Laptopbatteri som inte tar laddning…

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
Idag började laptopens skärm fladdra. Det slutar om jag startar om datorn. Det är nog helt kört, det här.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jag killgissar att ditt moderkort är kass och det är därför ditt batteri pajjade. Dags för ny maskin
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
Jag fick svar från Webbhallen idag:

Hej.

Det var inte kul att höra.
Dessvärre häver du din garanti ifall du öppnar upp datorn.

Du får gärna skicka in datorn, men vi kan inte garantera en kostnadsfri reparation.

Önskar dig en fortsatt fin dag!
Så… De säger mer eller mindre "fuck you".

Mitt nästa steg här nu kommer antagligen att bli att svara och fråga ifall de verkligen vill att jag skickar ett brandfarligt batteri med posten, eller om jag kanske snarare borde gå till någon av deras butiker. Och hur de vill att jag hanterar batteriet på vägen.

Jag gissar sedan att de kommer att ge mig ett kostnadsförslag som jag kan tacka ja eller nej till? Och då får jag ju helt enkelt avgöra om den kostnaden motsvarar vad jag tror att jag kan få för datorn vid försäljning.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Jag fick svar från Webbhallen idag:



Så… De säger mer eller mindre "fuck you".

Mitt nästa steg här nu kommer antagligen att bli att svara och fråga ifall de verkligen vill att jag skickar ett brandfarligt batteri med posten, eller om jag kanske snarare borde gå till någon av deras butiker. Och hur de vill att jag hanterar batteriet på vägen.

Jag gissar sedan att de kommer att ge mig ett kostnadsförslag som jag kan tacka ja eller nej till? Och då får jag ju helt enkelt avgöra om den kostnaden motsvarar vad jag tror att jag kan få för datorn vid försäljning.
Det är bara att svara att du i så fall önskar reklamera den, efter som batteriet gått sönder. De kan egentligen inte säga att garantin inte gäller om du öppnar en dator (för det är inte så garanti funkar, du har tex rätt att sätta i ny hårddisk osv)
Men att säga ”reklamation” brukar räcka för att få som man vill, så länge man har rätt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Det är bara att svara att du i så fall önskar reklamera den, efter som batteriet gått sönder. De kan egentligen inte säga att garantin inte gäller om du öppnar en dator (för det är inte så garanti funkar, du har tex rätt att sätta i ny hårddisk osv)
Men att säga ”reklamation” brukar räcka för att få som man vill, så länge man har rätt.
De har två försök på sig att laga datorn innan du får reklamera den, och det är egentligen för dyrt med tanke på vad profiten på att sälja en laptop är, så det kommer vara bättre för dem att göra något annat.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det är som vanligt:

Garanti är en sak (frivilligt från producenten - kanske villkorat med att man inte får öppna)
Konsumentköplagen: rätten enligt lag att reklamera en vara med ett ursprungligt fel.

Gå inte på att prata garanti. Konsumentköplagen är självklart inte skriven så att du inte får lova att plocka ut ett batteri för att kontrollera om det är trasigt.

Om du KAN lämna in den själv till en människa istället för att skicka den, så är väl det bättre på alla sätt (utom smittskydd då).

Men jag tror att det finns en risk, eftersom du nu vet att du har multi-fel på datorn, att det inte blir jättelätt att få en jättebra lösning. Om de byter batteriet, så har du fortfarande ditt GPU-problem. Det är varken de eller du nöjd med.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Ta ut batteri är inte att öppna datorn och att öppna datorn påverkar inte batteri - så det borde inte vara med i diskussion alls . Dock kan datorn ha skadats när batteriet svällde - det ligger nära i tid.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
Ta ut batteri är inte att öppna datorn
Fast jo, det är det väl? Du kanske tänker på andra modeller av laptops, där man kan montera loss batteriet genom att bara typ lossa på en spärr? På den här, och de flesta lite tunnare jag sett, sitter batteriet så att man måste skruva bort baksidan för att komma åt det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
Men jag tror att det finns en risk, eftersom du nu vet att du har multi-fel på datorn, att det inte blir jättelätt att få en jättebra lösning. Om de byter batteriet, så har du fortfarande ditt GPU-problem. Det är varken de eller du nöjd med.
Nä, jag är rätt uppgiven vad gäller att hitta en lösning som faktiskt är bra.

