Laptopbatteri som inte tar laddning…

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Så. Nu på morgonen när jag kom till jobbet så vägrar min laptop att visa något annat än 0% batteri. Laptopen verkar funka dugligt så länge den är inkopplad, men det verkar inte försiggå någon laddning överhuvudtaget. Batteriet var fulladdat när jag gick hemifrån.

Vad säger ni, forumet?
  • Bör jag omedelbart typ stänga av datorn, sluta använda den, plocka ut batteriet och hantera det som en tickande bomb?
  • Skulle det lösas av att jag köpte ett nytt batteri – och hur säkerställer jag att det är just batteriet som är det faktiska problemet, och inte typ nån annan komponent? Och var hittar jag enklast rätt batteri från seriös återförsäljare till inte-helt-vansinnigt pris?
  • Är det dags att sucka, dra åt svångremmen och köpa en ny laptop?
Det är alltså en sån här mackapär jag har. Två år gammal, garantin är sannolikt prutt eftersom jag mekat en del i den (även om jag tekniskt sett har 11 dagar kvar på den). Det enda som krånglar förutom batteriet är det trådlösa nätverkskortet. Jag är i övrigt väldigt nöjd.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Nämen det är klart du ska kolla på att byta batteri. Finns ingen anledning till att inte göra det. Däremot kan det vara värt att kolla om och hur mycket dyrare det blir om nån reparatör faktiskt gör det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Hmm... min förra jobbdator som också var Lenovo (thinkpad) gjorde samma sak. Som om den inte hade något batteri längre.

Lyckligtvis var det dags att byta ut den ändå, så det blev aldrig någon som rotade i problemet.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag hade de symptomen på min laptop. Driften provade att byta laddkontrollern i datorn, men problemet kom tillbaka efter några månader, då bytte de batteriet och det hjälpte kortsiktigt, men efter det bytte jag dator helt så jag vet inte om det hjälpte långsiktigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har fått tips i youtubevideo om att testa montera ur och sedan i batteriet för att få bort statisk elektricitet eller nåt. Ska testa det när jag kommer hem.

Därefter ska jag nog höra av mig till supporten och se om mina kvarvarande 11 dagars garanti är värda nåt.

Om inte, antar jag att jag köper ett nytt batteri.

Och oavsett vilket fortsätter jag fundera på om det inte är dags för en ny maskin. Jag har gått och funderat på en ROG Flow X13 med extern GPU ett tag nu… Men jag ska åtminstone göra ett par ärliga försök med den här först.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Man skulle ju kunna göra rent kontakterna på battriet och i laptopen (de som går till batteriet). Med 556 eller Isopropanol (IpaClean).
Det hjälper nog inte, men det är ändå nåt man kan göra (nästan) gratis. Det beror såklart på hur det ser ut.

Batterier som inte fungerar korrekt KAN bli farliga. Jag GISSAR att de är mer benägna att bli farliga om de blir heta än om de förblir svala.

Om du kan montera ut batteriet ur datorn och köra utan batteri ett tag, så har du åtminstone en dator som inte är en brandfara, och eventuellt försvinner problemet senare om du sätter i batteriet igen.

Ditt problem är såklart att det kan vara fel på datorn eller batteriet, och du vet inte. Så det kan vara 50/50, om du inte hittar något forum där alla entydigt säger att det är det ena eller det andra felet. Då är det LITE surt att köpa ett nytt batter, packa upp det, försöka ladda och inse att det inte fungerar. Inte 100% att du omfattas av öppet köp då. Och i värsta fall förstör datorn det nya batteriet (man vet aldrig). Så det är ju lite som att lott för inte så lite pengar. Om du lämnar in den på någon service så är säkert servicen dyrare än ett nytt batteri.

Optimalt är såklart att du känner någon som har exakt lika dator, för då kan ni byta batteri och direkt utesluta batteriet eller datorn. Men den lyxen har man inte så ofta.

