Nekromanti Laptopar, spjut o tärningar

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Hm, en tanke som det vore bra att få feedback på.

Jag håller just på att förbereda ett spelmöte till DoD6, och har börjat bygga hela äventyret som en websida, med länkar till alla olika platser och händelser, stats, slp, kartor och annat som kommer att figurera. Jag har också byggt en playlist med musik som ska spelas under olilka segment av äventyret. Hela klabbet tänker jag packa in i min laptop och ta med till spelmötet, istället för alla papper o lappar som brukar fladdra runt benen.

En tanke som jag brottas med under detta arbete är hur stämningen i DoD kommer att påverkas av närvaron av en dator och hur mitt sätt att spelleda kommer att påverkas av att all info finns i digital form... Har någon erfranhet av att använda den här typen av metoder, eller några andra direkta tankar om detta experiment?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Låter som en intressant och kul ide´ men hade den inte funkat bättre till ett mer modernt rollspel i stil med Kult? Jag tror nästan det är bättre att du istället skriver ut materialet och delar ut det i pappersform till spelarna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Funkar utmärkt

Folk är så vana vid datorer idag att de inte ser dem.

Det du eventuellt skulle förlora i stämning på att ha en dator i rummet vinner du tillbaka på det flyt du får genom att ha allt tillgängligt hela tiden.
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Re: Funkar utmärkt

Menar du att det blir enklare att hitta alla små bitar av information som man oftast behöver under spelets gång? En av de saker som jag funderat över är om själva spelledandet blir mer uppstyltat som ett resultat av att de olika delarna i äventyret blir mer "uppspaltade" i webside-form. Vad jag menar är att det kanske har en negativ effekt på hur man som spelledare använder sin fantasi till att fylla i och göra världen mellan händelserna mer detaljrik. Många gånger struntar iaf. jag i att rota fram alla papper, utan utgår istället från den info jag har i minnet av äventyret och fyller därefter i med improvisation. Detta ger ju en mer spontan känsla vilket kan göra det svårare för spelarna att urskilja när de tangerar definitiva delar av äventyret, eller bara är ute o cyklar.. Kanske försvinner den spontaniteten och de förbeskrivna delarna av äventyret blir uppenbara.. jag vet inte..
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Funkar utmärkt

Menar du att det blir enklare att hitta alla små bitar av information som man oftast behöver under spelets gång? En av de saker som jag funderat över är om själva spelledandet blir mer uppstyltat som ett resultat av att de olika delarna i äventyret blir mer "uppspaltade" i webside-form. Vad jag menar är att det kanske har en negativ effekt på hur man som spelledare använder sin fantasi till att fylla i och göra världen mellan händelserna mer detaljrik. Många gånger struntar iaf. jag i att rota fram alla papper, utan utgår istället från den info jag har i minnet av äventyret och fyller därefter i med improvisation. Detta ger ju en mer spontan känsla vilket kan göra det svårare för spelarna att urskilja när de tangerar definitiva delar av äventyret, eller bara är ute o cyklar.. Kanske försvinner den spontaniteten och de förbeskrivna delarna av äventyret blir uppenbara.. jag vet inte..
Det är ju upp till dig. Du bestämmer själv hur mycket du vill improvisera. Jag använder själv inte anteckningar, men har gärna regelböcker (som jag också sällan använder) i sökbart format tillgängliga.

Jag har förresten en ide om ett program jag ska göra så småningom för att kunna lagra diverse småbitar av information med nyckelord och korsreferenser. På så sätt kan man enkelt slänga in en mening om en NPC man hittar på och sedan kunna hitta den på namn, stad, värdshus, bråkstake och så vidare.
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Re: Funkar utmärkt

Om du är intresserad av sökbar och associativt indexerad informationslagring borde du kika på Tinderbox(mac, kommer till pc i vår tror jag) och dess föregångare Storyspace(mac & pc). Två riktigt coola program som man kan använda för att lagra information med stor spridning, men ändå göra den överblickbar och lätt att navigera i. Jag har använt Storyspace en del till just detta äventyret, vilket har funkat bra. Båda programmen kan dessutom generera html-kod vilket passar kalas om man vill publicera sina anteckningar någonstans...

