (om du någonsin skulle få för dig att t.ex. trycka en roll-up eller liknande... :gremwink: ) Att ha en jpeg-bild eller liknande som inte är skalbar, ger bara problem. Så använd ett program som kan göra skalbara grafik-filer!

solvebring said:
Och rubriker och text då. När man skapar en bra eller i alla fall en duglig och bekväm layout till en text. Ska eller bör rubrikerna och brödtexten ha samma typsnitt eller hur bör man förhålla sig till detta för att det ska få en bra känsla, vara dugligt stiligt men samtidigt tilltalande?

Tar förövrigt emot tips kring allt som är relaterat till detta. Vet ju att forumet har både kunniga yrkes- liksom lekmän inom olika bitar av de här områdena.
Jag brukar bestämma ett begränsat antal rubriknivåer. Helst kanske bara tre. Annars är min erfarenhet att läsaren ändå ofta inte ser skillnad eller anar sig till syftet, och därför inte har någon hjälp av dem.

Rubriker ska ju vägleda läsaren om textens indelning. Kapitelrubriker brukar då vara enkla - alla vet hur de fungerar, typ. Och dem kan man göra stora och blaffiga. (Låta växa ut över spalterna, om man har spalt-layout osv.)

För att göra det lätt att se skillnad, brukar jag ha kapitelrubriker och oftast rubriknivå 2 i ett särskilt typsnitt, som fungerar som symboltypsnitt för "produkten". (Det gör dem inbördes lika, men eftersom kapitelrubrikerna är speciella, är det ingen risk för förväxling...)

Rubriknivå tre, den typiska "underrubriken" som strös in lika mycket för att dela upp texten som för att ge information, brukar dock få vara antingen brödtexttypsnittet i fetstil (och kanske någon grad större, men oftast inte). Eller ett sans serif-typsnitt, om jag använder det till andra saker (t.ex. tabeller et.c.).

Och därmed kommer det in på en hel del andra "småsaker" som man kanske sällan tänker lika mycket på som rubriker/brödtext. Nämligen alla tabeller, bildtexter eventuella fotnötter osv. Även de bör ha en layout som inte avviker för mycket.

Anledningen till att jag brukar introducera ett serif-löst typsnitt i layouten för dessa ändamål (fast ett typsnitt till kan förvirra och bryta den visuella harmonin i sidan) är att det är enklare att göra tabeller och liknande litet med sådana utan att läsbarheten försvinner helt.

Ett absolut nej-nej, som tyvärr många fått med sig från vissa upplagor av MS Word, är att ha vissa rubriknivåer i kursiv. Fy! Usch! Aldrig!

Kursivering gör något svårläst och bryter väldigt mycket mot den visuella harmonin. En rubrik i kursiv står ut som ett varigt sår i mungipan på någon man precis ska till att kyssa...

Ska kursiver användas alls, oavsett som det är för längre text - t.ex. citat - eller för att ge eftertryck till enstaka ord, så är det ett krav att det blir en tydlig ordbild ändå.

Vilket det oftast bara blir av typsnitt som har en särskild kursiv-variant. Andra typsnitt förvrider grundtypsnittet - oblique - när man väljer kursivering. I så fall bör man undvika det helt och hållet.

(Ett typsnitt kan iofs. vara kursivt i sig, som grafisk term, i den meningen att typen är gjord för för att vara mer kalligrafisk. Det kan funka som rubriktypsnitt eller liknande, även om de i regel är mer svårlästa och absolut inte bör utgöra brödtext.)

Jag försöker undvika att göra rubrikerna feta i onödan. Dvs. om rubriktypsnittet avviker från brödtexten, så bör det inte stå i fetstil. (Om inte typsnittet "kräver" det. Men vissa typsnitt finns bara i "vikter" som bold eller heavy till att börja med.)

Man kan också fundera över om andra typer av ingångar hör hemma i layouten. T.ex. anfanger, fetstilade ord i början av vissa stycken et.c. Det kan vara ett alternativ till vissa rubriker, om man använder dem genomtänkt. (Men det bör vara just genomtänkt... Annars förvirrar det snarare än hjälper.)

Slutligen - en annan sak som man kan använda på olika sätt är vinjetter. (Vinjetter är kanske vanligast i t.ex. tidskrifter som har vissa fasta avdelningar, och i varje nummer använder vinjetterna för att tala om vilken avdelning en viss artikel tillhör.) Vinjetten är därför oftast ett litet ordmärke.

Men det kan användas på ett liknande sätt i rollspelsdesign, för återkommande saker man vill märka ut som "Tips", "Regelexempel", "För spelledaren" osv.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Så vitt jag förstått det är En Hund Begraven ingen produktlinje, utan »bara« en enskild produkt. Då behövs väl ingen logga för att binda ihop flera produkter ur samma produktlinje?
Helt korrekt, men det vore roligt med någonting t.ex. vid sidrumret, eller sidfoten eller sidhuvudet eller marginalen, rollformulären osv.

Iof kan jag ta ta den text som rätt och slätt är tänkt till rubriker och sätta överallt - på framsidan, rollformulären osv. Men det är alltid kul att i alla fall experimentera lite. =) Kort sagt känns det bra och roligt att kunna göra spelet till sitt eget - ta kranks Null State till exempel... Ett litet spel men likväl talande.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tackar, tackar för superduper-inlägget. Där fick jag verkligen en hel del att ta beslut om till det att jag ska börja ge form åt saker och ting. Väldigt bra poänger, speciellt om rubriker.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
solvebring said:
Kort sagt känns det bra och roligt att kunna göra spelet till sitt eget - ta kranks Null State till exempel... Ett litet spel men likväl talande.
Och jag som hade tänkt ta Null State som ett exempel på en snygg produkt utan logotyp.

Okej, i viss mån använder krank sin genomstrukna nolla som en logga. Men så mycket är det inte.

Typsnitt, illustrationer, format, allt kan om det används på rätt sätt skapa en känsla för spelet. Men det är inte riktigt samma sak som en logotyp (men jag inser att du ju snackar om andra saker i tråden också).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Möller said:
solvebring said:
Kort sagt känns det bra och roligt att kunna göra spelet till sitt eget - ta kranks Null State till exempel... Ett litet spel men likväl talande.
Och jag som hade tänkt ta Null State som ett exempel på en snygg produkt utan logotyp.

Okej, i viss mån använder krank sin genomstrukna nolla som en logga. Men så mycket är det inte.

Typsnitt, illustrationer, format, allt kan om det används på rätt sätt skapa en känsla för spelet. Men det är inte riktigt samma sak som en logotyp (men jag inser att du ju snackar om andra saker i tråden också).
Tja, logotyp är kanske fel ord om vi ska förhålla oss regelrätt och bara syfta på varumärken i det sammanhanget. ... Låt oss säga symbol... emblem... eller något istället då. Hur som haver - ni hajar vart jag vill komma?
 
Top