Två år är ju tråkigt kort livslängd. Sedan är det klart att om du kört den 12h/dygn, i regn, rusk och kollektivtrafik och hällt kaffe på den, så kanske två år inte är så dåligt.

Har du någon extra garanti från Lenovo, eller "bara" vanliga 2 års konsumentskydd?
Om du har backup på alla filer - och det kan du ju fixa eftersom den inte är död - så tycker jag du ska försöka åberopa garantin/konsumentskyddet.
(jag kan inte riktigt se hur du skulle ha mekat med den för att de ska kunna hävda att duorsakat det här felet).

Det är faktiskt mitt tips:
1) Gör backup
2) Gå ner till webhallen, säg vad som är fel, åberopa 2 års konsumentskydd (eller vad det heter), och spela dum, och lämna in den
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
OK, så när jag öppnade laptopen så ser batteriet ut såhär. Några millimeters svullnad med andra ord. Jag tror att jag med ganska hög säkerhet kan utgå från att det är det här som är problemet.

Så, okej.



Två år är ju tråkigt kort livslängd. Sedan är det klart att om du kört den 12h/dygn, i regn, rusk och kollektivtrafik och hällt kaffe på den, så kanske två år inte är så dåligt.
Jag skulle kanske snarare säga 14-16 timmar per dygn? Och släpats genom kollektivtrafiken i en ryggsäck från Nynäshamn till centrala Stockholm fyra gånger per vecka i de här två åren. Det har varit min primära dator, och "sitta vid datorn" är både mitt yrke (programmeringslärare) och hobby. Den har drivit svåra spel, kompilerat kod, drivit VR-headsets. Överlag tänker jag att två år ändå är en rätt okej livstid.

Jag har tidigare bytt ut trådlöst nätverkskort (men insett att det nog snarare är moderkortsproblem) och primär hårddisk när de gått sönder. Tack och lov är det en ganska lättmekad dator.

Har du någon extra garanti från Lenovo, eller "bara" vanliga 2 års konsumentskydd?
Enligt Lenovo själva har jag garanti hos dem kvar, men det är samma tidsgräns (2 år från köptillfället).

Om du har backup på alla filer - och det kan du ju fixa eftersom den inte är död
Har alltid allting viktigt molnsynkat. Det var många år sedan jag slutade lita på mina datorer. Det lilla som inte är molnsynkat kan bli det, eller temporärt föras över till serverdator. Eller så monterar jag bara ur den extra 2.5"-disken där det mesta ligger.

- så tycker jag du ska försöka åberopa garantin/konsumentskyddet.
(jag kan inte riktigt se hur du skulle ha mekat med den för att de ska kunna hävda att duorsakat det här felet).

Det är faktiskt mitt tips:
1) Gör backup
2) Gå ner till webhallen, säg vad som är fel, åberopa 2 års konsumentskydd (eller vad det heter), och spela dum, och lämna in den
Jag avskyr att "spela dum", den sortens skådespeleri ligger inte alls för mig. Jag tycker rent generellt att det är väldigt obehagligt att ljuga, luras eller försöka mörka grejer.

Men jag ska absolut höra av mig till Webbhallen ändå.


Däremot lutar jag mer mot att köpa ett batteri och montera själv. Det är snorlätt att montera, och skulle jag lämna in på garanti så skulle jag ju sannolikt bli av med datorn som allra minst några dagar eller, om jag har otur, några veckor. Och det skulle vara lite drygt – som sagt, det här är min jobb- och nöjesmaskin, min huvudsakliga apparat, 16 timmar per dygn.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag avskyr att "spela dum", den sortens skådespeleri ligger inte alls för mig. Jag tycker rent generellt att det är väldigt obehagligt att ljuga, luras eller försöka mörka grejer.

Men jag ska absolut höra av mig till Webbhallen ändå.
Men den höga avancerade användning så tycker jag du ska vara lite nöjd med att allt funkat i 2 år!
Jag tror du har rätt om batteriet - det behöver absolut bytas, och antagligen är det batteriet som är fel.

