Last of us 2 review bombas av spelarna

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kritikerrosade spelet last of us 2 har inte varit på marknaden mer än 3 dagar innan det fått ta emot 7000 positiva och 18000 av negativa kommentarer av spelarna vilket har dragit ner spelets betyg till 3'4 av 10 på metacritic .

Spekulationerna går att spelarna som till mestadels består av män stör sig på att spelets huvudkäraktär är kvinna och att det förekommer en del hbtq karaktärer i spelet och därför har review bombat spelet med låga betyg .

 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
I tanke på hur många människor som tycktes ha bestämt sig att spelet var dåligt innan det släppts och de bara läst en sammanfattning av spelet story som läckt. Så litar jag inte fem öre på spelets användar recensioner
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Det är väl dags att göra liknande begränsningar för spel som en del gjort för filmer – du måste bevisa att du har tagit del av det för att kunna recensera. Att review-bombing ens är en grej får mig allt mer att luta åt att recensioner kanske inte är en grej som vem som helst ska kunna ägna sig åt. Åtminstone inte om det ska räknas in i någon slags aggregerad kvalitetsindikator.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Det är väl dags att göra liknande begränsningar för spel som en del gjort för filmer – du måste bevisa att du har tagit del av det för att kunna recensera. Att review-bombing ens är en grej får mig allt mer att luta åt att recensioner kanske inte är en grej som vem som helst ska kunna ägna sig åt. Åtminstone inte om det ska räknas in i någon slags aggregerad kvalitetsindikator.
Finns det inget liknande Rotten Tomatoes för spel och annan media än film? Där man set snittbetyg för kritiker och publik sida vid sida?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,323
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har spelet och har klarat det två gånger då jag är en completionist. Spelet är inte en 0 eller 1 men heller inte en 10. Spelets karaktärer är helt ok men jag som spelar spelet saknar det djup som fanns i dialogerna i första spelet. De karaktärer som finns i part 2 är inte lika roliga att spela, men det beror inte på deras sexualitet eller kön alls. Jag skall ärligt säga att jag helst spelar kvinnliga karaktärer i både rollspel och spel till konsol och PC så inga problem där.

Spelet har problem med hur storyn presenteras och takten som den utspelar sig i. Ibland går allt för snabbt men oftast kryper storyn fram alldeles för långsamt utan att vara speciellt spännande. Det finns episoder som är väldigt coola och jag önskar hela spelet var mer likt dem. Men spelet lever inte upp som en värdig uppföljare till det första spelet, så de av er som inte litar på recensioner från spelare kanske bör fråga er själva om det är mer rimligt att fler än 50 professionella recensenter ger spelet 100/100?

Spelet är inte dåligt men det är långt ifrån ett mästerverk, jag gav spelet 6/10 på metacritic och mitt betyg har inget med vem/vilka som dog eller överlevde och inte heller vilket kön eller sexualitet karaktärerna hade. Det enda jag bryr mig om är hur bra storyn var/är och hur spännande spelet var att spela. Lika många som har satt 0/10, har också satt 10/10 på lika dåliga grunder.
 

Svarte Draken

Veteran
Joined
29 Jun 2020
Messages
14
Kan bara hålla med Minimoni till fullo. Det första spelet är en evig klassiker, berättartekniskt såväl som spelmässigt; uppföljaren lever inte upp till samma nivå. Det är okej - men that's it.
Och det enda dödsfallet jag har problem med är Alices...

Och lika lite som det är rätt att reviewbomba ett spel för att det har/inte har huvudkaraktärer av något givet kön, sexualitet, etnicitet, etc - lika lite kan det väl vara rätt att rosa ett spel för att det har/inte har huvudkaraktärer av något givet kön, sexualitet, etnicitet, etc?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Och lika lite som det är rätt att reviewbomba ett spel för att det har/inte har huvudkaraktärer av något givet kön, sexualitet, etnicitet, etc - lika lite kan det väl vara rätt att rosa ett spel för att det har/inte har huvudkaraktärer av något givet kön, sexualitet, etnicitet, etc?
Nej, det finns en väldigt viktig skillnad där :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,323
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nej, det finns en väldigt viktig skillnad där :)
Njaej... Representation är bra, men bara för att spelet lyckas med representation så skall inte automatiska 100/100 eller 10/10 utdelas. Första spelet lyckades bra med representation och Bill var öppet homosexuell och älskades av fansen. Ellie var svårare att tyda men DLCn till första spelet klargjorde att Ellie var lesbisk eller bisexuell och fansen fortsatte att älska henne. Representationen är ännu bredare i part 2, men också mycket plattare.

