Nekromanti Lamia + Fokus?

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Kort fråga. Jag gör en SLP som är lamia och så utformar en stridskonst till henne och tänkte ta med Fokus, den ger ju +10 utmattningskryss och så får man -Ob1T6 på att träffa.

Tycker ni att en lamia ska kunna använda den, för rent speltekniskt så kan hon använda den hela tiden utan att få +10 utmattningskryss (helt enkelt få -Ob1T6 på alla stridsslag).

Sedan. Samma lamia, som är typ 300 år gammal, varit dels en skicklig krigare då hon levde (raunländska), sedan blivit lamia och kört vidare på stridandet. Är det rimligt att hon har 25 i en stridskonst?

(btw. tredje spelmötet i den nya eon-kampanj/äventyret igår, och en karaktär fick upp sin stridskonst till 20 (karaktären skapades med egenskapen Skicklig och kunde alltså ha 18 i en färdighet ifrån början (annars hade jag inte tillåtit det)) därför känns det som att deras mäktiga lamiaboss borde vara markant bättre...)

tack
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Att låta henne ha fokus känns lite mäktigt. Fast regeltekniskt är det ju tillåtet, så det är väll upp till dig att bestämma. Jag tror att jag skulle tillåta det, även om det känns mäktigt.

Om man är 300 år gammal känns 25 som ett minimum, jag skulle nog ge henne mer åt 27. Särskilt med tanke på att hon ska vara en mäktig fiende. Annars kan du ju alltid ge henne magi.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Japp. Bra att du tycker att 25 är minimum. Dock så är hon deras kultledare för tillfället. Men magi. Vad kan en lamia vilja ha för magier? Just nu är jag inne på alkemiska artefakter. Typ smycken och vapen med Makt, lättare att klara av Döds och Chockslag, Dölja, Avskärma Aspekt (om det är någon som man själv inte använder men kan tänka sig att fienden gör (tex Biotropi o Heliotropi), + i snabbhet. Teleport mantel har hon genom Commersium Lamia. Vapen med oförstörbarhet, Skärpa, Osynlighet (Drunoks Drängar har bra regler om hur man kan använda det regelmässigt).

Tja... ge gärna tips.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Jag säger Go For It - jag låter gärna mina vandöda ha bra stridskonster och de här momenten är ju ultrabra. Lisch med Fokus och Kraftfokus - det är mumma det!
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Tycker ni att en lamia ska kunna använda den, för rent speltekniskt så kan hon använda den hela tiden utan att få +10 utmattningskryss (helt enkelt få -Ob1T6 på alla stridsslag).
Jag säger nej! Som jag ser på det så handlar ju egentligen inte fokus om en fysisk utmattning snarare en mental och även Lamior borde kunna bli mentalt utmattade ibland - de har ju en själ.

Med det sagt så menar jag att det vore buggigt och alldeles för bra!

/D
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
En annan liten fråga. Angående demoniska aggregat. Skulle man kunna ha en rang 1 demon som ger filament till två stycken projektorer. Säg att en projektor väver Skärpa 1 och den andra Hela Trauma 1. Så kan användaren först aktivera Skärpa, och sedan då han behöver aktivera Hela Trauma.

Helt enkelt. Kan man låta en demon ge filament till två eller fler projektorer?
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Nu vet jag ju inte hur pass bra dina spelare är, men jag skulle i alla fall tillåta Kraftfokus, och även med minst 25 i en Stridskonst. Tycker däremot att 25 räcker gott och väl, inte för att hon inte kan få mer, utan jag tror att när man mer eller mindre är världens skickligaste krigare på just den stridskonsten. Borde hon inte då passa på att jobba på sina Nackdelar? För med 25 i en stridskonst lär hon aldrig behöva möta någon som är bättre än henne, särskilt inte om hon är en Lamia(som jag förövrigt tycker är underbara).

När det gäller mer saker som hon kan "buffas" med, så skulle jag först be dig kolla på vad för fördelar hon får av hennes mest troligt ganska höga Quadosh. Krigar Lamiorna(kommer inte ihåg vad de heter) kan till och med bli osårbara av vanliga vapen.

Utöver det så vet jag inte om det behövs så mycket mer, ett Oförströrbart svärd med lite olika egenskaper, kanske lära henne lite magi.