Just nu siktar jag nog på att svara på mailet och berätta om det nya felet och fråga om jag ändå kan lämna in datorn (inte skicka in den). Och huruvida jag får ett kostnadsförslag innan reparation, och om de har någon baskostnad för att kolla på den överhuvudtaget. Och om jag sen lämnar in den får vi väl helt enkel se om de ger mig ett förslag jag kan leva med (det tror jag inte) och då får jag väl antingen ta tillbaka datorn (utan batteri) och typ… jag vet inte, sälja RAM-minnet och hårddisken och det trådlösa nätverkskortet eller nåt.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Fast jo, det är det väl? Du kanske tänker på andra modeller av laptops, där man kan montera loss batteriet genom att bara typ lossa på en spärr? På den här, och de flesta lite tunnare jag sett, sitter batteriet så att man måste skruva bort baksidan för att komma åt det.
... Ville Webhallen att du skulle ha en extra giftig brandbomb? (Jag missade att batteriet var inne i chassit, ursäkta)
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Jag fick svar från Webbhallen idag:



Så… De säger mer eller mindre "fuck you".

Mitt nästa steg här nu kommer antagligen att bli att svara och fråga ifall de verkligen vill att jag skickar ett brandfarligt batteri med posten, eller om jag kanske snarare borde gå till någon av deras butiker. Och hur de vill att jag hanterar batteriet på vägen.

Jag gissar sedan att de kommer att ge mig ett kostnadsförslag som jag kan tacka ja eller nej till? Och då får jag ju helt enkelt avgöra om den kostnaden motsvarar vad jag tror att jag kan få för datorn vid försäljning.
Om du ber om ett kostnadsförslag så kommer du säkert att få ett. Men du kan ju, som Jocke rekommenderar, välja att låta dem betala istället i och med att de sålt en produkt med fel :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
Nämen det här går väl bra

Idag borde den nya datorn komma.

Jag ska göra ett försök idag eller i morgon att formulera ett mail som är lite mer skarpt och där jag säger att jag vill reklamera… Även om det går helt emot min natur att tjafsa om sådant =)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nämen det här går väl bra
[...]
Jag ska göra ett försök idag eller i morgon att formulera ett mail som är lite mer skarpt och där jag säger att jag vill reklamera… Även om det går helt emot min natur att tjafsa om sådant =)
Set det alltså ut så på skärmen som det ser ut på videon?
(jag trodde först att det var video-artefakter och video-brus jag såg)

Jag förstår det där med "din natur". Vill inte tjafsa. Vill bemöta andra hyggligt. Och vill bli hyggligt bemött. Det är allt.

Datorn börjar ju bli värdelös för dig som den är nu, så du har allt mindre att förlora. Webhallen har väsentligen priset för en hel dator att förlora (vet inte om de går på tillverkaren). Så jag tror ungefär:

Hej,
Sedan vi hördes av sist har även grafiken börjat fungera dåligt: brus och frysningar.
Problemet med batteriet kvarstår. Dator är inte längre användbar, ens utan batteriet.
Jag vill därför reklamera den, enligt konsumentköplagen.
Helst kommer jag in till er. Hur går jag vidare?
Mvh
Cranky


Jag skulle säga att ditt problem är att det finns en risk att de åtgärdar något - rent av lägger inte så lite tid och pengar på att åtgärda batteriet och byta ut något i datorn... men när du får tillbaka den så upptäcker du att den fortfarande inte fungerar felfritt. Det här kommer bli en jobbig tidstjuv och källa till irritation. Speciellt om du redan lagt massa tid och energi på att bråka med dem, vilket du tycker är jobbigt. Så fundera - som inför en löneförhandling - på frågan "vad är jag nöjd med". Ställ den frågan till din mage. Och om du inte tror att du kan bli nöjd, släpp det.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
Set det alltså ut så på skärmen som det ser ut på videon?
(jag trodde först att det var video-artefakter och video-brus jag såg)
Japp, det ser ut precis sådär. Rätt cool effekt, definitivt en sån man brukar få betala goda pengar för om man vill ha den i Premiere, eller leta länge bland alla halvdassiga tutorials.

Datorn börjar ju bli värdelös för dig som den är nu, så du har allt mindre att förlora.
Ja, det har du en poäng med. Det jag möjligen har att förlora är väl om jag skickar in den och inte får tillbaka den eller nåt, och inte heller får pengar. Den innehåller ju en ganska stor och dyr hårddisk och sådär, som jag skulle kunna kränga.