Spela dum: alltså jag tenderar själv att gå och fundera i timmar på sådana har saker, förbereda mig på det ena och det andra, och så kommer jag till webhallen med ett batteri av argument och så säger de bara direkt: "vi tar in och kollar på den", och så efter några dagar säger de: "du får en ny" (det var en trasig hårddisk). Så jag menar bara: ta dit datorn, säg att batteriet givit upp, och att du har några dagar kvar på garantin och att du inte är av uppfattningen att du förstört batteriet (för det har du ju inte), och att du därför gissar att det är en garantifråga. Det är allt jag menar.

Konsumentskyddet gäller i två år och gäller "ursprungligt fel". Det är lagstadgat.
Om Lenovo i detta fallet har en garanti så är det mycket bättre. Det brukar mer betyda att de garanterar dig funktionalitet (ni får rätta mig om ni har andra erfarneheter), och det handlar inte så mycket om "ursprungligt fel". Utan en garanti de lämnar till dig.

Jag tror du får ett nytt batteri på garantin, och jag tror din dator kommer funger fint efter det.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Om batteriet är svullet så ska du inte sätta i det igen, och absolut inte ansluta laddaren. Ta det lugnt och försiktigt till närmaste återvinningsstation och lämna in det.

Jag skulle köpt ett nytt batteri och satt i. Det är tämligen sannolikt att det löser problemet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har mailat Webbhallen. Det funkade bra senast jag hade problem med en sådan här laptop; ju mindre jag behöver ha med folk att göra desto bättre.

Jag hittade den här grejen på Lenovos sida när jag var på väg in för att skapa en garanti-ticket, så jag antar att det är Webbhallen jag får sätta min tillit till för batteriet:

1642527224953.png

Med andra ord: De har två års garanti på mackapären i stort, men bara ett för batteriet. Om jag fattar rätt.



EDIT: Preliminär plan är också att kolla med Webbhallen om de kan ta det gamla batteriet och hur jag isf bäst transporterat det till dem. Jag tänker att detta väl inte är första gången de haft en kund med svullet batteri…
 
Last edited:

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Konsumentköplagen ger dig 2 (eller 3) års reklamationsrätt, helt oavsett vad det står i deras garanti.
Konsumentlagen är svensk lag, och garantin är något Lenovo väljer att ge, ofta samma, i hela världen.

Det finns inget uppenbart som säger att du inte har reklamationsrätt på batteriet. Batterier är inte undantagna.
Du ska vända dig till Webhallen - det finns ingen anledning att vända sig till Lenovo - det är inte dem Konsumentköplagen gäller.

Det som talar till din fördel är att batteriet är helt dött och dessutom fysiskt svullet. Det är inte bara trött och illa presterande.

En del företag försöker hävda att batterier är förbrukningsvara. Det tror jag är tveksamt. Printertoner är förbrukningsvara.

Jag blev nyfiken men jag hittar inga ARN-beslut om detta.

Slutligen skulle Apple byta ditt batteri kostnadsfritt med hänvisning till konsumentköplagen om det var en iPhone.
Så det GÅR att göra tolkningen att batteriet ingår om man vill göra det.

Du ska kunna lämna in den till Webhallen, åberopa konsumentköplagen, argumentera att du inte gjort sönder batteriet utan att det verkar vara ett ursprungligt fel. De måste ta emot den, och så är det upp till dem att ge dig ett kostnadsförlag på ett nytt batteri eller byta ut det kostnadsfritt. Jag tror inte att du har något att förlora.

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Du ska vända dig till Webhallen - det finns ingen anledning att vända sig till Lenovo - det är inte dem Konsumentköplagen gäller.
Låter rimligt.