Tinderbox / EastgateSoftware
 

VanDahl

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
50
Location
Karlshamn, blekinge
En tanke som jag brottas med under detta arbete är hur stämningen i DoD kommer att påverkas av närvaron av en dator...
Om du är orolig över att synen av datorn förstör stämningen så är det ju bara att sätta upp den gamla hederliga sl-skärmen framför den, eller en tom pärm.
Laptoppar brukar ju inte ha så skrikiga fläktar som stationära datorer så med en stämningsfull musikslinga på lagom volym borde dölja den rätt fint.
Använd riktiga tärningar när du spelar, om man kör med tärningsprogram så tar det väck mycket av den där fina rollspelskänslan.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Funkar utmärkt

Om du är intresserad av sökbar och associativt indexerad informationslagring borde du kika på Tinderbox(mac, kommer till pc i vår tror jag) och dess föregångare Storyspace(mac & pc). Två riktigt coola program som man kan använda för att lagra information med stor spridning, men ändå göra den överblickbar och lätt att navigera i. Jag har använt Storyspace en del till just detta äventyret, vilket har funkat bra. Båda programmen kan dessutom generera html-kod vilket passar kalas om man vill publicera sina anteckningar någonstans...
Njä, jag vill ha min egen sökmotor, så jag gör nog det själv.

*Shameless plug on*

Kolla mitt program för att göra figurer för rollspel på http://paperfig.mine.nu, det är gratis, häftigt, användbart och innehåller ett exempel på hur min sökmotor funkar.

*Shameless plug off*
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Re: Funkar utmärkt

hmmm mycket intressant. Kalasfint att det är gratis! Jag ska testa det lite. återkommer ang. programmet.

Jag handleder studenter på Linköpings Universitet i olika perioder. För något år sedan var det en grupp som intresserade sig för att bygga et slags spelledar-verktyg för datorn, som skulle göra det möjligt för spelledaren att ha uppsikt över all information relaterad till det pågående äventyret. Det skulle finnas möjlighet att styra musik och kanske till o med belysningen i rummet. En del i deras arbete handlade om att studera de programvaror som finns idag för att hjälpa SL med allköns uppgifter, bland annat kartritning, SLP-skapande, loggboksförande och annat. Det var spännande att se de obskyra och knäppa programvaror som de rotade fram.

Kanske kunde det vara en ide att bygga vidare på den tanken och skapa ett ramverktyg till vilkte användarna själva kan skapa plugins för vilket spel som helst?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Funkar utmärkt

Kanske kunde det vara en ide att bygga vidare på den tanken och skapa ett ramverktyg till vilkte användarna själva kan skapa plugins för vilket spel som helst?
Det beror på hur pass (spel)systemberoende man vill vara. Det jag gjort hittils och planerar att göra är helt systemoberoende, vilket tar bort behovet av plugins till stor del.

Jag har funderat på att göra ett system där man använder mallar skrivna i TPL (Mitt eget sidbeskrivningsspråk/databeskrivningsspråk/dataformat som jag använder på min webserver, vilket sedan renderas som HTML innan det skickas till klienten. Fördelen med detta är att data är skilt från layout och att det är mycket snabbare att tolka än XML.) för karaktärsblad, vilka sedan kan användas för att lagra och skriva ut karaktärer. Detta är i första hand tänkt som en utvidgning av PaperFig, men borde kunna användas i andra sammanhang också. Man kan då lagra karaktärsinfo till varje figur, medan användaren själv väljer vilket utseende karaktärsbladet ska ha.

Att styra musik och sånt tycker jag ligger utanför konceptet. Det finns program som gör det bra, bättre att låta dem göra det än att göra programmet överviktigt.