En sak jag skulle ge henne om jag vore dig: Lägg till "Hornbåge" som ett Moment i stridskonsten, i och med att hon är Raunlänning i grunden. Då blir hon Riktigt, Riktigt, RIKTIGT farlig...

Nu har jag inte V&N här, men jag har för mig att Vandöda kan läka Trauma om de får Nekrotropi alstrat direkt på sin kropp. Varför inte ett par demoniska Aggregat och en Transformator till Nerkotropi? Om jag har rätt så lär hon regenerera snabbare än Wolverine då... Sen efter det kan du börja jobba på att ge dina spelare en möjlighet att slå henne, värre än så blir det inte på länge.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det verkar som om eon blir mer och mer high spelat.

Poseurs episka kampanj där deras tillfälliga nemesis sitter och är en av världens skickligaste svärdskämpar sitter på unik stridskonst 24~. Personen ifråga är iofs utvald att väga över den ena sidan under mörkret, iochmed balansens lag.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Vill du riktigt djävlas kan du ge henne två vapen, perfektionism, bärsärk, stridsvråla, fokus och kraftfokus.

Tre anfall som har roughly 2/3 chans att bli perfekta och som gör plus OB4T6+2 skada, kraftfullt inräknat...

Räkna alltså med att hon har två storsvärd (Borde vara möjligt om hon är Necatorum Lamia) och kanske OB3T6 i grundskada samt ungefär 17/15 (Eller om det är 17/14) i SI. Hon gör dessutom (Med mästaranfall & om hon träffar) ungefär OB13T6+2 + OB13T6+2 + OB11T6+2.

Det här var ju bara en exercis i koboldande, för att visa hur man lätt gör lamior IMBA, men ändå..

PS. Har jag räknat rätt förresten?

PPS. Har förresten inte V&N tillgänglig, finns ju en mycket god chans att hon har högre grundskada och SI.
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Hehe. Precis. Snacka om att man kan kobolda... Sen om man börjar lägga till magi.... då blir det whack.
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Tala för dig själv då :gremtongue: Episkhet beror på skalan man spelar efter... min grupp ser 20 som "ett avancemang" ifrån 15 (jag tycker inte det dock) och 25 som "nu börjar vi bli bra".

Tre anfall som har roughly 2/3 chans att bli perfekta och som gör plus OB4T6+2 skada, kraftfullt inräknat...
Med den skadan skulle jag inte ens komma igenom mina spelares rustning :gremfrown: Inte för att de har för bra rustningar, utanför att jag slår 1:or så gott som 25% av gångerna jag slår en T6:a, 2:or 50% och de resterande är nån blandning av 3:or och 4:or, vilket på sin höjd orsakar T+1, S+1, B+1.

/Gemstone vars tärningar hatar honom
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Köp nya tärningar? :-) [NT] [OT]

Njae, jag har redan en vid Cirza mängd tärningar som faktiskt inte gör det gångbart... Men tack för förslaget...

En sista sak bara: favoriten var då ett stentroll, med OB12T6+3 i skada, bara lyckades komma över 20 i skadaverkan 3 gånger på 6 slag... jag satt och grät som SL den gången
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Re: Köp nya tärningar? :-) [NT] [OT]

Tja, sedan har man scenariot där rollpersonen gör sig osynlig med fototropi, smyger in bakom antagonisten (som inte var vandöd) och utför 6 handlingar på honom där han med ett svärd siktar alla mot halsen...

MIN ANTAGONIST DOG!!!!!!!
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Köp nya tärningar? :-) [NT] [OT]

.....
.....
.....
Tja, död i och för sig, fast i eons regelsystem så är det en svårighet på OB10T6 på varje anfall där. 9 om han/hon har två vapen.8 om han/hon dessutom har fokus. Hur gick det till?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Köp nya tärningar? :-) [NT] [OT]

För anfall är väl inte ökningen i svårighetsgrad för nya handlingar retroaktiv?

Utan husregler för anfall bakifrån (har inte hittat några officiella regler för lättare sikte där...) blir det väl Ob 3,4,5,6,7 resp. 8 tärningar, då?

Dock fortfarande väldigt imponerande att göra utan fummel...
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Köp nya tärningar? :-) [NT] [OT]

Jo, svårigheten för alla anfallshandlingar under en och samma runda är alltid densamma.

Så det är OB3T6 + OB5T6 för fem anfall utöver den första och sen +OB2T6 för att han måttar mot halsen. OB10T6.
 
Top