Lajvvandring på svensexa

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
Min bror ska gifta sig och vi håller på att planera hans svensexa. Han är inte aktiv rollspelare, men har drömt sedan tonåren om att lajva fantasy (vilket han aldrig gjort). Vi har valt att bygga svensexan kring det och vandring (vilket han också gillar) och skissat på följande scenario:

Ondskan hotar de gamla rikena. Den bortglömde arvingen Maragorn (spelad av min bror) behöver återvända och ena folket som dess kung.

Lajvet kommer inledas i början av en 11 km lång etapp av en vandringsled. Där kommer ett par av deltagarna ikläda sig fantasyroller och även klä ut min bror till Maragorn. Sedan börjar de vandra ”in character”. Längs med etappen kommer sedan ytterligare karaktärer (dvs hans kompisar utklädda till fantasykaraktärer) dyka upp med något slags scener/utmaningar. Maragorna vandrar alltså genom de gamla rikena och en efter en ansluter representanter för det splittrade folket.

Till slut når vi fram till vår sommarstuga. Maragorn kröns och lajvet ebbar ut.

Jag behöver hjälp med idéer som kan spetsa lajvet. Vad kan hända längs vandringen? Hur kan deltagarna fixa sina utstyrslar enkelt och snabbt?
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Några idéer till etapper:

Grälet: Två karaktärer står och är i luven på varandra över någon märklig trivialitet som visar sig vara en konflikt som delat deras folk i århundraden. Maragorn får i sin visdom hitta en lösning som båda är nöjda med, och av tacksamhet följer de honom.

Ritualen: Maragorn måste såklart krönas! En av personerna på vägen (förslagsvis en vän med en teatral ådra) agerar "överstepräst" och tar honom genom en allt mer bisarr ritual, där han utstyrs med diverse regalier, baddas med heliga oljor, leds runt i terrängen och i allmänhet får visa sig "värdig".

Prövningen: Maragorn behöver visa sig värdig. Beroende på vad din bror har för intressen kan prövningen designas efter dessa, men någon form av ej allt för fysiskt krävande aktivitet känns lämplig. Om ni har tillgång till lajvvapen (och det kan vara värt att kolla lokala lajvföreningar om ni kan hyra från dem) kan ni ha någon form av duell.

Angående att fixa utstyrslar – vad har ni tillgång till? Ikeas fårskinn som en fäll över axlarna är en klassisk, lättillgänglig lösning. Olika former av kåpor (morgonrockar?) kan dölja mer praktiskt klädsel. Diverse amuletter och andra prydnader kan man ganska ofta hitta i mellanöstliga krimskramsbutiker. Skorna bör ni nog hålla vandringsvänliga.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Jag vill jobba vidare på Svarta Faraonens förslag krig ritualen och prövningen och ha med giftermålet eftersom det handlar om en svensexa.

Giftermålet: Ett par vill gifta sig och när den mäktiga Maragorn ryktas vara i farten söker de hans råd. Givetvis vill de att giftermålet ska godkännas och välsignas av Maragorn själv! Kanske de vill ha förslag på något man kan göra under ceremonin? En riktigt ballsy move är såklart att sedan också använda sig av detta under din broders faktiskta giftermål. Ge gärna lite ledande råd till Maragorn ("Vore det inte lämpligt om alla deltagare bar med sig ett gult tygstycke, då det är din ätts färg?") Då är det ju lätt som en plätt att alla har med sig en gul servett eller något på hans faktiska bröllop, tex.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
Några idéer till etapper:

Grälet: Två karaktärer står och är i luven på varandra över någon märklig trivialitet som visar sig vara en konflikt som delat deras folk i århundraden. Maragorn får i sin visdom hitta en lösning som båda är nöjda med, och av tacksamhet följer de honom.

Ritualen: Maragorn måste såklart krönas! En av personerna på vägen (förslagsvis en vän med en teatral ådra) agerar "överstepräst" och tar honom genom en allt mer bisarr ritual, där han utstyrs med diverse regalier, baddas med heliga oljor, leds runt i terrängen och i allmänhet får visa sig "värdig".

Prövningen: Maragorn behöver visa sig värdig. Beroende på vad din bror har för intressen kan prövningen designas efter dessa, men någon form av ej allt för fysiskt krävande aktivitet känns lämplig. Om ni har tillgång till lajvvapen (och det kan vara värt att kolla lokala lajvföreningar om ni kan hyra från dem) kan ni ha någon form av duell.

Angående att fixa utstyrslar – vad har ni tillgång till? Ikeas fårskinn som en fäll över axlarna är en klassisk, lättillgänglig lösning. Olika former av kåpor (morgonrockar?) kan dölja mer praktiskt klädsel. Diverse amuletter och andra prydnader kan man ganska ofta hitta i mellanöstliga krimskramsbutiker. Skorna bör ni nog hålla vandringsvänliga.
Grymt! Tack! Vilka lajvföreningar finns i Göteborg?
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
Grymt kul! 😀 För mig låter 11 km för detta ganska långt. Men det kanske blir bra.
Jag testvandrade etappen i går och den är absolut jobbig, men den gjorde mig också ganska sugen på bad, umgänge och öl.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Jag råkade ut för exakt detta på min svensexa. På vägen mötte jag olika utmaningar:
  • Döden ville spela schack mot mig
  • En lurig köpman försökte lura mig
  • En vägvisare hade noll koll och ledde mig fel hela tiden
  • En trollpacka som försökte förtrolla mig med sin giftiga gryta
Av någon anledning mynnade utmaningarna alltid ut i att jag fick en "health potion" som jag var tvungen att dricka. Det var något märkligt med hälsodrycken, för den var mycket stark och fick mig att känna mig helt berusad.
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,052
I morgon smäller det! Jag har fixat story och kläder och det har potential att bli grymt. Det enda jag saknar är en krona som Maragorn ska hitta i Ondskans klyfta (samtidigt som hans följeslagare blir vansinniga av Ondskans kraft). Känner någon någon i Göteborg som kan hyra ut en krona över helgen? Den får gärna påminna om Aragorns krona i Sagan om konungens återkomst, men allt är av intresse!
 
Top