Laptop för grafisk design?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag hatar verkligen datorer. Eller, jag älskar dem men jag orkar nästan aldrig ta reda på vad alla siffror och bokstäver egentligen betyder. Jag vill bara att allt funkar. Men, jag vill också ha bra skit. Det brukar innebära massa googling där jag känner mig mer vilsen ju längre jag håller på. Så, jag vill använda en av mina livlinor:

Krav: Ska fixa Adobe Suite
Budget: 15-20 000 är ett slags tak
Storlek: Kan tänka mig 15.6 om den är slick och tunn men gärna mindre. Ska orka ta med den överallt.
Estetik/Känsla: Ingen plastig skit. Det ska kännas bra, vara skön att skriva på. Inte massa grejer som lyser. Ingen gamingdator. Touchscreen är en väldigt trevlig bonus!

Har kollar på Asus Zenbook och Lenovo Yoga, men så finns det ju 3 miljoner varianter av varje jäkla dator och det är helt omöjligt för mig att göra en en jämförelse. Finns det något mer?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
En 13“ macbook pro gör allt det du behöver och det finns modeller för 13-20k sek. Den kommer hålla och funka länge.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
En 13“ macbook pro gör allt det du behöver och det finns modeller för 13-20k sek. Den kommer hålla och funka länge.
Jo, men ett annat krav är "inte Mac". Fattar att de är bra men orkar inte lära mig nytt operativsystem :)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Köp en begagnad Thinkpad P, i någon av de mindre modellerna. Om du inte hittar på tradera kan du köpa från typ tyska ebay och sen bara byta tangentbordet (finns att köpa nytt och är lätt att sätta in själv). Du får en monsterdator med bra skärm och tangentbord, gjord för att hålla jättelänge och tål att flyttas runt. Går att sätta i extra hårddisk i också.

Om detta alternativ är för tungt kan du pröva Thinkpad T-serien istället. Om du inte ska köra en massa videoredigering och liknande utan bara vill använda typ Photoshop och Indesign funkar det kanske lika bra (har inte testat dock).

Ytterligare ett alternativ är Dell Inspiron. Bra, kraftfulla grejer.

Begagnat är mitt förslag alltså, och Thinkpad framför Dell.

Mycket dator för pengarna.

Föreslår

Christian
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jo, men ett annat krav är "inte Mac". Fattar att de är bra men orkar inte lära mig nytt operativsystem :)
I så fall köper du en såndär HP med touchskärm. De verkar vettiga och lätta.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
De här två tycker jag ser riktigt trevliga ut, åtminstone på pappret. De recensioner jag hittat har också varit positiva. Har tyvärr ingen egen erfarenhet av dem, men känner mig faktiskt lite köpsugen på Lenovo datorn.

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
De här två tycker jag ser riktigt trevliga ut, åtminstone på pappret. De recensioner jag hittat har också varit positiva. Har tyvärr ingen egen erfarenhet av dem, men känner mig faktiskt lite köpsugen på Lenovo datorn.

Tack! Finns det någon anledning att Asus ligger 6000 kr över Lenovo?
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Angående Thinkpad. Jag kör en Thinkpad på jobbet (oklart vilken dock, och då jag har semester kan jag inte kolla), men gillar den inte alls. Fläkten går igång för ingenting, och styrplattan är av direkt usel kvalitet (liten och inte alls responsiv på det sätt jag är van vid på min hemmadator, en MacBook Air). Plastig känns den också, och skärmen är inget vidare den heller... Kanske att P-serien är bättre på dessa punkter, det vet jag inget om, men min ryggmärgsreflex när jag hör "Thinkpad" är att utbrista i ett "Vik hädan!" och göra tecknet för att avvärja onda ögat... ;-)
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Angående Thinkpad. Jag kör en Thinkpad på jobbet (oklart vilken dock, och då jag har semester kan jag inte kolla), men gillar den inte alls. Fläkten går igång för ingenting, och styrplattan är av direkt usel kvalitet (liten och inte alls responsiv på det sätt jag är van vid på min hemmadator, en MacBook Air). Plastig känns den också, och skärmen är inget vidare den heller... Kanske att P-serien är bättre på dessa punkter, det vet jag inget om, men min ryggmärgsreflex när jag hör "Thinkpad" är att utbrista i ett "Vik hädan!" och göra tecknet för att avvärja onda ögat... ;-)
Vet inte vad du har för konstig modell, men Thinkpads är annars jättekända för extrem hållbarhet, klart bästa tangentborden och väldigt bra matta skärmar :).

Hälsar

Christian
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,163
Jag har en Lenovo X1 och den funkar utmärkt att layouta rollspel på, men jag är tveksam till hur det skulle gå med de tyngre CC-programmen, typ Premiere. Poäng: om du inte behöver använda alla Creative Cloud-programmen behöver du inte lägga pengar på prestandan för att matcha dem, utan kan unna dig saker som ett bra inbyggt tangentbord och en kvalitetsmodell.

Det jag däremot hela tiden känner är att 14" är väldigt litet för redigering och layout. Så om ditt mål är att ha en laptop som funkar bra för sånt, tycker jag verkligen du ska överväga en 15.6"-skärm.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har en Lenovo X1 och den funkar utmärkt att layouta rollspel på, men jag är tveksam till hur det skulle gå med de tyngre CC-programmen, typ Premiere. Poäng: om du inte behöver använda alla Creative Cloud-programmen behöver du inte lägga pengar på prestandan för att matcha dem, utan kan unna dig saker som ett bra inbyggt tangentbord och en kvalitetsmodell.
Ja, det är inte alla CC-programmen. Främst ID men även PS och Illustrator.

Det jag däremot hela tiden känner är att 14" är väldigt litet för redigering och layout. Så om ditt mål är att ha en laptop som funkar bra för sånt, tycker jag verkligen du ska överväga en 15.6"-skärm.
Ja, det är ju den där balansen mellan mobilitet och användarvänlighet. Jag har en 15.6'' nu men den tar jag aldrig med mig någonstans. Den är för stor.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Denna kanske?


Ser helt OK ut. Jag vet inte riktigt vad man skulle ha den där pytteskärmen till, men… den här väl ingen skada tänker jag. Hårddisken är lite liten kan jag kanske tycka, men Adobe CS och en del till lär du ju få plats med. Ska du inte spela en massa stora spel tror jag det duger.

Själv har jag, och är rätt nöjd med, en tocken härninga (eller en variant därav, min har större hårddisk och lite annat). Men jag tror den är lite overkill för dina syften; den är visserligen med mina mått mätt ganska lättflyttad och slim, framför allt givet prestandan, men den har batteritid som två potatisar ihopsatta med ett gem.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ett leap of faith och laptopen är beställd. Blev en sån där Zenbook. Håller tummarna! :) Återkommer när jag hittat användningsområde till den där lilla skärmen (men tänker spontant fotboll medan jag jobbar. Det låter lite lagom dåligt :) )
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Lite sent kanske, men de laptops som har AMDs nya 4000-serieprocessorer verkar ju väldigt lovande.
 
Top