Nekromanti Lamentations of Lankhmar

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Jag har varit på en extrem Fafhrd & the Grey Mouser bender på sistone och jag börjar att förbereda en LotFP kampanj som skulle centreras kring en stad som påminner om Lankhmar (både "The City State of the Invincible Overlord" och "Thieve's World", de mest kända (och bästa) stadsmodulerna, känns ju som att de har tagit väldig inspiration ifrån Lankhmar) någonstans mitt emellan väst och öst i min spelvärd (som är väldigt lik vår egen).

Jag har naturligtvis tittat i TSR:s olika Lankhmar AD&D supplement och de påtalar att det är väldigt vanligt att även fighters i Leibers värld är duktiga tjuvar (Fafhrd och Greym Mouser själva är ju det främsta exemplet) och de föreslår därmed att människor skall få använda sig av multiclassing för att simulera detta.

I LotFP finns det ju naturligtvis inte någon multiclassing (B/X klon som det är) men jag kom att tänka på att man skulle kunna använda LotFP:s specialist som grund för både krigare och tjuvar.

Skillnaden mellan fighter och specialist i LotFP är att fighter har en d8 hp per lvl och att de får +1 to hit varje level samt att tjuvar får 4 fördighets poäng första leveln och att de senare får två per level. Min tanke var att om man skulle låta specialisten köpa fighterns högre hit die och to hit för sina färdighets poäng. Om kostnaden skulle vara 1 färdighets poäng för vardera av dessa båda förmågor skulle detta innebära att en specialist skulle använda två av sina fyra start poäng för att slåss som en fighter och få dess hit-die och sen skulle den kunna skaffa sig två färdigheter till. På kommande levels så får specialisten som sagt bara två poäng och vill man då fortsätta att köpa fighter egenskaperna så blir man helt enkelt inte bättre i sina färdigheter. Detta innebär naturligtvis att fighter som klass utgår.

Jag tycker att det är en ganska elegant lösning på problemet och på det sättet kan du få en Fafhrd som är bättre i bushwacking och climbing än Grey Mouser men du får samtidigt en Grey Mouser som inte är mycket sämre än Fafhrd på att slåss (de är ungefär lika i berättelserna). Naturligtvis skulle man kunna tänka sig att nyttja ett annat system men jag gillar LotFP:s system och är inte intresserat av något annat, Dungeon World skulle kunne fungera möjligtvis men dess fighter är relativt motbjudande (kanske möjligtvis "World of Dungeons...).

Utöver detta så skulle jag göra att rustningar i det varma klimatet ger en extra encumberance poäng. Att det är olagligt med metallrustningar i staden, de skulle också kosta två gånger så mycket. Svärd kostar 3 gånger så mycket som i regelboken men om man slår en max skada får man slå en till tärning i skada. Allt detta både för att simulera andan i böckerna men också för att spelarna skall fortsätta att frukta vakter och lätt rustade motståndare.

Jag har inte lagt så mycket tankar vid magiker och clerics ännu annat än att clerics skulle vara så kallade white mages då gudarna i Lankhmar inte ger sina följeslagare besvärjelser. Jag funderar på att spelarna inte alls skall ha tillgång till magi annat än kanske en färdighet för att läsa scrolls (precis som Grey Mouser, med en god chans för katastrofala misslyckanden (precis som för Grey Mouser)).

Jag har förresten kommit över ett billigt exemplar av D&D boxen "Lankhmar - the new adventures of Fafhrd and the Grey Mouser" från 1996 som har är en helt fristående produkt med ned skalade AD&D regler som kommer att bli intressant att läsa inte bara för den här kampanjenk, jag har dock inte fått hem produkten ännu.

Vad tror ni?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Re: Lamentations of Lankmar

Ganska snygg ny klass. Men borde den inte levla dyrare? Det du har skapat är ju en bättre Fighter, typ.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Re: Lamentations of Lankmar

Jag ändrade min post till att klargöra att fighter som klass utgår.

