Nekromanti Landmates

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Konnichi wa!

Jag såg att det finns en färdighet som heter Pilot: stridsrustning eller något sådant i N2-boken. De kallades tydligen landmates. Är det någon sorts power armor eller? Och var finns det något beskrivet om dem? Offensiv?

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Har du tuggat på lite manga filmer så borde du veta vad landmates är. Vi framställer dom som i Macross fast det är dom stora varianterna, Landmates då tänker vi på Maddox... nånting, Maddox 02 tror jag serien heter. Men vi kör med vandrande tanks och liknande. Det anser jag vara realistiskt eftersom att gå är bästa sättet att komma fram, i terräng till exempel.

Landmates och Labors (Meccas) borde tas upp mer i N2.

Martin
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Visst är det bra sätt att ta sig fram i terrängen med en stor humanoid robot, men det blir också ett stort uppstickande mål.... om du ser efter så ser du att alla moderna stridsvagnar är tämligen låga, för att utgöra mindre mål. Ett promenerande fyravåningshus är en tacksam måltavla, särskilt eftersom det flesta missar med tex. pansarskott och GRG missar i höjdled, inte i sidled...

Men visst e de häftigt med Mechas!!!

Så de så!
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
men säg att du tar en vanlig pansarvagn och sätter dit fyra men. Så att den kan lägga sig ned. då är det antagligen värt besväret, för vissa användningsområden. Tex vandra runt i en stad, då man måste kliva över torg, gräsmattor, och på stenhögar framför allt. Tja, man kan i alla fall kliva över ett staket. Men i skogen så kan ju bara djur och människor kliva ner för branter, ställen där en pansarvagn inte kommer fram. Sen kan ju pansarvagnen ha båda egenskaperna. Men det forskars faktiskt redan idag om gå teknik. Det finns en instutition på KTH som tillexempel.

/Martin
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
det låter vettigt, och fan så mycket enklare att få att funka än en humanoid form, det troligaste är nog hjul/larvband tilsammans med ben. Ben lär ju inte komma upp i samma hastigheter som hjul/larvband.
En annan tanke är ju svävartanks...

Så de så!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Svävartanks

heh... där ser man...
är det då tunga stridsvagnar eller nånting i klass med pbv:er
det kan ju bli lite komplicerat att få en 65-tons leopard att sväva...



Så de så!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Svävartanks

Då måste jag ju köööpa Nippon också....
Usch, sånt kostar ju pengar... men va fan!
Lön imorron!

Så de så!
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Landmates/Walkers i N2 [tuff]

Härligt om man har lyckats att få fordonet att sluta snubbla så skulle två bent förflyttning eller fyrbent vara överlägsen hjul eller band inom Vissa terräng typer.

EN äkta walker/Landmate även om den är tvåbent så utseende mässigt så är den nog lika humanoid som en kaffekokare *ler* men i teräng med träsk skog och annat dumt kan den nog röra sig snabbare än många hjulforden och jämnare än många bandfordon och klara berg och annan jobbig teräng än vad bandklarar..
Sen vist jett svävare är fortare och klarar mer svår teräng än vad någon walker/landmate klarar MEN den kräver MER bränsle och klarar inte av att vara lika tung bepansrad eller bestyckad som en Walker/landmate klarar.

Ju tyngre desto kraftigare motorer behövs för att få flyga ju kraftigare motorer desto mer bränsle krävs och så har vi plötsligt en ond cirkel.. *ler* Ju mer bränsle desto tyngre och ju tyngre desto kraftigare motorer krävs ju kraftigare motorer desto mer bränsle. osv..


Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ett promenerande fyravåningshus är en tacksam måltavla, särskilt eftersom det flesta missar med tex. pansarskott och GRG missar i höjdled, inte i sidled..."

Landmates är inga promenerande fyravåningshus. En landmate är i princip en servodriven helrustning med inbyggda riktmedel och annat godis. Den är alltså inte förbaskat mycket större än en människa och mindre än en stridsvagn. Den kan erbjuda bra mycket bättre skydd och möjlighet att bära tyngre vapen än konventionella skyddsdräkter.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
jo det vet jag... det var den vandrande stridsvagnarna a la Macross jag syftade på. Jag räknar med att de absolut största Landmates är i klass med lastrobotarna i aliens, om än så stora...

Så de så!
 