Att ge ett spel 100/100 eller 10/10 bara för att en del karaktärer kommer från etniska minoriteter(i USA) eller har andra sexuella läggningar än hetero, är inte ett bra sätt att recensera spel. Är spelet starkare tack vare att det vågar visa grupper som sällan syns i spel? Ja, tveklöst! Det finns säkert en och annan med medeltida åsikter som givit spelet ett dåligt betyg bara för att spelet skildrar qeer-personer etc, men de utgör inte majoriteten av varför spelet mottagits så dåligt av fansen.

De flesta recensionern från spelare som jag läst klagar inte på representation, snarare är det hur storyn är upplagd och att den ”magin” som fanns i första spelet nu är borta. Karaktärerna som var med i första och nu även är med i andra har på många sätt bytt personlighet helt och det är svårt för mig som spelare att bry mig om vem som överlever eller dör. Detta till skillnad från första spelet där jag än idag får tårar i ögonen av en del scener. Och det är här jag tror de flesta spelarna och fansen av första spelet inte längre känner igen TLoU. Som jag sa tidigare så är spelet inte dåligt (6/10 är ok i min bok) men det lever verkligen inte upp till första spelet. Och detta är synd för de karaktärer jag gillade allra bäst i TLoU2 var Dina och Lev, två karaktärer som representerar minoriteter på flera olika vis men vars potential aldrig får nå sitt zenit :-(

Jag tror att Naughty Dog var så säkra på att alla skulle älska vad de än släppte så de gav sig själva lite väl fria tyglar när det gällde handlingen och hur den presenteras. Karaktärernas etniska bakgrund och sexuella läggning bryr sig de allra flesta inte om så länge handlingen håller och att spelet är kul att spela.
 

Svarte Draken

Veteran
Joined
29 Jun 2020
Messages
14
Mycket i de där recensionerna jag inte håller med om. Kan t.ex. tycka att plot armour är helt okej ... when used in moderation.

Men ungefär 60% är helt i överensstämmelse med min egen upplevelse.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,323
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mycket i de där recensionerna jag inte håller med om. Kan t.ex. tycka att plot armour är helt okej ... when used in moderation.

Men ungefär 60% är helt i överensstämmelse med min egen upplevelse.
Ja, Angry Joe driver ju saker till sin spets :) Men poängen om att de flesta fansen förväntade sig en fördjupning i relationerna med redan tidigare introducerade karaktärer kontra vad som faktiskt blev resultatet är dock spot on! Han visar också att spelet förtjänar mycket kritik oavsett hur vänligt inställd till queer-rörelsen man är och precis som Joe säger och visar så spelar karaktärernas sexuella orientering eller identiter ingen roll så länge storyn fungerar. Vilket storyn faktiskt inte gör varken gällande tempo eller dramaturgiska grepp.

Angry Joe är dessutom rätt långt till vänster på den politiska skalan så det ska rätt mycket till att kalla honom högerspöke eller att han skulle ha något emot queer-personer i spel, vilket han självklart inte har.

Sen var min poäng att många tyckte spelet var bristfälligt av många olika anledningar, det behövdes ingen ”review brigade”, vargen grön eller röd för att spelet inte skulle bli lika omtyckt bland de flesta fansen som första spelet :)
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Ja, Angry Joe driver ju saker till sin spets :) Men poängen om att de flesta fansen förväntade sig en fördjupning i relationerna med redan tidigare introducerade karaktärer kontra vad som faktiskt blev resultatet är dock spot on! Han visar också att spelet förtjänar mycket kritik oavsett hur vänligt inställd till queer-rörelsen man är och precis som Joe säger och visar så spelar karaktärernas sexuella orientering eller identiter ingen roll så länge storyn fungerar. Vilket storyn faktiskt inte gör varken gällande tempo eller dramaturgiska grepp.

Angry Joe är dessutom rätt långt till vänster på den politiska skalan så det ska rätt mycket till att kalla honom högerspöke eller att han skulle ha något emot queer-personer i spel, vilket han självklart inte har.

Sen var min poäng att många tyckte spelet var bristfälligt av många olika anledningar, det behövdes ingen ”review brigade”, vargen grön eller röd för att spelet inte skulle bli lika omtyckt bland de flesta fansen som första spelet :)
Det är ju synd då att homofob-idioterna helt raderat möjligheten att ha en saklig debatt om innehållet. De valde att göra det här till en symbol och då spelar det ingen roll om innehållet är skit.

Jag förstår vad du menar och håller egentligen med dig men nu är det som det är tack vare brunhögerkukarna (vågar påstå att det mestadels är män som reagerar, fuck män).
 

Svarte Draken

Veteran
Joined
29 Jun 2020
Messages
14
Ja, Angry Joe driver ju saker till sin spets :) Men poängen om att de flesta fansen förväntade sig en fördjupning i relationerna med redan tidigare introducerade karaktärer kontra vad som faktiskt blev resultatet är dock spot on!
[...]
det behövdes ingen ”review brigade”, vargen grön eller röd för att spelet inte skulle bli lika omtyckt bland de flesta fansen som första spelet :)
Just så.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,323
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är ju synd då att homofob-idioterna helt raderat möjligheten att ha en saklig debatt om innehållet. De valde att göra det här till en symbol och då spelar det ingen roll om innehållet är skit.