Du ska kunna lämna in den till Webhallen, åberopa konsumentköplagen, argumentera att du inte gjort sönder batteriet utan att det verkar vara ett ursprungligt fel. De måste ta emot den, och så är det upp till dem att ge dig ett kostnadsförlag på ett nytt batteri eller byta ut det kostnadsfritt. Jag tror inte att du har något att förlora.
Det enda jag har att förlora är min tid =) Dvs, ett alternativ vore ju att beställa ett nytt batteri nu ikväll och få det i handen så snart frakten medger. Då skulle jag ha en fungerande dator på (antar jag) kortast möjliga tid.

Men jag tror att jag testar Webhallen som sagt. De ska svara inom 72h påstår de på hemsidan.

Jag har genomgående bra erfarenhet av deras support. Första gången jag köpte en sån här Lenovo av dem så gick grafikkortet sönder inom 2 månader, på ett sätt Lenovos support inte sett tidigare. Kontaktade Webbhallen, fick lämna in laptopen och hämta ut en ny vid samma tillfälle. Dessutom en ny med lite bättre prestanda än den jag lämnade in, eftersom den exakta modellen utgått. Noll problem, tjafs eller krångel.

Så jag håller tummarna för en lika smärtfri hantering denna gång =)
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det enda jag har att förlora är min tid =) Dvs, ett alternativ vore ju att beställa ett nytt batteri nu ikväll och få det i handen så snart frakten medger. Då skulle jag ha en fungerande dator på (antar jag) kortast möjliga tid.
Så är det. Jag har också uppfattningen att webhallen är bra. Givet din tunga användning så tycker jag att du har anledning att vara ganska nöjd oavsett.

Jag både vet människor och har läst forum där folk går på tillverkaren och bråkar om deras garanti och inte kommer någon vart, istället för att gå på försäljaren och åberopa konsumentköplagen (och ev hota med ARN, som webhallen lovar att följa på sin websida). Och det är inte så att tillverkarna är hjälpsamma med att upplysa konsumenterna om deras rätt enligt konsumentköplagen. De bara säger att garantin inte gäller.

Man ska kunna sin konsumenträtt så behöver man varken bli besviken eller driva några onödiga strider.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Kan bara tipsa om Subtel.se där jag nyligen köpte ersättningsbatteri till min MSI.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Kan bara tipsa om Subtel.se där jag nyligen köpte ersättningsbatteri till min MSI.
Hittar inget som passar min laptop där tyvärr. Men tack för tipset!

(Originalbatteriet här har beteckningen L17C3PG2, ifall nån skulle råka på en återförsäljare…)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
UPPDATERING:

Jag har fortfarande inte fått några livstecken från Webhallen.

Och igår, precis på dagen då min garanti tog slut, så dök det upp ett nytt problem i den nu batteriösa datorn: Ibland går GPU-användningen upp i 100% och den fryser i några sekunder. Det är inte relaterat till när man pressar GPUn, för jag har testat att köra FurMark och inget hände. Eller ja, en gång hände det EFTER att jag kört och stängt av programmet. Men det dyker upp nästan varje gång jag startar ett spel.

Jag har blåst min windowsinstallation. Problemet kvarstår.

Jag tänkte testa att nedgradera mina Nvidia-drivrutiner, men drivrutinerna installerades av Windows och finns inte med i "Lägg till och ta bort program" så jag vetefan alltså.

Jag HADE tänkt sälja den här datorn för några tusen och lägga de pengarna på att betala för bänkdiskmaskin och/eller den nya laptop jag beställt. Men nu ser det inte ut att bli så. Synd, för det var ju en helt okej manick fram tills nyss...
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Tråkigt att höra att webhallen inte återkom! Med god vilja kan man ju tro att det finns en Covid-bemannings-förklaring.

När du säger "100% och den fryser i några sekunder", uppfattar jag det rätt att hela datorn fryser sig i anslutning till GPU-lasten?
(det är inte bara GPU-lasten som "fryser" på 100%)

Det där problemet (GPU) tror jag är mycket svårare att få webhallen att åtgärda som ett ursprungligt fel.

Jag har hört andra berättelser om "gaming-datorer", alltså datorer med GPU-er som inte speciellt är byggda för att vara svala, som får problem inte minst med GPUn så småning. Jag är faktiskt lite imponerad att datorn överlevde din hårda använding i två år! Det är ju en klen tröst för dig!