Det lägre xp-kraven kommer troligtvis att arbeta till min fördel då man inte behöver att ösa skatter och "monster" över spelarna för att de skall stiga i level utan de kommer att kunna forsätta att vara fattiga.

För att få karaktärerna att fortsätta vara hungriga på att äventyra så kommer jag att använda mig av EGGs (pulp inspirerade) levnadskostnads tabell med 100 gp i månaden per level för att dränera spelarnas tillgångar (Fafhrd och Grey Mouser lyckas alltid att göra av med alla sina skatter). Detta bygger naturligtvis på att spelarna är med på vilken typ av kampanj jag hade tänkt mig att skapa.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Re: Lamentations of Lankmar

Jag är med på vad du menar, säger inte att xp-rabatten är dålig, bara att du får samma power som fighterklassen fast billigare, vilket förmodligen rubbar spelets balans, vilket inte är dåligt, bara annorlunda :gremsmile:

Jag skulle lätt spela det där :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,732
Rob said:
[Fiffiga saker]
Snygg variant! Är det tänkt att det ska finnas någon fler spelbar klass? Annars låter det som att det bara är att tuta och köra.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Detmesta låter bra! Däremot så, med rustningar såskulle antingen jag säga att dom finns inte (för det verkar dom inte göra i Lankhmar) eller så ge specialisten dom begränsingarna som en tjuv har i vanliga D&D, alltså domkan bara ha läderrusning. Fast förresten, man kan inte använda specialist färdigheterna om man är encumbered va? Så då kanske att det löser sig självt sålängesom upplägget äratt, man spelar tjuvar.

Såntdär med olagligt och liknande regler känns såpass klumpigt.

Annars så verkar det som grym variant! Lite som Carcosa pådetsättet med bara en klass eller två.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,567
Låter superbra :gremsmile: Jag hade gjort dem möjligt att köpa enskilda magier för skill Points. Det hade gett lite grann magi men inte så mycket att det stör känslan.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
DeBracy said:
Snygg variant! Är det tänkt att det ska finnas någon fler spelbar klass? Annars låter det som att det bara är att tuta och köra.
Det känns mer och mer när jag tänker på det som att det vore lämpligt att låta magiker vara npcs (som det är i princip all sword and sorcery).
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Vad det gäller att det är olagligt med metall rustningar så kommer iden från TSR:s Lankhmar supplement men jag gillar idén. Om karaktärerna inför en viktig strid smugglar med sig metall rustning iaf, eller om de är utanför staden och kan använda tyngre rustning så tycker jag att det är lämpligt att den går att använda under speciella omständigheter utan att karaktärerna alltid går omkring med sin metallrustning var än de går.

Det känns också rimligt att spelarna inte kan ta med sig tvåhandssvärd till de fina delarna av staden utan att blir eskorterad ut ifrån området.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,984
Location
Ludvika
Det är något jag gillar. Jag tycker det är skitsvårt annars att få till magiker som går att spela som inte känns "för dåliga" eller blir för bra.

De känns som gjorda för att vara NPCer, mestadels.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Låter asballt och mycket likt något jag själv velat köra väldigt länge.

Som tips är att kolla in Green Devil Face #5, där finns det ett alternativt levlingssätt för alla LOTFP-klasser (inklusive Ranger!) där man varje level slår antingen 2st d10 eller 1st d12 för att avgöra vad man får vid varje level. Det blir mer slumpartat för hur en rollperson ser ut, men de blir också mer varierande. Specialisttabellen ser ut såhär:

1. +d6 Hit Points
2. +1 Parry Armor Class
3. +2 All Saving Throws
4. +4 One Saving Throw Category
5. +4 One Saving Throw Category
6. +1 Attack Bonus
7. +3 Skill Points
8. +3 Skill Points
9. +3 Skill Points
10. +3 Skill Points
11. Results 1, 2, 3, and 8
12. Results 4, 6, 9, and 10

