Nekromanti Landmates

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Ja! Ytterligare en inkarnation av den oändliga historien!

Vad är en landmate i rena regeltermer? Rent tekniskt får jag det till att det som behövs egentligen är: a) pansarvärden; b) förflyttningsförmåga; c) STY-modifikation och d) "tillbehörssystem", i stil med cybertech. Vapen skulle också kunna vara en idé, men detta är inte nödvändigt.

Utöver detta har vi "fluff"-data, som fysiska mått och vikter. Dessa är inte helt väsentliga, men bra att ha så SL slipper höfta om RP kommer genom dörrn eller om han trillar genom golvet.

Nåväl, återstår bara att avgöra vad som är vettiga storheter på data - vi vill inte ha för mesiga landmates, eller spelbalansförstörande dito. Eller hur? (Somliga skulle nog räkna alla landmates som spelbalansförstörare, men dessa individer kan låta bli att använda dem, så vi andra får ha vårt lilla roliga i fred...)

Min Avalanche-bok är för tillfället på rymmen, men jag vill minnas att den hade begränsad förflyttningsförmåga (max gående), pansar tungt nog att tåla minst 12,7 mm (eftersom man var beroende av pansarskotten för att kunna slå ut den), och så hade den tunga vapen. (En eldkastare, en tung ksp, och en granatspruta, vill jag minnas).

Efter att ha kollat igenom Masamune Shirows gallerier anser jag mig ha rätten att tycka den där konstruktionen var rätt mesig....

För mig är en Landmate ett sett att öka mobiliteten - inte sänka den. Om pansaret är för tungt för att behålla rörligheten, så minskar man pansaret. Shirow-designerna hade bara pansar över huvudet, bröstkorgen och låren, med visst pansar över armarna. Resten var visst då skyddat, men av maskineriet i landmaten, och ett mycket lättare pansar, En landmate håller samma hastighet som sin bärare - modifierat för skala. Med andra ord så om en landmate har dubbelt så långa ben, rör den sig dubbelt så fort. (vanligen håller sig dock Shirow till 1,5x för dimensionerna).

Shirows design leder också till en lite speciell situation, där man ärligt kan säga att rustningen's styrka inte beror på bäraren, eftersom armarna är servostyrda. Landmaten har därför fast styrka. Jag räknar med att en stridslandmate av det slag som användes i Appleseed har en styrka på ungefär 28-32.

Inbyggda system är relativt enkla i och med att vi har dem som cybertech redan - den enda skillnaden blir priset, och att de inte blir permanent inkopplade.

När jag tittar i träfftabellen får jag en idé om att flytta om lite, så att träffresultaten för benen blir alternerande mellan vänster och höger - bara för att kunna säga att "slå om resultaten 31-72; 61-100 respektive 21-58 för att se vilket av pilotens träffområden som drabbats".

En typisk Shirow-landmate ser ut ungefär så här:

Förflyttning: x 1,5
STY: 28
Pansar: 8 (armar, ben, rygg); 10 (lår); 12 (bröstkorg). (+2 pansar för ben och baksida p g a intern konstruktion)
Tillbehör: Radio, bildförsärkare, IR-syn, extra ögon, extra öron,
Vapen: 2 x Slag, 1 x Spark
Skadekolumner: 12 (Skada införs direkt, utan extraskador)

SP
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
ah. nice.

Men en fråga: borde inte förflyttningen vara konstant precis som styrkan? får landmaten längre ben när någon med bättre förflyttning sätter sig i den?

Men nu saknar jag mest bara speciella landmate-vapen...
 

Demiurg

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
206
Location
Malmö
Osannolikt att det kommer dyka upp speciella landmate-vapen mtp att det redan kryllar av kanoner i olika storlekar, och eftersom det är billigare att bara skruva fast en redan existerande kanon än att utveckla en helt ny (till sjukt höga kostnader) och montera in den. Så släng in vapen som redan finns, det är så man gör nu. Man utvecklar inte en ny kulspruta när en ny stridsvagn skall bestyckas, utan man använder gamla beprövade modeller. Å andra sidan är det inget som säger att man kan modifiera vapnen lite, men det finns det ju regler för i Offensiv.
 
