Nekromanti Laservapen i Neotech?

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Hur långt har utvecklingen nått i Neotech gällande laservapen? Läste i n2_historia att de första laserkanonerna har installerats på stridsvagnar i luftvärnssyfte, hur fungerar egentligen dessa? Någon som har spånat på området?

Vilken slags portabla laservapen finns 2059 ?

Upptäckte att det idag finns iallafall ett fåtal system på området, bland annat den kinesiska ZM-87 (första bilden nedan) vars huvuduppgift är att störa/förstöra fientliga laseravståndsmätare, eldledningssystem, optik och till och med soldaternas ögon...

Enligt uppgift från en utställning 1995 då vapnet presenterades hade det kapacitet att allvarligt skada det mänskliga ögat på 2-3 km, eller över 5 km med ett 7x förstoringsobjektiv.. trevligt :gremcool:



Följande glasögon togs fram av företaget Gentex året 2001 för att skydda amerikanska soldater från just så kallade ballistiska laservapen:



Det andra vapnet har jag ingen aning om vad det har för funktioner/kapacitet




Det amerikanska Zeus-HLONS systemet för att skära genom metall/antända blindgångare. Systemet tycks dock fortfarande vara i utvecklingsstadiet.

 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Coolt!
Det skolom härmed användas i en kommande krigskampanj.
Inte så mycket mer avancerade än de du har hittat dock,
inga soldater som springer omkring med handlaservapen och skjuter på varandra.
Nej, då blir det nog Star Wars.
Kul saker iallafall, bör vara ordentligt förödande på stridspiloter (Om man träffar) :gremlaugh:.
 

Techno

Veteran
Joined
22 Jan 2005
Messages
39
Location
Norrköping
Du kan väl hitta på några laservapen själv de kan ju alltid vara roligt. Men ja vet ej hur du vill ha dina vapen :gremwink:. Finns ju många filmer man kan ta inpiration ifrån, själv så ska ja nog hitta på egna tror ja(som en liten extra krydda) :gremgrin:

MVH Jonas(Techno)
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
mkt intressant med det där att skada folks ögon med laservapen istället för att bränna upp dem... låter mkt mer logiskt och realistiskt...
det där med längden för vapnet var oxå trevligt, borde det inte bli en jäkla effekt om folk är nära då? om man träffar dem i ögonen?
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Kul saker iallafall, bör vara ordentligt förödande på stridspiloter (Om man träffar) .
Det var faktiskt en incident under 2003 då ett par amerikanska helikoptrar blev uppvaktade av nordkoreanska MIG-plan, vilka sägs ha angripit helikoptrarna med laservapen som dessa, det antas ha varit just det kinesiska ZM-87 som använts. Vad som hände och eller om helikoptrarna eller deras besättning orsakades någon skada vet jag inte, men du kan ju alltid prova leta efter artiklar på nätet om incidenten ifall du är intresserad.

Frågan är väl bara hur effektiva dessa lasersystem är om femtio år? Skära genom flygplanskroppar?
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Såvitt jag vet har det skrivits på avtal bland FNs medlemsländer att laservapen (eller liknande) som permanent kan skada offrets ögon är förbjudna. Detta hindrar inte att man kan använda det för att förstöra utrustning på något sätt (hur nu det skulle gå till, mikrovågsvapen är väl bäst att använda till sådant).

Jag hörde det på ett program på Discovery Civilization där dom gick igenom utvecklingen av vapen. Det fanns även idéer på att byta från vanlig amunition som drivs fram av en explosiv laddning till mikroversioner av missiler, med en diameter på ungefär samma storlek som dagens kulkalibrar och med ett lite större vingspann. Fördelen är ju givetvis att en soldat i det fallet behöver mindre ammunition med sig då det i princip räcker med att avfyra ett skott mot ett mål och sedan styr den lilla missilen sig själv med hjälp av något (kan vara optisk styrning, värmestyrning eller radar av något slag).

/Seinet Wintermute - Kommer ha träningsverk imorgon
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Upptäckte att det idag finns iallafall ett fåtal system på området, bland annat den kinesiska ZM-87 (första bilden nedan) vars huvuduppgift är att störa/förstöra fientliga laseravståndsmätare, eldledningssystem, optik och till och med soldaternas ögon...
Grilla soldaters ögon kan du göra med en laseravståndsmätare. Den vi hade i Strf 90 har en räckvidd på ca 10 km. När vi var på skjutövingar fick det inte finnas vägskyltar eller dyl på skjutfältet iom risken för reflektioner. På Strf 9040C har de satt in laserfilter i prismorna, de små fönstrerna runt luckorna, inte bara i skyttens sikte som på A och B versionerna, för att bestättningen inte ska bli skadad ifall någon mäter på den egna vagnen.

Det stora problemet med laservapen är ju att ha tillräckligt med energi med sig. Fasta system och fordon kommer ganska tidigt att få laservapen av olika form, dock lär det dröja innan soldater, t ex specialstyrkor får bra portabel utrustning.
 
G

Guest

Guest
Re: Laservapen i Neotech?[ANT]

Har skrivit en del regler, vissa med hjälp av en annan på föreningen, jag lägger upp det senare idag skulle jag gissa.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Japp det stämmer fast det här rör sig tydligen om ett betydligt kraftfullare system med skadegörelse som huvudfunktion, snarare än bieffekt.

