Nekromanti Lamior och andestrid och blahablaha.

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Tjabba, en av mina spelare blev dödad av en Lamia, och med hjälp av andestrid tar han över Lamians kropp. Men vad händer där? Skall fortfarande Lamian räknas som vandöd, vilket jag inte vill, eller skall den gamla kroppen åter få liv, när en ny själ tar besittning över kroppen. Jag vill hellst att Lamian räknas som levande, men hur skulle jag på ett logiskt sätt förklara för min spelar att det faktiskt blir så.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Consult the Book of Armaments!

Vandöda & Nekromanti said:
En lamias själ är starkt bunden till kroppen och kan inte använda sig av färdigheter som Schamanism eller Andeförnimmelse. Detta gör även att svårigheten att kasta ut hennes själ från kroppen med andestrid är tre nivåer svårare (+Ob3T6).
Annars borde lamians kropp i alla bemärkelser vara kliniskt död och rent allmänt vara anpassad till ett liv av blodsugeri (kan inte skaffa barn, förtära vanlig mat etc). M.a.o. så är nog din spelare låst i sin nya, vandöda kropp fram tills dess att döden skiljer dem åt, sorry.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Thanatakulten och alla dess undergrupper borde inte heller vara särskilt glada åt att det kutar omkring en renegade-vampyr mitt under deras näsor...</font></td></tr></table>
 

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Re: Consult the Book of Armaments!

Jo rent logiskt vore ju Lamian fortfarande vara död, med allt som följer då de nekrotropiska krafterna inte försvinner. Men jag vill inte att min spelare skall vara en odöd, han kommer blir på tok för mäktigt för sitt eget bästa.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jag skulle nog hävda att drivs Lamians själ ut så dör kroppen och kan således inte besättas utav en ny ande utan hjälp av magi. Iallafall tänker jag så
 

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Men den här själen som betog Lamians kropp är nämligen under väldigt starkt inflytande av Andens sten. Kan förklara det närmare sen.

I stora drag så handlare det om att Andens sten, med hjälp av en mäktig ritual, bands i en kvinnas kropp. Men när hon sedan blev gravid så följde den bundna stenen med barnet, och i detta fall var det frågan om tvillingar. Så stenen är tekniskt sett bunden till hälften i vardera kropp. Stenen, som har någon form av eget medvetande, lämnar inte Mundana innan den återslutit sig med sin andra hälft.
 

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
Re: Consult the Book of Armaments!

Du är spelledare och allsmäktig, strunta i vad reglerna säger om dom förstör för dig.'

Istället skulle jag om jag var du bedömma att Lamians kropp inte går att ta över när själen är utdriven. Eller att Lamians kropp dör med rollpersonens själ i sig. Och han måste hitta en ny (och förlora Quadosh om du vill).
 

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Re: Consult the Book of Armaments!

Ja, det där vet jag. Men jag vill ha lite logik, och förklaring som jag kan ge spelaren om vad som hände..

Det roliga är att jag vill att han skall besätta den här Lamian! Hon är i stort sett rollspelsgruppens ärkefiende, och nu är han fångad i hennes kropp. Han är en man, värt att tillägga. Och de övriga spelarna såg honom dö, innan dom flydde åstad. De har ingen aning om att han har besatt hennes gamla kropp, och det komemr lede till en hel del roligheter när de möter henne igen.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Lyckades han även om det typ är supersvårt att kasta ut lamiors själar ur kroppen? För att vara specifik, +Ob3T6 svårare... Jag är imponerad...

Vad det gäller att ha tagit över en Lamiakropp så antar jag att man fortsätter vara lamia... Kroppen är ju död, hjärta och sådär slår väl inte på en lamia? Alternativet som jag ser det är att när lamians själ blir utsparkad så dör kroppen helt, konstigt att det inte står något i V&N om detta, där de faktist nämner, schamanism, andeförnimmelse, andestrid och vad som är speciellt för lamior i dessa sammanhang...

Fast det e klart, skapelseprocessen för en lamia är ju lite speciell, så om du verkligen vill att kroppen ska bli levande igen så kan man ju säga nå't i stil med att gudinnan tar bort sin välsignelse ifrån kroppen och den blir levande, eller så dör den helt...

Fast då frågar man sig varför nattens drottning inte tagit bort sin välsignelse ifrån "de utstötta" egentligen... Så det ligger nog inte i hennes makt egentligen, hon skapade bara lamiorna, hon verkar inte ha någon kontroll över vilka som får och vilka som inte får välsignelsen...

