Nekromanti Latinska egenskaper

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Jag knåpar på ett inkvisitionsrollspel: Absolvo. För stämningens skull har jag gärna egenskaperna på latin. Mina kunskaper i det språket slutar vid anatomiska termer, så jag ber ödmjukast om ett handtag från kunnigare forumiter. Utkast:
Code:
Fortitudo   Styrka
Robus       Tålighet
Agilitas    Smidighet

Subtilitas  Obemärkt
Vigilia     Vaksamhet
Auctoritas  ~Pondus

Militia     Närstrid
Accuratio   Precision (pilbåge, kastvapen)
Medicina    All form av läkekonst
Det trevliga med de här orden är att de är förhållandevis begripliga även för icke latinkunniga.
Jag är tveksam till indelningen Fortitudo/Robus; mina online-källor är lite motstridiga där. Militia är jag ännu mer skeptisk till. Vilka alternativ vore bättre?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Jag gillar det här skarpt :) Jag har inga bra förslag för jag kan för lite om latin men det här ser super kul ut. Ser fram emot att se mer om det här spelet.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Ersätt Auctoritas med Gravitas (vilket var dydgen som romarna själva använde för pondus och personlig karisma).

Martialis (sådant som hör till Mars, dvs krig) skulle nog vara en bra ersättning för militia.
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Det blir Martialis istället för Militia. Auctoritas ersätter jag lite motvilligt, eftersom ordet smakar trevligt på något sätt. Gravitas vore dock mer korrekt, och det torde vara tillräckligt lätt att koppla vad det rör sig om. Jag måste nog bara vänja mig vid det.

Tack för tipsen och visat intresse!
 
Top