Webhallen har väsentligen priset för en hel dator att förlora (vet inte om de går på tillverkaren). Så jag tror ungefär:

Hej,
Sedan vi hördes av sist har även grafiken börjat fungera dåligt: brus och frysningar.
Problemet med batteriet kvarstår. Dator är inte längre användbar, ens utan batteriet.
Jag vill därför reklamera den, enligt konsumentköplagen.
Helst kommer jag in till er. Hur går jag vidare?
Mvh
Cranky


Jag skulle säga att ditt problem är att det finns en risk att de åtgärdar något - rent av lägger inte så lite tid och pengar på att åtgärda batteriet och byta ut något i datorn... men när du får tillbaka den så upptäcker du att den fortfarande inte fungerar felfritt. Det här kommer bli en jobbig tidstjuv och källa till irritation. Speciellt om du redan lagt massa tid och energi på att bråka med dem, vilket du tycker är jobbigt. Så fundera - som inför en löneförhandling - på frågan "vad är jag nöjd med". Ställ den frågan till din mage. Och om du inte tror att du kan bli nöjd, släpp det.
Tack för bra "mall"! Jag skrev faktiskt ett utkast i morse som ligger ganska nära, men med lite fler ord eftersom jag har svårt att hålla mig kort. Så det känns bra med bekräftelse på att jag var på väg i rätt riktning.

Det känns definitivt som att Webhallen inte vill att man ska bry sig om någon reklamationsrätt:

Reklamationsrätt
(Gäller ej företag) För produkter utanför garanti-perioden men inom reklamationsrätten (3 år) ligger bevisbördan för att påvisa ursprungligt fel på konsumenten. Webhallen kan dock hjälpa dig att skicka in produkten till en auktoriserad verkstad för bedömning i denna fråga. Tänk på att du själv bekostar frakten vid detta alternativ. Att lämna in produkten i en av våra butiker är fortfarande kostnadsfritt.
Webhallen testar alla inlämnade produkter och gör en initial bedömning om vidare åtgärd.
Observera att en felsökningsavgift på 250 SEK kan komma att debiteras om:
  1. Produkten konstateras som felfri
  2. Kostnadsförslag för åtgärd som faller utanför garanti inte godkänts av kund
  3. Felet faller utanför garantin p.g.a. handhavandefel eller annan felaktig hantering
Om produkten undersökts av en auktoriserad verkstad som konstaterar att felet inte täcks av garanti eller reklamationsrätt (T.ex. pga. yttre åverkan, felaktig hantering eller att felet inte bedöms som ursprungligt), samt om inga fel konstateras - kan avgiften bli betydligt högre.
Det som gör att jag känner mig osugen här är med andra ord dels att jag tycker att det är obekvämt att tjafsa och dels att jag inte är speciellt sugen på att betala en avgift – jag är inte tillräckligt säker på att det inte är jag som orsakat skadan. Jag har ju öppnat datorn och bytt ut hårddiskar och ramminnen och nätverkskort, och jag har helt garanterat tappat den ett par gånger och slagit in i saker med den.

Så jag velar vidare. Riskera avgift eller bara ge upp?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Japp, det ser ut precis sådär. Rätt cool effekt, definitivt en sån man brukar få betala goda pengar för om man vill ha den i Premiere, eller leta länge bland alla halvdassiga tutorials.



Ja, det har du en poäng med. Det jag möjligen har att förlora är väl om jag skickar in den och inte får tillbaka den eller nåt, och inte heller får pengar. Den innehåller ju en ganska stor och dyr hårddisk och sådär, som jag skulle kunna kränga.



Tack för bra "mall"! Jag skrev faktiskt ett utkast i morse som ligger ganska nära, men med lite fler ord eftersom jag har svårt att hålla mig kort. Så det känns bra med bekräftelse på att jag var på väg i rätt riktning.

Det känns definitivt som att Webhallen inte vill att man ska bry sig om någon reklamationsrätt:





Det som gör att jag känner mig osugen här är med andra ord dels att jag tycker att det är obekvämt att tjafsa och dels att jag inte är speciellt sugen på att betala en avgift – jag är inte tillräckligt säker på att det inte är jag som orsakat skadan. Jag har ju öppnat datorn och bytt ut hårddiskar och ramminnen och nätverkskort, och jag har helt garanterat tappat den ett par gånger och slagit in i saker med den.

Så jag velar vidare. Riskera avgift eller bara ge upp?
Jag hade lätt gått vidare, du har ju rätten på din sida. Såklart vill de slippa ge dig någon kompensation, det ligger i deras natur att jävlas till max. Men de vet också att Allmänna Reklamationsnämnden bara är ett mejl bort för dig och där finns respekt och rädsla inför att hamna om de inte har helt torrt på fötterna. Blir det trassel så skriv typ:

"Vad tråkigt att höra. Då datorn gått slutat fungera under reklamationstiden så ser jag ingen annan utväg att att ta det via Allmänna Reklamationsnämnden så får de reda ut frågan. Återkom om något händer som förändrar ärendet!

