Nekromanti Land of Enchantment

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Hej hej, Henrik Örnebring heter jag och jag har huvudansvaret för att researcha och skriva Western-supplementet om New Mexico.

För att följa Magnus Seters utmärkta exempel tänkte jag här lägga upp en tråd motsvarande den han har startat för Mexiko.

Jag har läst en hel del och börjat skriva så smått om historia, geografi och platser (inte minst sådant som har med den korrupta organisationen Santa Fe-ringen att göra), men välkomnar alltså idéer, feedback och förslag på vad som ni tycker borde vara med i supplementet. Eller vad ni tycker absolut inte borde vara med...alla idéer tips och förslag mottages tacksamt - jag kan inte garantera att jag följer dem :gremwink:, men jag lyssnar intresserat på allt ni har att säga!

I skrivartagen,
Henrik Örnebring
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
En rejäl beskriving av Santa Fé med en snygg karta till är ju ett måste :gremsmile:
 
Joined
17 May 2000
Messages
122
Location
Östermalm Stockholm
Re: Tips och idéer till New Mexico!

New Mexico är en fantastisk kampanjmiljö. Jag tycker framförallt att man bör betona de etniska och sociala konflikterna; de ledde ofta till blodutgjutelse i bästa västern-stil. 1880 hade New Mexico ännu bara, har jag läst, runt 5 000 vita amerikaner. 80 000 mexikaner (amerikanska medborgare sedan 1848) levde där och 20 000 bofasta indianer, framförallt puebloindianer men även apacher i reservat. Till det fanns även lite kringströvande, "vilda" indianer kvar. Kulturen är huvudsakligen spanska/mexikansk och mexikaner är i majoritet utom i sydost (där Lincoln County låg). I exempelvis Taos County fanns det ännu 1870 bara 60 vita amerikaner. Över huvud taget är det spanska inflytande störst mellan Santa Fe och Taos, eller snarare hela centrala delen av norra New Mexico, och där bor de flesta invånarna. De flesta är självförsörjande mexikanska bönder. För övrigt kan nämnas att i denna del av New Mexico är ännu (år 2003) majoriteten av invånarna ättlingar till de spanska kolonisatörerna; i folkräkningen år 2000/2001 visade det sig att den spansk-ättade befolkningen utgjorde runt 73% i de counties som ligger i centrala norra delen av New Mexico.

De rika mexikanerna var många gånger aktiva i politiken och samarbetade med amerikanerna och tog till sig den amerikanska kulturen och kände sig med tiden själva som amerikaner. Fattiga mexikaner däremot var ofta motståndare till amerikanerna och det deras nya regler för markägande med mera. De fattiga kunde sällan heller engelska. Snarare än en motsättning mellan mexikaner och amerikaner var det en motsättning mellan rika (de flesta amerikanerna var relativt rika i förhållande till de flesta mexikaner) och de fattiga (uteslutande mexikaner).

Här kommer lite förslag till vad som jag tycker New Mexico bör ha med.

:gremsmile: Konflikterna kring de gamla spanska landförläningarna, "land grants", bör behandlas. Det var en källa till många konflikter, såväl väpnade som juridiska, och kan utgöra en bra kampanjbakgrund. Rollpersonerna kan exempelvis hjälpa en mexikansk familj som håller på att bli snuvad på sin mark som de haft i generationer av skurkaktiga amerikaner. Kring detta tema finns ganska mycket litteratur och flera filmer har gjorts.

:gremsmile: Den spanska bergsbyskulturen i norra New Mexico bör behandlas och dess ekonomi baserad på fårskötsel och jordbruk på små lotter. På grund av regionens isolering har många gamla seder levt kvar sedan 1600-talet medan de har försvunnit, exempelvis nere i Mexiko. Även språket är ålderdomlig högkastiliansk spanska.

:gremsmile: Anasaziindianernas gamla ruiner i nordvästra New Mexico bör behandlas. Kanske får rollpersonerna exempelvis för sig att söka efter skatter där (men de lär bli besvikna eftersom anasaziindianerna inte hade några ädla metaller så vitt jag vet).

:gremsmile: Slavhandeln med framförallt indiankvinnor bör behandlas. Detta var ett betydande problem, framförallt bland mexikanerna, i det laglösa territoriet. Även indianpojkar användes som slavar ända in på 1900-talet. Vanligtvis användes indiankvinnor som hushållstjänarinnor men tvingades ibland in i prostitution.

:gremsmile: Den ku klux klan-liknande mexikanska "motståndsrörelsen" mot amerikanerna, 3000 man stark, som framförallt var verksam i San Miguel County bör behandlas. En lite annorlunda form av mexikanska banditer som är vanliga bönder om dagarna men ibland rider ut maskerade på natten och sätter skräck i de förhatliga norteamericanos .

:gremsmile: Den katolska sekten Penitentes i norra New Mexico som sysslar med självspäckning bör också behandlas. Säkerligen går det och ha Penitentes till bakgrund för något mysterium eller annars bara som en del av bakgrundsmiljön.

Jag har tips på ett stort antal Internet-adresser och böcker och artiklar rörande New Mexico som jag tror du skulle ha mycket stor användning av. Jag skickar det gärna till dig och du är även välkommen att höra av dig och du vill ha mer tips. Går det bra att jag skickar materialet privat till dig, för alla på forumet behöver ju inte se det, och så är det ganska mycket? För att kunna maila det till dig måste jag få din e-postadress! Om du inte vill lägga ut den på forumet kan du maila den till mig på sp98chaf@hotmail.com

Med vänliga hälsningar

Lone Wolf MacCoy
 

Tinderdale

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
9
Re: Tips och idéer till New Mexico!

"Den katolska sekten Penitentes i norra New Mexico som sysslar med självspäckning bör också behandlas."

Hm, låt mig minnas... det var den där sekten som aldrig la fingrarna emellan när det gällde bakelser va? :gremgrin:

Flåt, kunde inte motstå...
 
Top