Jag förstår vad du menar och håller egentligen med dig men nu är det som det är tack vare brunhögerkukarna (vågar påstå att det mestadels är män som reagerar, fuck män).
Det är säkert så att de flesta är män, både de som ger tior och nollor. Jag tänker verkligen inte försvara de som genom homofobi attackerat spelet då jag vidhåller det jag sa i första inlägget i tråden, de flesta som gav spelet låga betyg gjorde det så som jag uppfattat det inte kanske främst på grund av homofobi men jag kan ha fel. Jag orkar eller kan inte gå igenom över 100 000 recensioner på metacritic för att se vilka tior och nollor som utdelas på grund av vad. Men jag vet att väldigt många kvinnor liksom män ogillade väldigt många av spelets designval och hur historien berättas så jag tror inte att det är en så lätt fråga med ett så enkelt svar som att alla röda recensioner=homofober och alla gröna recensioner=goda människor med utomordentliga värderingar. Jag är säker på att nyanserna är betydligt fler än så. Om jag måste gissa så tror jag att en speciell karaktärs väldigt tidiga död var det som retade upp flest tidiga recensenter i kombination att hela berättelsen är uppdelad på två väldigt osammanhängande berättelser som inte på något sätt känns organisk eller har ett logiskt händelseförlopp eller slut.

Sen är spelet skitsnyggt och stämningen är på flera ställen så awesome att jag ville spela om encountern igen och igen. Att jag nu är på mitt tredje varv trots att jag tycker storyn och hur storyn presentera är riktigt dålig, visar ändock på att spelet har starka sidor. :)
Sen att många med mig som faktiskt gav spelet en sexa eller mindre, fortfarande tycker att spelets queer-personer är de starkaste karaktärerna visar också en del. Jag gillade verkligen Dina, hon är vettig på ett sätt där andra i storyn är ologiska och jag älskar Lev då han har det största djupet av alla spelets karaktärer och en personlighet som verkligen passar in i världen där storyn utspelar sig. Jag vill egentligen spela som Lev i ett helt spel eller i en fet DLC, men det lär nog inte hända.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Jag orkar eller kan inte gå igenom över 100 000 recensioner på metacritic för att se vilka tior och nollor som utdelas på grund av vad.

Sen att många med mig som faktiskt gav spelet en sexa eller mindre, fortfarande tycker att spelets queer-personer är de starkaste karaktärerna visar också en del.
Jag tror i min tur att just de som utdelade just nollor och tior antagligen är homofober eller har jättegoda värderingar, för det här spelet är inte en nolla (eller en tia) så ger man det så ger man det ju mer som ett statement än en faktiskt bedömning av spelet.

Jag tyckte nog att det var en sjua kanske, men jag kan absolut fatta att man kan ge det en trea eller så, men det är ju bara fånigt att påstå att det är en nolla.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,323
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tror i min tur att just de som utdelade just nollor och tior antagligen är homofober eller har jättegoda värderingar, för det här spelet är inte en nolla (eller en tia) så ger man det så ger man det ju mer som ett statement än en faktiskt bedömning av spelet.

Jag tyckte nog att det var en sjua kanske, men jag kan absolut fatta att man kan ge det en trea eller så, men det är ju bara fånigt att påstå att det är en nolla.
Ja, jag har ju hela tiden sagt att det är idiotiskt att ge spelet en etta eller nolla. Men det är fan inte mycket bättre att ge det en tia utan att ha spelat det eller enbart för att karaktärer med en viss identitet förekommer. Båda sorters ”review brigading” förstör hela poängen med recensioner. Och än en gång, öppna ögonen och se att väldigt många som gav väldigt låga betyg gjorde det på grund av vad de såg som en för tidig död av en älskad karaktär, inte homofobi. Att dela upp världen i gott och ont så som du tycks göra kanske känns behagligt, men det visar på en skrämmande oförmåga att se nyanser och hjälper ingen. Massor av folk som gav det en nolla gjorde det på grund av andra orsaker än homofobi, annars hade inte första spelet varit så älskat av samma jävla fans! Om man skall ge sig in i din svartvita värld där all moral är ett nollsummespel, så är alla tior givna av godhetsknarkare som på riktigt tror att deras avföring doftar så gott att de själva onanerar till den. Detta är självfallet inte så betygen givits och jag vägrar tro att alla som givit en nolla är en homofob på samma sätt som jag vägrar tro att alla som gav en tia är en godhetsknarkande narcissist, men både horderna av nollor och tior är fortfarande lika skadliga som vägledning för spelets egentlig kvaliteter och brister.
 
Last edited:
Top