Laptopbatteri som inte tar laddning…

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag har ju öppnat datorn och bytt ut hårddiskar och ramminnen och nätverkskort
Det är klart att det blir motigt att bevisa att felet är ursprungligt.

Jag tänker att du får din nya dator, den gamla blir mer en källa till negativa tankar än något annat. Sätt hårddisken i ett USB-chassi och används som backup, sälj RAM och Nätverkskort på Blocket, och släpp det. Kanske är det förnuftigaste.

Det hindrar inte att du lämnar in den, åberopar reklamationsrätten, och ser vad som händer, först.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Arn behöver du inte hota med, om du säger att du vill reklamera så kommer alla seriösa butiker behandla det som ett reklamations ärende och inte ett garanti-ärende.

250 kr är det värt att kanske få en ersättning för. Du ska inte tänka på det som bråk innan ni är osams. Än så länge är det ju bara så att de berättar vad de har för regler.
Grejen är väl att det kan bli dyrare än de där 250, om de skickar till sin firma och firman bestämmer sig för att allt joxande som nån (jag) uppenbarligen gjort med datorn gör att det här inte är ett giltigt reklamationsärende.

Jag gissar att det också är lite det de vill uppnå, när de inte specar hur mycket större den där avgiften kan tänkas bli…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Sätt hårddisken i ett USB-chassi och används som backup
Nu när jag tänker efter så är det såklart så jag ska göra med primärhårddisken också. Jag har bara tänkt den tanken med sekundärdisken, den jag själv stoppat i (2TB SSD 2.5"). Men det är klart jag kan köpa chassi till 1TB M.2-disken också; den var ju dyr och snabb och så. Bör kunna må bra i ett lagom litet USB3-chassi tänker jag.

Det hindrar inte att du lämnar in den, åberopar reklamationsrätten, och ser vad som händer, först.
Egentligen inte. Bara det inte betyder att jag åker på nån extra dryg avgift…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Uppdatering: Jag är så less nu att jag mer eller mindre bestämt mig för att plundra datorn och sedan sälja den som reservdelsprojekt. Undersöka var fan jag kan slänga ett laptopbatteri på ett säkert sätt.

Den nya datorn har fortfarande inte kommit. Posten har tappat bort paketet. Första gången det händer för mig; jag har ju annars haft tur med Postnord överlag. Men den här gången… nä. De har dragit igång ett "ärende" om mitt paket och har nu en snubbe som ska leta efter det och höra av sig. Den som lever får se, men jag skulle mest bara gärna få min dator snart…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Uppdatering: Posten har gett upp om att hitta paketet.

1644343057953.png

I morgon hör jag av mig till Netonnet. Hade gjort det idag, men deras chatt är stängd pga personalbrist och de har bara telefontid till 17 och jag blev försenad hem pga ersättningsbussar och inställda tåg. Och de har fem arbetsdagars svarstid på mail.

Så jag ringer i morgon. Jag hatar att ringa, but a man's gotta do what a man's gotta do antar jag.

(Både den här tråden och den om min bänkdiskmaskin har nu tydligen blivit trådar där jag bara uppdaterar om läget snarare än ber om hjälp. Admin får väl varna om det blir för OT =) )

EDIT: Jag fick också just fakturan för datorn. Jag vet intellektuellt att jag inte kommer att landa i att behöva betala 28k för en icke-dator, men just nu känns det lite surt att ha fakturan men inte datorn…
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det tog inte lång tid för Postnord att ge upp att leta efter att paket med ett värde på 28kkr (jag bara hittar på).

Man kan inte låta bli att undra om de vet att det försvunnit: blivit stulet eller förstört. Och när allting alltid kommer fram (jag har ALDRIG haft problem med Postnord) så blir man ju misstänksam när något ovanligt värdefullt försvinner.

Fakturan tycker jag absolut inte att du ska betala innan du fått datorn.

Jag lider med dig att du ska ringa NetOnNet... nyfiken på vad de kommer göra. Jag tror att vad du vill ha i bakfickan är att "reklamera och häva köpet". Du har inte fått produkten, och du behöver den, så om de inte årgärdar det omgående så behöver du självklart köpa en annan produkt omgående. Du har säkert både öppet köp och returrätt.

Hoppas att moderatorerna fortsätter låta dig beklaga dig här i din egen tråd!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Här var lite matnyttigt ifall du känner dig osäker på dina rättigheter och möjligheter.
(du ska INTE betala fakturan)

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Det tog inte lång tid för Postnord att ge upp att leta efter att paket med ett värde på 28kkr (jag bara hittar på).
Väldigt träffsäkert hittepå.

Man kan inte låta bli att undra om de vet att det försvunnit: blivit stulet eller förstört. Och när allting alltid kommer fram (jag har ALDRIG haft problem med Postnord) så blir man ju misstänksam när något ovanligt värdefullt försvinner.
Nä, jag delar ju din goda erfarenhet. Min preliminära misstanke är typ "covid-vikarie tyckte hen behövde en ny gaming-laptop". Inte för att jag orkar hålla på och polisanmäla eller så.

