LaTeX + drivethrurpg?

Loffeboll

Veteran
Joined
11 Mar 2019
Messages
160
Som gammal fysiker gillar jag att layouta allting i LaTeX. Är det någon som har erfarenhet av att layouta saker i detta fantastiska språk och släppa det på drivethrurpg som print on demand? Går det? Är det jobbigt? Puss!
 

Monokel

Koboldjägare från Chronopia
Joined
6 Nov 2019
Messages
469
Location
Uppsala
Det är väl så @wilper gör med sina spel? Utan att ha provat själv så har jag svårt att se att det skulle vara jobbigare än något annat sätt att skapa pdf:er (snarare tvärtom eftersom LaTeX är så smidigt att jobba med!).
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Ja, jag har gjort det, och det går utmärkt (eller okej, tekniskt sett har jag kört PoD via Lulu och pdf via Drivethru). Drivethru bryr sig inte om ifall du skapar din pdf med InDesign eller LaTeX eller något annat. Om det ska tryckas, så är väl det enda som möjligen kan vara lite klurigt det här med bleed och sidstorlek.

Jag har själv övergivit LaTeX för Affinity Publisher eftersom jag tyckte det blev lite väl mycket jobb att komma bort från ”vetenskaplig rapport”-looken och jag gärna jobbar ganska mycket med placering av bild- och textelement, men tycker man det är bekvämt att jobba med LaTeX ser jag inget direkt hinder för det. Finns flera spelskapare på forumet som använder det.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Kanske ett sidospår, men är det någon som använder någon markdown-smak istället för LaTex?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag kan inget om drivethrurpg, men LaTeX funkar utmärkt on-demand med både Lulu och Publit. Jag har skrivit flera rollspelsböcker i LaTeX. Jag tycker att en GNU/Linux-distribution i botten ger bäst och enklast stöd för det som behöver göras. De gånger jag använt OS X eller tvingats använda Windows har det ändå alltid slutat med att man får kompilera unix-verktyg för något. Emacs + AUCTeX är en extremt bra kombo.

Kanske ett sidospår, men är det någon som använder någon markdown-smak istället för LaTex?
En nykomling i sammanhanget (jag har använt LaTeX sedan 1900-talet :) ) är Org-mode till Emacs. Det är väsentligt smidigare att skriva sitt dokument i Org och sedan exportera till LaTeX. Man kan definiera om de kommandon exporten genererar efter behov. Om jag t.ex. gör något _understruket_ i Org kan jag definiera om \underline i LaTeX (via min .sty-fil) till att betyda något annat. På så vis kan man använda Orgs snabba funktioner för att skapa avancerade designelement. Poängen är då att man får ett urkraftfullt projektmanagementsystem med fin markup att skriva i, samt att grejer som korsreferenser, fotnoter och tabeller blir otroligt smidigt. Om man behöver lägga in något verkligt avancerat i LaTeX, kan man helt enkelt göra ett kodavsnitt i Org-filen. För enkla grejer kan man lägga t.ex. \vspace{10pt}, \noindent eller någon matte-snippet direkt i org-filen -- så grejar exporten det ändå.

(Grejer som jag inte utforskat så mycket men som jag vet går är att använda Org-mode för spreadsheets och för python/e-lisp-snippets som genererar tärningsslag o.s.v. Jag testade lite för något år sedan, och då gick det alltså att skriva ett program direkt i Org-filen som i princip innebar att du skrev typ ":troll:", tryckte på C-c C-c och fick en färdiggenererad, framslumpad SLP (ett troll i det fallet). Sjukt smidigt om man tänker sig att man skriver äventyr.)

När du sedan exporterar har jag funnit att det är bäst att bara exportera org-filens body samtidigt som man har en latexmk som bevakar biblioteket där man befinner sig. Den bästa läsaren -- okular -- känner av när något förändras och visar din förändring automatiskt efter nån sekund. Fördelen är att latexmk är bättre än att generera en pdf-fil direkt via org, bl.a. eftersom det behövs flera kompileringspass för att få med alla korsreferenser och innehållsförteckningar. Genom att använda :noexport:-taggar i org-filen kan man också layouta jättelånga böcker med mycket bildmaterial på en klen dator.

+ GNU/Linux i botten
+ Emacs + AUCTeX
+ Skriv i org-mode
+ Exportera body
+ Bevaka förändringar med latexmk
+ Visa pdf-en med Okular
+ Glöm inte :noexport: om du har klen dator

Om du vill se hur det kan bli kan du kolla in suldokar.wordpress.com.

Lycka till

Christian

ps. Jag glömde: TikZ går att använda för att göra coola kartor och en massa annat, utöver diagram och koordinatsystem och sådant. Picture i LaTeX låter dig placera saker var som helst på en sida snabbt. Genom att göra en minipage kan du alltså flytta hela textelement vart som helst väldigt enkelt. Den bästa klassen att arbeta med är i längden Memoir. Den har en mängd funktioner och en fantastisk manual.
 
Last edited:
Top