Re: Den är okej.
"
...nu när zombierna börjat röra på sig i hög hastighet, tror inte ni att nästa steg blir att de fortsätter springa mot en, även om man skjuter dem i huvudet? Liksom, det känns lite lamt tycker jag att zombies ska vara så enkla att döda."
Något jag själv reagerat på är om det inte gjorts några zombiefilmer i den värld som zombiefilmen utspelar sig i? När mina spelare kör zombierollspel så vet dem automatiskt att man ska skjuta dem i huvudet och de får bita sig i läppen och spela dumma och våpaktiga för att inte metaspela och ta ner zombisarna direkt med ett head shot..
Vilken lam individ har
inte sett en zombiefilm och vet att man kan ta ut dem genom att pricka skrället i skallen? Nu finns det förvisso andra exempel på zombier i splatterfilmer som Braindead där ett huvud mer eller mindre inte spelar någon roll..
Själv tror jag på intelligenta zombier, kanske lite Alienintelligenta (fast det förekommer väl i Night of the Living Dead redan)? Eller inte direkt märkbara zombier som är intelligenta.. Kanske har bildat samfund och i hemlighet för mänskligheten förser sig med det livsnärande blodet.... öööh, som vampyrer.. Äh, det var inget!
Saken är den att zombier är zombier.. Försöker man ändra dem för mycket blir det bara lamt eller går över till något annat och därför är inte genren så föränderlig.. Ta 28 Dagar Senare där man sade "Shit, kolla in den här filmen.." - "Vad är det med den då?" - "Zombierna
springer!", som om det vore världens påhitt..
Jag tänkte mig okroppsliga zombier, men det är ju detsamma som spöken.. Man skulle kunna tänka sig zombier som styrs av en zombieboss och inte dör förrän bossen gör det.. Så att alla fungerar som en entitet, med zombiebossen som "hjärna" (och alla vet ju vad som händer om man skjuter en zombie i hjärnan?

)..
Vi kanske får Frankensteinzombier i framtiden, där någon som förlorat en del av kroppen kan ta en likdel och foga ihop med sin egen kropp? Vi kanske får zombier med ett delat medvetande? En ond och en god sida... ööh, som en varulv. Äh, nu skiter jag i det här!
/
Han som tycker voodoozombier är den tråkigaste varianten (av en annars rätt tråkig genre)