BOTJER

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
40
Re: Svävartanks

svävartanks och rekyl, tycker det låter som en dålig kombo, för och minska rekylen ökar man vikten eller minskar vapnet eller skaffar "rekylfria" vapen.

jag kan tänka mig att de där fyra vångings jättarna är rätt smidiga, med föraren helt ihopkopplad med maskinen. men en slå gående historia ala tiberian sun funkar nog inte så bra, ett par killar med lit uppfinningsrikedom kan plocka den lätt
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Svävartanks

svävartanken har rekylfri huvudkanon.

Snow
Dead, but still walking around
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Landmates smidighet

Tja så länge som de inte är Fyra våningar höga så kan jag tänka mig att en Landmates i N2 kan vara ganska smidig.

Orsak.

cyberlänk datorer och kopplingar personen som styr "fordonet" styr den essentielt på samma sätt som han skulle styra sin egen kropp genom "landmates" ben och "vapen-armar" sensorer så får föraren känslel intryck som gör att han kan känna marken under Landmate fötter och instinktivt reagera.

Så när styrsystemet väl är uppe så kommer det till de hydraliska motorerna till att ge fart och på sådana robbotar så tvivlar jag på att de använder slöa motorer..

Men du har nog rätt i att de i grund och botten ÄR servodrivna helrustningar i stort format.
en Landmate i form av de som finns i Anime filmen Partlabor skulle kunna finnas och användas i N2 värd huvudsakligen till att utforska Mars och undersöka områden på Jorden där NBC vapen har används men även till att rensa bort skräp och undersöka svår fientlig teräng.
Krigiskt så skulle en sådan landmate/robot troligen sakna armar och på mina mer om en förymd Hyggelmonster än något annat.

Jag kan tänka mig att de största då i huvudsak utforsknings versioner för farlig miljö kan vara 5-6 m höga.


Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Lars

Veteran
Joined
4 Aug 2000
Messages
33
Location
Luleå
Re: Svävartanks

*sträcker ut armen mot bokhyllan, tar ner Nippon anno 1994*

Lite snabbfakta. 3man ombord, ca 250 blås över vatten, har en del busiga vapen + 4 små hjul att landa på/rulla omkring vilt på. Kan rulla på dom små hjulen en bra bit mycket längre än att flyga omkring på fullt blås med vektormotorerna. Så, lite snabb info, och ja, min rp har blivigt överkörd av detta vidunder. :(

//Lars "Skräddaren säger Nej"
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Svävartanks

Menar du wolverines eller de fetare titanerna? wolverinerna var iaf rätt snabba, men dock lätt beväpnade...
skit samma i ett underbart TableTop spel vid namn Warzone finns BattleSuits, eller landmates...
Capitol (typ amerikanerna) har en kropp med två ben, en mage och en plattform. I magen sätter man nån krympling som styr schabraket innanför en pansarplåt. PÅ plattformen står en mupp med ett HMG (heavy machine gun, typ minigun. sidan av battlesuiten är beväpnad med en rekylfri kanon, en tung eldkastare eller en raketavfyrare. under magen mellan benen sitter ett shotgun ifall nån fåpr för sig att anfalla i närstrid...
Bauhaus (tyskarna) har suits mer i stil med Wolverinerna i Tiberian Sun, dvs en kropp styrd av tryckluft osv med datorer. på ena armen sitter en hand, på den andra en Fet minigun. det är bara att välja modell och slaska dit reglerna för cybertech, typ. lite hemmabyggda regler skadar aldrig. bara använd reglerna för 'olika meterials olika sky' och ta typ tre centimeter pansar och dra dit på alla delar av 'mechen'...

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"

tännkte bara tillägga att HMG som hans som står på plattformen sitter ovanpå magen (eller huvvet om man hellre vill det...) och han står typ bakom magen och sticker bara upp huvvet bakom HMG:N....


__Ö___
( )
( O )
( )
I I I I
I I I I
( ) ( )

typ så ser de ut framifrån... Öet dör uppe är HMGn med muppen.... inne i den runda delen sitter krymplingen och det längst ner är BEN...
 

Mr Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
16
orkar man inte vänta

Hade inte förvånat mig ifall Miltech kommer ut före Offensiv. :gremsmile: Hursomhelst så kan man så länge småkika i Trinitys technology manual. Där finns nämligen ganska feta maskinerier men kom ihåg både tiden och företagen är ganska olika varandra.
 
Top