G

Guest

Guest
Är det bara jag som tycker att en landmate ska vara tung i neotechs värld?
En kulspruta skulle lätt kunna ta kol på en sådan landmate medans det krävs pansarskott för den i avalanche.
Tillgänglighet kulspruta: den får du bara du betalar för den, är du i en stad av något slag kan du vara säker på att du har mer kulsprutor i staden än vad som behövs för att slå ut 50 shirow landmates.
Tillgänglighet pansarskott: om du inte mot förmodan hittar den liggandes på gatan så krävs det anställning många kontakter och mycket pengar att få tag på ett, fördelen är därmed uppenbar.

Ja visst du kan undvika ett pansarskott (eller nja jag vet inte kanske någon mer insatt kan upplysa mig om man kan?) om din landmate rör sig tillräckligt snabbt, men kan du dodga full automat från en tung kulspruta utan att krossa hydraulik/servon eller likvärdiga ting?

Detta antar ioförsig att den är tänkt att använda i fredstid i stadsområde (vilket är det enda vettiga stället om den inte klättrar och du vill ha tyngre artilleri i bergen enligt mig).
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, en landmate är ett problem. Är den långsam och tung (som den i Avalanche) så biter, som du säger, inte kulspruta på den. Det är en stor fördel, men det räcker ju med ett pansarskott för att ta ut den - medan en normal pansarvagn har mycket större möjlighet att "återhämta sig" från en sådan träff - i en landmate sitter nästan bara vitala system för dess funktion (med tanke på designen).

Helst ska den vara tung och snabb. Det borde inte vara omöjligt att med lättviktspansar klara sig mot nästan alla vanliga handeldvapen och samtidigt göra den smidig nog för att vara ett svårt mål för pansarskott. Dessutom ska den vara skärmad så att den är svårare att sikta på med värmesökande missiler och motsvarande. Men en dylik design gör den bara ännu dyrare eftersom motorerna ska vara mindre och snabbare men fortfarande kraftiga, pansaret lätt men med högt skydd, rörligheten hög, etc.

/RipperDoc - några tankar på morgonkvisten
 
G

Guest

Guest
Landmates är (enligt mig) något man endast använder då det inte är fullskaligt krig (undantag är för placering av tungt artilleri i svår terräng) och därmed ska den inte behöva tåla ett pansarskott, under ett upplopp skulle det vara en riktigt kul syn för de som försöker kontrollera det om motståndarsidan drar av ett såntdet skulle innebära att ett antal på den avfyrandes sida dör samt många blir allvarligt skadade.


Sedan är det ju aldrig fel med en landmate som kuriosa för en knösus som draco :gremsmile:
hoppas verkligen ingen från min spelgrupp läser på wrnu dock, förut hade de fått reda på att de skulle möta en landmate, vilket är tillräkligt nog, sedan skulle de få reda på att Draco har den, jaja, hur mycket vi två spelledare än hjälper dem kommer de nog inte överleva så långt.

Ja nu börjar jag bli lite pömsig så lite sakfel finns nog i meddelandet.
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
I ordningsmaktens tjänst!


Staden brinner. Stora skaror demonstranter hade spridit sig ut på gatorna för att protestera mot den nya lagen som skulle begränsa både yttrandefrihet och rörelsefrihet ytterligare i samhället. Röda flaggor vajade från balkongerna, bilar och bråte brann i stora bål nere på autostradorna. Från demonstrationståget ekade slagorden i natten. MOT PARLAMENTET!