Utöver dessa program har jag även gjort några program för att assistera i några brädspel (Civ & Blue Max), men dessa gick tyvärr förlorade i vad jag brukar referera till som 'Den stora diskkraschen'. Jag kommer nog att göra om Civ-programmet i en ny, förbättrad upplaga så småningom, jag behöver bara bli sysslolös först.
 

Raul

Veteran
Joined
25 Aug 2002
Messages
61
Location
Linköping
Generellt: Att använda datorn som AmbienceCreator.

Jag har läst den här lilla tråden med intresse. Jag tycker det är datorns absolut bästa sida att göra skitjobbet som man inte själv orkar. Som en egen liten sekond eller förstofficer.

DOck så är jag helt borta på vad det finns för program just för sådant som bakgrundsmusik, jag brukar (de får gånger det funkar) sitta och byta playlists, där då varje playlist heter typ "action", "lugnt" eller "storslaget". Oftast tröttnar man på detta som SL (jag iaf) och skiter i det till slut.

Undrar nu om någon har sjyssta program just för detta ändamål, stämningshjälp till SL?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om jag säger såhär...
Jag har en data påslagen hemma när vi spelar & det har inte blitt nått klagomål. Sen så hadde våran käre SL en data när vi spelade DoD & skrev en händelselogg när vi spelade. Det var MYCKET praktsikt eftersom alla visste vad som hade gjorts & sånt.
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Jag tänkte iofs. tvinga mina spelare (helst magikern) att föra klassisk papperslogg under spelmötena, blir bättre känsla så, dessuom slipper jag som SL göra det. Jag tror att det blir roliga logg om spelarna skriver det utifrån sitt perspektiv :gremsmile:.
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Re: Generellt: Att använda datorn som AmbienceCrea

Jag har aldrig stött på något som fungerar bättre än playlists, men om man vill vara trixig kan man ju skriva ett litet program själv, där låtarna har olika egenskaper lagrade till sig som tillexempel graderar dem mellan "trökig eftermiddag i hängmattan" och "feet slutstrid", sen kunde man ha en liten slider i programmet, som man bara drar fram o tillbaka beroende på vilken stämning som bör råda :gremsmile:. Det var ju bara en ide... hoppas den var begriplig.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ja, jo..

Det är ju en smidig grej att göra ju !
Eller varför inte utse en sekreterare vid varje möte. Det är nog ännu smidigare. Så slipper alla åxå koncentrera sig på att skirva.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Liten ide

Jag fick just en liten ide för de som är rädda att en dator tar bort fantasystämningen!

Skaffa en gammal 8 tums monitor (kan nog hitta en ny också, de används i kassasystem och sånt). Ta upp ett hål i bordet och montera den där (vänd rakt uppåt). Sätt en upp-och-nedvänd guldfiskskål över (töm ut fisk och vatten först, annars tar jag inget ansvar för följderna!). Titta med mystisk min ner i din nya "kristallkula".

Problemet löst.

Alla problem kan lösas med en bättre pryl!
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
jepp jepp .. tänkte bara tala om att nu har vi spelat med laptop och allt, och det fungerade mycket bra. Fett tips till alla som kan lägga vantarna på en liten dataapparat. Men glöm inte att dölja den ibland resten av SL-rekvisitan :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Fett tips till alla som kan lägga vantarna på en liten dataapparat.
Det går bra med en stationär också, den är nästan lättare att dölja eftersom prylarna inte sitter ihop (bortsett från lite kablage alltså).

Om några dagar får jag hem möblerna till mitt spelrum, vilket då kommer att vara utrustat med en dator för spelledaren och ett spelbord på 180x180 cm och stolar med vadderad sits. Avundsjuka?

Men glöm inte att dölja den ibland resten av SL-rekvisitan
Se även mitt tips för den händige här.
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Jevvligt avundsjuk. När jag bodde hemma hos mina föräldrar hade jag ett stort källarrum inrett med soffor, bord, en jättefåtölk till SL och en massa annat gott.. men det var ju på den tiden, svårt att lyckas med samma sak i ett studentrume eller en etta :gremfrown:
 
Top