En variant av ZM-87 sägs vara det system som finns installerat på den senaste kinesiska stridsvagnen T-98 och då med en huvudfunktion att förstöra optik, laseravståndsmätare och övrig elektronisk extern materiel på fientliga stridsfordon. Med tanke på detta syfte torde laservapnet ha en betydligt kraftfullare funktion än traditionella laseravståndsmätare och dess åverkan på exempelvis det mänskliga ögat borde därmed vara av en helt annan dimension av lasern på exempelvis Strf 90.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Så sant. Jag ville bara upplysa att man kunde vara elak med de vanliga grejorna osso :p
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Frågan är väl bara hur effektiva dessa lasersystem är om femtio år? Skära genom flygplanskroppar?
Nja, det är väl att ta i.
Och eftersom någon sagt att det är förbjudet enligt lag att döda ögon så lär väl ingen utveckla sådana kraftfullare vapen heller.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
O ja, det är ju redan under utveckling.. USA har ju redan ett system för att skära genom/antända blindgångare och fjärrstyrda IEDs. Kineserna vidareutvecklar ZM-87 som i sin tur är så gott som en kopia av ett ryskt system (PAPV???)

Nja, nä.. det finns så pass många kryphål i konventionen mot såna vapen att det är istället en kapplöpning om vem som blir först (och störst) - mitt sätt att se på saken
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Jag vet inte exakt hur ljus funkar men får laser en för stor betydelse så lär det vara en smal sak att kroma stridsvagnar/flygplan/missiler el. dyl. Det finns nog en massa matriel som kan reflektera typ 100% av ljuset (det lär bli otrevligt för den sida som sköt om de inte använder samma reflekterande matriel).
Om man vill bibehålla camouflage så kanske man kan skapa släta ytor som bara speglar en viss färg (då helst den som lasern består av).

I framtiden kommer antagligen mindre och färre militära förband/fordon användas då de kan bära med sig en extrem förstörelseverkan ändå, stora trupper innebär stora förluster.
Man kan fråga sig om laser verkligen kan ha en framtid även om man kan lösa problemen med energi och dyl, lasrar har ju oxå svagheter (rökridåer,dimma t.ex.)
 
G

Guest

Guest
Det fysiska maximat på mängd reflekterat ljus är någonstans vid 30% vilket innebär att reflektionen alltid är svagare än effekten på det man avfyrar mot och dessutom sprids refrlektionen åt flera håll, det finns alltså en marknad för det.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Det finns som sagt lagar mot laservapen.
Men samtidigt finns det vapen som inte skickar ut en egen laserstråle utan endast reflekterar en befintlig sådan.

Det finns prototypsystem (fransmännen har nåt som jag inte kommer ihåg vad det heter) som är ett kapselplacerat spegelsystem som skickar tillbaka laserstrålen till källan.
Oftast används jhu någon form av optik för att rikta in själva laser systemet (må så vara ett vapen eller ett styrystem för robotar eller bomber), och en skytt som sitter och tittar genom denna kommer garanterat att få synskador (som att kolla mot solen med en kikare). Ett enkelt sätt att skydda skytten är att använda sig av monitorer och kameror istället, men å andra sidan så pajjar kamerorna om lasern är tillräckligt stark och reflektionen tillräckligt precis.

Det stora problemet med alla lasersystem är att de kräver enorma mängder med energi för att göra någon nytta. Dessutom tappar en laserstråle snabbt effekt genom vanlig luft. Tricket är jhu då att öka effekten än mer, men istället så kommer då eventuella partiklar och syremolekyler i luften att joniseras, åsså ökar effektraset ännumer. Våran atmosfär skyddar tämligen bra mot högintensiv strålning, oavsett om det är på synlig våglängd eller annan.

De lasersystem som används idag är oftast "kemiska". Dvs, inga batterier, utan ett flertal kemiska ämnen (gas el nåt) som när de blandas genererar stora mängder energi (ungefär som bränsleceller, där restprodukten blir vattenånga).
Det är jhu förstås möjligt att med en kärnreaktor i storlek av den som används på mer moderna ubåtar (stor som en tvättmaskin ungefär), få fram de mängder energi som behövs. Men då är det jhu nästan uteslutande en form av fordonsbaserat vapen vi talar om.

Det borde krylla av fina länkar därute....

Personligen tror jag mer på mikrovågsvapen. (Det e coolt att poppa en påse micropopcorn från ICA på strax över 30m håll på dryga 10sek).
 
G

Guest

Guest
Det finns ju maser vilket är mikrovågornas laser, å de skadar inte synen och tas inte upp av luften, men bristen är att det är det kräver mycket tåligare utrustning då det inte finns lika efektiva linser etc till maser.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Poppa popcorn...

Ja det går, och ja jag har gjort det, dom blev lite brända men annars var det skoj =)

Det krävs dock lite krut i mikrovågsreläerna för att göra det men inget spektakulärt. Ta vilket stort ruggigt långdistansrobotsystem som helst så har de oftast en radar som kan göra liknande saker :gremwink:
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Några fler..

Ett par bilder till, här av den kinesiska stridsvagnsbaserade lasern.
Jag har fortfarande inte förstått vad de ska ha den till. Det är ju bara att slänga iväg en pil så gör det samma skada + alla de andra trevligheterna. Med tanke på de små tidsmarginalerna i strid så finns det ingen tid att lägga på att sabba fiendens prismor. Det är först till skott som gäller med kanonen.
 
Top