Polis och insatsförsvar hade satts in och stod nu grupperade kring det stora parlamentspalatset. Längst bak stod kravallutrustade poliser med stora stålsköldar. Längre fram på en rak linje var försvarets landmates grupperade. De var skräckinjagande och skulle gå främst i ledet. Med pansar nog för att stå emot en kulspruta och med nävar av stål skulle de gå rakt emot demonstranterna. Om de inte skingrades av dessas blotta närvaro skulle insatsledningen låta sätta in så kallade "Riotblinders", spränggranater med gummikulor. Därefter låta landmates storma in i demonstrationsleden för att skingra dessa.

Hundratals stora pansarklädda bussar hade placerats ut kring polisens grupperingar. Till dessa skulle de gripna bäras. Det skulle bli en lång natt...
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Re: Landmates har diskuterats innan i en annan trå

Landmates har diskuterats i en *massa* andra trådar - problemet är att på grund av forumets konstruktion är det apjobbigt att komma med nya argument i dessa trådar. En hel del av dem är dessutom låsta p g a hög ålder.

Nu fanns det för en gångs skull nytt fräscht källmaterial från "originalet" - snubben som myntade uttrycket, Masamune Shirow - så jag tyckte det var på sin plats att kommentera...

Det finns fler roliga landmates att titta på, vissa av dem rätt mycket mer anpassade till vad som redan finns i Neotech - ta t ex Wolverine ifrån Tiberian Sun. En uprättstående plåtlåda med ben och gatlingkulsprutor i stället för armar. (Samma sak skulle man kunna säga om Dreadnoughts ifrån WH40K, som också stämmer rätt bra designmässigt med landmaten i Avalanche...)

SP
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Pansarskott kan man hitta överallt. Det behövs inte krig för att det skall finnas folk med pansarskott (om de har anledning att bära det, vill säga). Om man använder landmates i upplopp kan du ge dig fasen på att ett gäng pansarskott kommer riktas mot dem (om det inte är skandinaviska upplopp, de är för mesiga). Pansarskotten är inte särskilt tunga, det är bara att traska upp i närmsta betongkomplex och börja välta leksaksrobotarna.

/RD
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Är pinsamt medveten om hur ofta mechs, landmates och allehanda stridsrustningsfunderingar har kommit upp här på forumet utan att vi har kommit riktigt nånstans med våra debatter... Råkade dock komma över några intressanta saker som jag inte kunde låta bli att posta upp här! Hursomhelst >

Ett japanskt forskningsbolag har låtit konstruera en form av "exoskelett", väldigt likt antingen "Gångarna" i Starwars eller ED-209 i Robocop. Maskinen är iallafall 3.5 meter hög och har två ben. Nedan några bilder.



Japanese machinery and robotics manufacturer Sakakibara-Kikai has released the first genuine bi-pedal exoskeleton – a landmark event and one which is certain to attract a lot of attention for the company. Mechanatrons and BattleMechs have long been the subject of scifi books, comics and movies with the promise of cyborg technology popularised by the smash sixties television series “The Six Million Dollar Man.” We’ve previously seen some celebrated exoskeletons in films such as Alien (Sigourney Weaver’s Ripley takes out the Queen alien in an exoskeleton), Star Wars (the AT-ST Imperial Scout Walker) and RoboCop (the ED209), but until now, the nearest thing we’ve seen in the metal was the 3.5 metre superhero exoskeleton Enryu from Tmsuk in Japan. Sakakibara-Kikai’s Land Walker is just a tad shorter than Enryu at 3.4 metres, weighs 1000kg and shuffles along at 1.5kmh. Enryu is a lot faster than Land Walker but uses caterpillar-like tracks rather than legs to perform its chores – the strapping 3.5 metre Enryu will be called upon to rush into burning buildings, lift heavy objects and rescue people.
Källa: länk

Råkade även snubbla över ett filmklipp där "landgångarens" rörelseförmåga demonstreras. Se och njut!


Här ett annat projekt som faktiskt påminner mer om monstermaskinerna i framtidsblicken i filmen The Terminator, än om det räddningsfordon som det i själva verket utges för att vara. Hur dessa spektakel ser ut om sisådär 40-50 år kan man bara drömma om!

 
Top