Men som du är inne på så kan ju paketet helt enkelt förstörts. Men då tycker jag att de kunnat säga det istället…

Jag lider med dig att du ska ringa NetOnNet... nyfiken på vad de kommer göra. Jag tror att vad du vill ha i bakfickan är att "reklamera och häva köpet". Du har inte fått produkten, och du behöver den, så om de inte årgärdar det omgående så behöver du självklart köpa en annan produkt omgående. Du har säkert både öppet köp och returrätt.
De har en supportsida specifikt för försvunna paket, så jag tänker att de har viss beredskap. Och att döma av den sidan borde det inte bli några stora bekymmer.

Det enda trubblet jag kan tänka mig är att datorn jag köpte var en fyndvara där de inte längre har icke-fyndvarianten i lager. Just nu har de visserligen minst ytterligare en sådan dator, men jag hoppas att den inte försvinner innan jag får tag i kundtjänst. För om de bara skickar mig den så blir ju allt cool.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Väldigt träffsäkert hittepå.
Jag skrev min kommentar först (med 20kkr), sedan läste jag din kommentar igen och rättade till 28kkr, men så glömde jag ta bort parentesen.

...så du inte ligger och grubblar på det...

Supportsidan såg ju stabil ut :) Lycka till.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Uppdatering: Posten har gett upp om att hitta paketet.
Jag hade problem med PostNord för fem år sedan när jag beställde en cykel från Tyskland. De sade tre gånger att den var levererad och till sist att den var borttappad (en cykel?!). När jag påpekade detta för cykelhandlaren sade hon jag pratade med: "Jag har ett direktnummer till PostNord. Jag ringer direkt". Nästa dag fick jag cykeln.
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Jag har enbart negativa erfarenheter med NetonNet. Verkar som att de inte tar eget ansvar.
Sist jag hade kontakt med dem så hotade jag att polisanmäla och dra dem inför skatteverket eftersom de vägrade skicka ett kvitto på mitt köp. Tog tre veckor att få det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Uppdatering: Netonnets telefonkundtjänst var riktigt bra. Lång telefonkö så de fick ringa upp mig när det var min tur, men sen var det noll krångel: jag fick ange ordernummer, personen i andra änden av luren pratade lite med sin typ supervisor, och när hen kom tillbaka var det ba' "amen det är klart vi skickar en ny, jag ser ju att den legat still på posten länge. jag fixar det direkt."

Och nu är en ny order lagd i deras system, med expressfrakt.

Återstår att se om 1) datorn faktiskt kommer fram den här gången och 2) om de lyckas klanta till det och dubbelfakturera eller nåt, men hittills är nog upplevelsen av Netonnet top notch faktiskt. Deras chattkundtjänst var snabb, hjälpsam och bra när jag ville avbeställa den sämre versionen av den här datorn och beställa den bättre (till lägre pris pga fyndvara). Och deras telefonkundtjänst var nu också i princip flawless.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Nu är nya datorn framme. Hittills är jag iaf väldigt nöjd, även om det var lite weird hur klurigt det var att hitta mjukvaran som får externa grafikkortet att funka. Av någon anledning var det inte listat på supportsidan för datorn, och var heller inte förinstallerat…

Jaja, nu sitter jag och installerar program och uppdateringar och sådär.

Nästa steg blir nog som jag tänkte; köpa ett par externa kabinett för SSD:rna från gamla datorn, sedan se om man kan hitta någon som behöver reservdelar. Scouta den där återvinningscentralen vid tillfälle, och slänga batteriet. Två mina händer, och hoppas på att den här nya datorn håller längre än den förra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Uppdatering: Såhär lång tid tog det mig tydligen att faktiskt ta itu med att faktiskt frakta det gamla batteriet någonstans. Det har alltså legat i en metallbehållare i mitt hem sedan i februari…

Men, jag skaffade ett passerkort till min lokala ÅVC, och tog en promenad dit (andra änden av stan) för att reka lite. Väldigt tydligt en bilcentrisk verksamhet med långa bilköer. Mailade SRV som har ÅVCn om hur det egentligen funkar för oss fotgängare. I vanlig ordning kände jag mig lite dum, för det här känns som en sak man som 40-åring antingen redan ska ha koll på eller ska dundra in i och köra lite på känsla. Men jag är en feg och ångestdriven person, så jag mailade och ställde dumma frågor istället.

Och nu har jag ett definitivt svar: Enligt SRV är det helt OK att lägga batteriet i "Elskrot"-lådan i grovsoprummet. Annars har jag också möjlighet att gå in på ÅVC, men det struntar jag nog i. Den "hantera ny situation"-grejen får helt enkelt vänta till ett annat tillfälle =)
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
I Göteborg där jag bor finns det en Farlig-avfall-bil som åker rundor besöker massa platser i stan 2ggr per år. Så vi som föredrar att leva utan bil slipper ta taxi till någon industriområde med vår små-elektronik. Om man har en hyresvärd med en "Elektronik-bur" så är det ju jättefint!
 
Top