Och för Fighters:
1. +d8 Hit Points
2. +d8 Hit Points
3. +2 One Saving Throw Category
4. +2 Defensive Attack Armor Class
5. +2 Parry Armor Class
6. +2 Press Attack Attack Bonus
7. +1 Skill Point
8. +1 Attack Bonus
9. +1 Attack Bonus
10. +1 Attack Bonus
11. Results 1, 2, 8, and 9
12. Results 4, 5, 6, and 8
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Galna tabeller, det låter nästan som något som Zak Sabbath skulle ha framställt, men jag gillar dem. Jag undrar om mina WoWifierade vänner skulle acceptera sådana eventuella kraftskillnader mellan olika karaktärer.

Hur ser förresten en ranger ut i LotFP? Jag hade fått för mig att specialist skulle täcka ranger klassen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Rob said:
Galna tabeller, det låter nästan som något som Zak Sabbath skulle ha framställt, men jag gillar dem. Jag undrar om mina WoWifierade vänner skulle acceptera sådana eventuella kraftskillnader mellan olika karaktärer.

Hur ser förresten en ranger ut i LotFP? Jag hade fått för mig att specialist skulle täcka ranger klassen.
Det enda stället jag sett Raggi prata om Rangers är faktiskt i GDF5, tabellen för Rangers ser ut såhär:

1. +d8 Hit Points
2. +2 One Saving Throw Category
3. +2 Defensive Attack Armor Class
4. +2 Parry Armor Class
5. +2 Press Attack Attack Bonus
6. +1 Skill Point
7. +2 Bushcraft Skill
8. +2 Stealth Skill
9. +1 Attack Bonus
10. +2 Ranged Attack Bonus
11. Results 1, 2, 9, and 10
12. Results 2, 4, 7, and 8

Jag skulle kunna tänka mig en klass som funkar som Fighter, men ökningen i Attack bara gäller Ranged (+1 i melee alltså) och att de har Fighterns kassa saves (fast det bättre save-värdet flyttat till Poison istället för Device?). Enligt tabellen ovan får de också någon poäng Bushcraft och Stealth här och där samt samma Combat options som fighters.

... och absolut inga spells.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Ah tack för listan, klassen låter intressant. Jag har aldrig köpt de där fanzinen då det är så väldigt dyra numera (och att det känns som att Raggi inte bidrar till så mycket längre) men nu kanske jag får tänka om en aning då det här var intressanta grejor.
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Jo det är pga av den som jag tyckte att det lät som Zak men det är alltså Raggi som har gjort den i fanzinet?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Rob said:
Jo det är pga av den som jag tyckte att det lät som Zak men det är alltså Raggi som har gjort den i fanzinet?
GDF5 är det bara Raggi som skrivit i. Den innehåller "A rather unfair trap" som förvandlar PCs till skatter som andra PCs kan försöka ta (för att sen förvandlas till skatter...) crit & fummel-tabeller (med fantastiska krittar som "In the mêlée, you receive a nasty cut which will leave an impressive scar. +1 Charisma." och fummel som "Your mount (or next mount you possess) will die of illness in d3 days"...
Också finns det listor för alla klasser som de jag redan postat, ett nytt erfarenhetssystem där man helt enkelt slår en d6 efter varje äventyr för att kolla om man levlar. Är resultatet över din nuvarande level så levlar man, sen finns det modifikationer för det slaget där man tex får +1 om man var den enda som överlevde.
Sen finns det några användbara tabeller under rubriken "What's up with that Cult?" för att slumpa fram kulter, tabeller för att vara skeppsbruten på en öde(?) ö och en tabell för vad Loch Ness monstret faktiskt är.

Jag köpte samtliga GDF i PDF för ett tag sedan, och 5an är den enda jag är säker på att jag kommer använda. Den kostar 1€ just nu.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,732
弾幕 said:
Den kostar 1€ just nu.
Sold. Eller bought, snarare. Det blir 2€ om man inte ska ha nåt mer (futtigabeställningartillägg).
 
Top