Nekromanti Lancelot Games + Rävspel = sant!

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Oh yes, boys and girls, till slut har det hänt...

Det har visat sig att rättigheterna till Lancelot Games' gamla spel - contrary to popular belief - inte övergick till Target Games när de köpte upp svenska Prince August Games 1998; Prince Augusts moderbolag AB Jan Edman lät helt enkelt bli att inkludera de rättigheterna i köpeavtalet.

AB Jan Edman har nu skrivit på ett avtal som ger Rävspel exklusiv nyttjanderätt av sagda rättigheter - i praktiken ett liknande licensavtal som de RiotMinds och Järnringen har med Paradox Entertainment om DoD och Mutant!

Rättigheterna är för Lancelot Games HB:s hela publicerade spelproduktion, så det omfattar allting som räknas upp på den här sidan utom Western (som ju redan tillhör Rävspel) och Robin Hood (som färdigställdes av en annan firma). Brädspelen är nog i praktiken undantagna från det överlag eftersom de har utländska upphovsmän, men vi har ändå inga planer på att göra något med dem.

Rent praktiskt har Rävspel nu formell rätt att göra följande:

* Officiellt återutge Lancelots gamla spel och moduler på webben. Gäller texter (inklusive mindre korrigeringar), bilder och logotyper.

* Ge ut officiellt nytt material till spelen, på webben eller i mindre digitaltryckta upplagor. (Avtalet täcker inte en offsettryckt fullskalig satsning i mångtusen-upplaga, men vem har råd med sånt...)

* Ha kreativ kontroll över spelen gentemot tredje part. Det innebär två saker:
- I fråga om amatörproduktioner har Rävspel ensamrätt att besluta vad som ska betraktas som "officiellt" material och inte. Som vanligt kan alltså vem som helst skriva grejor och lägga upp dem på nätet eller trycka i fanzines, men 'Nya varelser till Khelataar: Orcher' är inte en officiell expansion om vi säger annat.
- Om en annan spelproducent än Rävspel skulle vilja trycka en kommersiell modul baserad på ett gammalt Lancelot-spel (typ, GURPS Wastelands, Koor-Maniar d20...) så har Rävspel inga ekonomiska anspråk på en sådan produkt, men innehållet måste granskas och godkännas av oss innan den kan publiceras.

Vad kommer då att komma ut av det här? Just nu, ingen aning - vi har inte hunnit grunna över saken ännu - men jag och Nightowl (redan en de facto-Räv vad gäller Gondica) ska sätta oss och planera lite framöver. Steg #1 torde i alla fall bli PDF versioner av Lancelots gamla grejor, på en Rävspels-sajt nära dig. Fast inte nu genast.

--
Åke, som riktar ett särskilt tack till Marco Behrmann för att han gav mig den välbehövliga spark i baken som krävdes för att ro det här i land.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Coola bananer

"Rent praktiskt har Rävspel nu formell rätt att göra följande:

* Officiellt återutge Lancelots gamla spel och moduler på webben. Gäller texter (inklusive mindre korrigeringar), bilder och logotyper.

* Ge ut officiellt nytt material till spelen, på webben eller i mindre digitaltryckta upplagor. (Avtalet täcker inte en offsettryckt fullskalig satsning i mångtusen-upplaga, men vem har råd med sånt...)

* Ha kreativ kontroll över spelen gentemot tredje part. Det innebär två saker:"


Ge ut det gamla på webben? Så ingen risk för ett nytt Khelataar alltså? :gremfrown:


Storuggla, bra nyheter i alla fall
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Coola bananer

Ge ut det gamla på webben? Så ingen risk för ett nytt Khelataar alltså?

Du såg punkt två..?
"* Ge ut officiellt nytt material till spelen, på webben eller i mindre digitaltryckta upplagor"

Vill man göra en Khelataar 2nd Edition så omfattas det av den (vare sig man vill se det som "nytt material" eller "modifieringar av gammalt material" - avtalet täcker båda)... bara inte i en stor kommersiell utgåva med offsettryck och distributör och budget och sånt. Och budget och sånt har ingen av oss ändå.

--
Åke
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Coola bananer i pyjamas

"Vill man göra en Khelataar 2nd Edition så omfattas det av den (vare sig man vill se det som "nytt material" eller "modifieringar av gammalt material" - avtalet täcker båda)... bara inte i en stor kommersiell utgåva med offsettryck och distributör och budget och sånt. Och budget och sånt har ingen av oss ändå."

Rajjadopp Fom! Det är ju bra nyheter!
Då får man helt enelt börja med en sublim lobbyingverksamhet riktad mot dig och Nightowl då :gremwink:


Storuggla, tycker fantasy - precis som nivån på vitsar - ska vara låg
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Trevligt !! Mycket trevligt, om jag får säga det.
Så det är väll bara att grattulera !
Hopapsatt det här mynnar ut i nått bra, vilket det säker gör...