Problemet är såklart att om man inte värderar sin tid till noll, så tenderar det att bli jobbigt att försöka fixa sånt här. Så fort man ska köpa reservdelar så är det ett lotteri.

Att blåsa Windows-installationen var såklart helt rätt, för den som är kapabel att göra det.

Vad du kan prova är att ladda ner någon enkel Linux-distribution (tips: Xubuntu) och lägga det på ett bootbart USB-minne (du behöver nog 8GB), och prova hur datorn fungerar då. Du behöver inte ens installera Xubuntu - det kör direkt från minnet (så länge du inte väljer att installera). Om du inte har någon om hur man gör så är det enklare än det låter! Det finns en inte obetydlig chans att din dator kan fungera alldeles utmärkt för websurf, Google mail/docs, och annat om du låter de stå hemma, utan batteri och inkopplad med nätaggregat.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
När du säger "100% och den fryser i några sekunder", uppfattar jag det rätt att hela datorn fryser sig i anslutning till GPU-lasten?
(det är inte bara GPU-lasten som "fryser" på 100%)
Hela datorn fryser sig.

Om jag har Aktivitetshanteraren igång så kommer jag att ligga på typ 1-2% GPU-användning precis innan frysningen. Under frysningen kommer det fortfarande att SE UT som 1-2% GPU. Men precis i ögonblicket när låsningen upphör så hinner jag se något program (kan vara Discord, Steam eller typ… Fönsterhanteraren för skrivbordet) använda 100% GPU, sedan går det ner igen.

Jag är faktiskt lite imponerad att datorn överlevde din hårda använding i två år! Det är ju en klen tröst för dig!
Men det är den tröst jag har =) Alltså, det positiva här är ju att jag plötsligt mår mycket bättre över mitt beslut att beställa en ny dator. Tydligen var den här på väg att ge upp ändå, liksom. Och ja, gaming-laptops är förbrukningsvaror i högre grad än vanliga laptops. Man får väga det mot besväret att ha både laptop och stationär och hålla båda uppdaterade ifall man vill spela spel eller jobba med VR…

Det finns en inte obetydlig chans att din dator kan fungera alldeles utmärkt för websurf, Google mail/docs, och annat om du låter de stå hemma, utan batteri och inkopplad med nätaggregat.
Just nu i Windows 10 funkar den typ så. Jag sitter ju vid den precis nu och skriver detta =) Däremot är det ju lite skillnad mellan att kunna sälja den för några tusen som fungerande spelmaskin som behöver nytt batteri, och att kanske kunna skänka bort den till nån som är desperat efter en hemma-jobb-maskin…
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag har nu också lyckats övertyga Windows om att köra en äldre drivrutin för grafikkortet. Mer exakt laddade jag ner den Lenovo själva har på sin hemsida för drivrutiner till just den här apparaten. Ingen skillnad.

Jag kollade också problemrapport-loggen. De flesta såna här krasher/problem har inte genererat några rapporter, men de två nedan hittade jag iaf.

När jag googlat på LiveKernelEvent 141 har jag hittat åtminstone ett par som upptäckt att problemet legat i deras… grafikkort, som de fått byta.

Och den andra krashen, från spelet The Signifier, är en DX11-krash. Känns hyfsat sannolikt att det också är en grafikkorts-krasch.

Om jag hittar orken framöver så ska jag skruva upp datorn och titta fåraktigt på dess innanmäte. Sedan kanske blåsa ur lite damm eller så, sucka djupt eftersom det inte finns något att göra, och sedan stänga den igen. Jag har nu definitivt slut på idéer; det närmaste jag har är typ "köpa ett sånt där E-baybatteri och se ifall det av någon anledning är bristen på batteri som skapar problemet". Och det känns ärligt talat som rätt mycket av en stretch.

1643577571284.png
1643577706649.png
 
Top