Logiskt sätt att förklara varför kroppen skulle bli levande igen kan jag nog inte ge... Att hjärtat plötsligt börjar pumpa runt blodet i kroppen igen låter inte logiskt... Det som verkar skapa en lamia är faktumet att personen fått i sig lamiablod, och det försvinner ju inte bara för en ny själ hamnar i kroppen...
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,083
Location
Göteborg
Eftersom man (visserligen med hjälp av magi) kan föra tillbaka en själ till en död kropp och få den att leva igen borde han kunna föra sin egen själ till hennes egentligen döda kropp och få den att leva igen (fast det kanske kräver biotropi iofs, kan han magi också?). Detta för oss till: vad händer med en lamias kropp när den blir en lamia? Den lever ju uppenbarligen inte, men den ruttnar ju inte heller och den har ju åtminstone ett fungerande blodomlopp, även om den inte behöver äta eller andas. Eller så kanske den faktiskt lever, men inte har några kroppsliga behov för att detta tillgodoses av nekrotropisk energi. I så fall är det ju bara för honom att hoppa in i en död kropp utan någon skada.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Lamior och andestrid och blahablaha. [SPOILER]

"Detta för oss till: vad händer med en lamias kropp när den blir en lamia? Den lever ju uppenbarligen inte, men den ruttnar ju inte heller och den har ju åtminstone ett fungerande blodomlopp, även om den inte behöver äta eller andas. Eller så kanske den faktiskt lever, men inte har några kroppsliga behov för att detta tillgodoses av nekrotropisk energi. I så fall är det ju bara för honom att hoppa in i en död kropp utan någon skada."

Som det redan skrivits och spekulerats om insiktsfullt i denna tråd så är inte lamian en "äkta" vandöd. Det är snarare ett mellanting mellan en vandöd och en levande varelse som behöver kraft från de levande för att överleva.

Att det är just blod den tar beror på att den genom denna vätska kan slita "själskraft" från sitt offer. Ett icke-besjälat offer har "svagare" själ och det kräver därför mera blod. När väl blodet är konsumerat så har lamian dragit till sig kraften.

Den enda gången en lamias hjärta slår är när den dricker blodet från en levande. Då sprider hjärtat blodet ut i kroppen samt "energin" vilken håller kroppen vid liv.
(...)
Lamian behöver fortfarande sina inre organ - det är en del av kroppen. Blir de skadade så kan inte blodet och energierna spridas genom dem. Men däremot så helar energierna snabbt de skadade delarna av kroppen. Men det spelar föga roll för en lamia om denne får sin tjocktarm punkterad då den bara på några stridsrundor blir återställd. Däremot kan en träff i hjärnan sänka en lamia i flera minuter innan krafterna återställer kroppen.

Den primära anledningen till att lamian tar skada i sina organ är dock en rent regelmekanisk sådan. Då hjärtat är den sårbaraste platsen och där man enklast kan döda en lamia krävs det att man använder de normala träfftabellerna med allvarliga skador för att överhuvudettaget kunna träffa det. Likaså är det för helmgastar.
Länk till originalinlägget.

Hoppas att det skall besvara några frågor. Annars är det bara att använda den eminenta sökfunktionen och söka efter "Lamia" på Eonforumet alternativt modda själv.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
I min mening är det mest logiska att kroppen inte går att ta över: går vi efter lisch- och belialskapelse står det ju ganska klart att en sedan tidigare död kropp kan inte registreras från andeplanet eftersom den saknar själ och därmed inte besättas.

Nummer två är väl att själen tar över den tidigares plats och spelaren nu är en vandöd med valfri andel lamiaförmågor (med tanke på att lamians själ sitter så hårt fast kan banden och därmed vissa av förmågorna vara svåra att återskapa). Med lite god vilja går det dock att säga att organen fortfarande är intakta nog för att upprätthålla liv och att andestenens närvaro får dem att börja verka när kroppen tas över. Valfri mängd av lamians förmågor (troligen alla utom möjligen blodsdrickandet) försvinner dock tillsammans med nekrotropin och den ursprungligt bundna själen.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Utan att orka läsa vad tidigare skribenter har skrivit så säger jag.

- tekniskt sett tänker jag omkring detta.
när en vandöd får förmågan andebindning och således kan inneha en ande(=dvs en högre vandöd) så blir dennes nekrotropiska energier som håller ihop kroppen således också bundna till anden.
om anden försvinner ifrån världkroppen så dissiperas energin som håller ihop den som vandöd. dvs kroppen blir ett objekt magiteoretiskt räknat och kan såleden heller inte besättas som en varelse utan som ett objekt.
no... kill the zombie go use an soul and you got a new one.


det jag försöker säga är helt enkelt. försvinner själen ifrån kroppen så blir kroppen död.

Även tidigare i våran spelgrupp har folk försökt ta över lamiakroppar för att öka sin mäktighet. och nej det funkade inte någon av gångerna.

//Elvis är förvirrad som vanligt. försöker lyssna på texten till musik och samtidigt skriva inlägg.
 
Top