/ Johan k, som är lite lätt trött efter att ha sl:at lite...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Trevligt. Om inte annat för att det kan ge mer nostalgi åt dem som så önskar och en eventuell revival för andra.. =^_^=

Finns väl lite fler gamla spel som skulle behöva se över vem som äger rättigheterna dock..

/Ulfgeir
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Grattis! [ant]

skitkul, skitbra och skitspännande!
 

SID 6.7

Veteran
Joined
6 Nov 2001
Messages
25
Location
Södertälje
Bleorgh!

Här har man varit borta från Forumet i åratal och när man sedan tittar tillbaka så ser man den här nyheten!

5 ord: GE UT WASTELANDS PÅ NYTT!

WASTELANDS! WASTELANDS! WASTELANDS!

Märks det att Wastelands är mitt favoritrollspel genom
tiderna?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Ja [ANT]

Gamla grejer på webben är redan bestämt. Om du menar något nytt: mycket möjligt, men osäkert vad.

Se svaret till Storuggla nedan.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
And there was much rejoicing...

Det här har varit på tal i eoner, och så äntligen händer det något!

Det skall bli mycket roligt och spännande (som i det kinesiska ordspråket) att arbeta med det här, men som nämnts befinner sig det mesta i pre-planerings-stadium.

Vi återkommer förstås när vi har mer konkreta nyheter att komma med.

Erik
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Jajamen

visst är det mycken lycka i att ni är tillbaka i elden igen. :gremsmile:

Ser fram emot vidare arbete med Khellis och nu kanske jag kan få genomföra min stygga kampanj som drog vår förra spelgrupp ner i stoftets trygga famn.

Kan ni förstå att folk inte kan hantera skogsbränder utan måste diskutera dem i det oändliga?!
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
5 ord: GE UT WASTELANDS PÅ NYTT!

Den kommer online -- en PDF-version är planerad.
Det är lite svårt att säga exakt när ännu; vi håller fortfarande på och kollar upp hur mycket material vi har i digitalt format (modulerna och materialet från Rubicon finns, men grundspelet är lite utspritt på urgamla floppies och hårddiskar, i lika urgamla filformat).

--
Åke
 

SID 6.7

Veteran
Joined
6 Nov 2001
Messages
25
Location
Södertälje
Hurra!

Hoppas att fler får upp ögonen för detta underbara rollspel.

PDF varianter av de gamla prylarna är en bra början (mina grejor är lite smått slitna efter drygt 13 års användning :gremcrazy:

Men sedan hoppas jag ju förstås som en tok på lite nya produkter och då särskilt äventyr.

Kan ni få till detta så skall jag inreda en mindre helgedom tillgängnat er hemma hos mig där jag framför min slitna kopia av Wastelands lovar att genomföra rituella offer av minst 3 olika sorters bläck.
 

Demnogonis_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
35
Location
Malmö
Awh!

Rävspel! Ni är så himla goa! Minst hälften av allt ni gör släpps gratis på webben känns det som. Lätt det snällaste rollspelsföretaget jag känner till!

Demnogonis (som fortfarande minns med förtret hur han förlorade ett parti i Westen - figurspelet på "Absolut Spel" för en herrans massa år sedan.)
 

J3ster

Veteran
Joined
15 Jun 2004
Messages
3
Location
Hultsfred
skulle vilja veta hur det går med återutgivningen av Wastelands och om det finns en möjlighet att förbeställa ett ex eller två ???
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
skulle vilja veta hur det går med återutgivningen av Wastelands och om det finns en möjlighet att förbeställa ett ex eller två ???

Den kommer som sagt att bli en PDF, som man får tanka ner från Rävspels websida, så den blir lite svår att förbeställa. Å andra sidan blir den gratis. (-:
Just nu håller vi på med att spåra upp alla originaltexter och -bilder, så det kommer nog att dröja ett tag. Vi säger till när det börjar röra på sig.

--
Åke
 

J3ster

Veteran
Joined
15 Jun 2004
Messages
3
Location
Hultsfred
men men :gremfrown:

Vill ju ha en BOK ju inget slår den känslan .... kan lätt betala 450 :- eller så för ett nytt ex ...
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
I dessa dödgrävar dagar så måste jag bara säga att det är jävligt trist att det inte blev nått av det här.

Undrar om det var intresset eller tiden som försvann eller var det något annat som satte stopp för det.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Hans E Magnusson said:
I dessa dödgrävar dagar så måste jag bara säga att det är jävligt trist att det inte blev nått av det här.

Undrar om det var intresset eller tiden som försvann eller var det något annat som satte stopp för det.
Livet kom emellan för all parter: bebisar, vanliga jobb, sjukdomar. Påtvingade omprioriteringar slår ibland hårt.
 
Top