MVH"
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Rätt cool effekt, definitivt en sån man brukar få betala goda pengar för om man vill ha den i Premiere
Eller hur :)

Konsten är att göra detta utan att det "kostar" för mycket energi och tankeverksamhet. Det finns inga människor på webhallen som vill lägga tid på detta heller, och de har pengar och möjligheter att hantera reklamationsärenden i linje med lagstiftning och ARN.

Så jag velar vidare. Riskera avgift eller bara ge upp?
Men en annan sak är såklart att om datorn ser väldigt sliten ut, rent av skadad (sprickor, märken), så kan man såklart föreställa sig att webhallen argumenterar för - och att ARN ger dem rätt - att datorn faktiskt fungerat i två år, och att det förefaller rimligt att det är behandlingen av datorn som orsakat att datorn inte fungerar. Reklamationsrätten gäller "ursprungligt fel", alltså att batteri och GPU var någon slags tickande bomb som ändå skulle ge upp. Tror att efter 6 månader så ligger bevisbördan på dig, att det är ett ursprungligt fel. Och det tror jag kan vara svårt att visa om datorns exteriör ser risig ut.

Det dåliga är att det finns en risk att du lägger en del tid och energi på detta, att du "får som du vill", men sedan fungerar ändå inte datorn tillfredsställande speciellt länge.

"Vad tråkigt att höra. Då datorn gått slutat fungera under reklamationstiden så ser jag ingen annan utväg att att ta det via Allmänna Reklamationsnämnden så får de reda ut frågan. Återkom om något händer som förändrar ärendet!
Kort är bra!

Så (lite uppmuntrad av @RasmusL),

1) Skicka den enkla reklamationen och lämna in datorn
2) Och får du inte det du vill, skicka RasmusL förslag

Du behöver inte gå till ARN bara för att du meddelar Webhallen att du ska göra det.
(om webhallen argumenterar för att datorn är söndersliten, och du tycker det låter rimligt, men ändå vill syna webhallens kort)

Reflektion om Gaming-datorer:
Jag vet människor som har köpt Gamingdatorer och spelat på dem, och som har fått dem reparerade flera gånger under de första två åren.
Jag tror inte att detta är en typ av produkt som är hållbar. Det är för mycket värme och energi i ett för litet paket. Det är helt enkelt bara en tidsfråga innan en Gaming-dator går sönder. Om Webhallen får ta smällen i ditt fall, så får de höja priset på Gamingdatorer, eftersom de reklammeras mer än andra produkter. Om de går på tillverkaren, så får tillverkaren göra sin kalkyl.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Det är ju en farlig kombination med gaming, laptop och tunn. Men jag förstår skälen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,543
Location
Rissne
Konsten är att göra detta utan att det "kostar" för mycket energi och tankeverksamhet. Det finns inga människor på webhallen som vill lägga tid på detta heller, och de har pengar och möjligheter att hantera reklamationsärenden i linje med lagstiftning och ARN.

Men en annan sak är såklart att om datorn ser väldigt sliten ut, rent av skadad (sprickor, märken), så kan man såklart föreställa sig att webhallen argumenterar för - och att ARN ger dem rätt - att datorn faktiskt fungerat i två år, och att det förefaller rimligt att det är behandlingen av datorn som orsakat att datorn inte fungerar. Reklamationsrätten gäller "ursprungligt fel", alltså att batteri och GPU var någon slags tickande bomb som ändå skulle ge upp. Tror att efter 6 månader så ligger bevisbördan på dig, att det är ett ursprungligt fel. Och det tror jag kan vara svårt att visa om datorns exteriör ser risig ut.
Exteriören ser rätt bra ut, inga stora skavanker eller så. Det jag tänker ligger mig i fatet är ju snarare grejer som hur mycket av innanmätet jag pillat med, uppgraderat och bytt ut.

Jag har överlag svårt att se hur jag skulle kunna bevisa att det här inte är mitt fel, om jag ska vara ärlig. Jag är ju typ minst 50% övertygad om det själv.


Idag skulle min nya laptop kommit, men det gjorde den inte. Så jag får ytterligare tid på mig att fundera på hur jag ska göra. Jag märker att min stridslystnad i hög grad beror på dagsform: idag är jag trött och lite uppgiven och då är jag inte det minsta sugen på att riskera avgifter eller hota med ARN. Vi får väl se vilket humör jag är på när jag väl fått den nya datorn, fört över allt viktigt och är redo att fatta beslut…
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Arn behöver du inte hota med, om du säger att du vill reklamera så kommer alla seriösa butiker behandla det som ett reklamations ärende och inte ett garanti-ärende.

250 kr är det värt att kanske få en ersättning för. Du ska inte tänka på det som bråk innan ni är osams. Än så länge är det ju bara så att de berättar vad de har för regler.
 
Top