Nekromanti lajv

mishk

Veteran
Joined
12 Jan 2001
Messages
40
Location
arvika
har tänkt at lajvrollspela i sommar med mina kompisar men behöver hjälp med regler, voore glad om jag kunde få hjälp

mishk

love is the answer, you got to let it flow
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
vilket spel, vore bra å veta..... och vart, så jag kan va me..= )
se bara till att hålla till nånstans där allmänheten inte ser/hör er... har hört diverse historirer om civilpoliser som haffar folk som drar upp en soft air gun i en gränd där man tror att folk inte ser../images/icons/blush.gif rätt kul.. och skaffa mycket folk som dina spelare inte känner och låt dem vara SLP som får hota dem, dra in dem i mörka gränder och avrätta dem osv.. allt som förhöjer stämningen är bra... se bara till att inte bli stämda.. /images/icons/laugh.gif

Jag vet att jag har rätt!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
För nå't år sedan drog jag hem lajvreglerna till Vampire. Borde finnas kvar än på skaparnas hemsida.

/[color:green]Han</font color=green> som tycker att <B>mishk</B> kan maila några lajvföreningar och fråga
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Syskonskapet !

Ta en titt på syskonskapets hemsida. De har det mesta inom lajv, det är bara att söka på rollspel.nu:s hemsida så hittar du den.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

-Stefan-

Veteran
Joined
1 Apr 2001
Messages
36
Location
Uppsala (urspr. Leksand)
Re: Levande Rollspel

Oj, det där är en svår fråga, men jag skall försöka förklara hur det där med regler
fungerar inom lajv. Det finns många olika slags live, den vanligaste formen i sverige
är dock traditionella fantasylive.
Så gott som alla arrangemang har sina egna regler, men de använder sig alltid av
en del klassiska koncept som hängt med ett tag.
Om du bara skall ge dig ut i skogen med några kompisar, så kan du helt enkelt
kolla på liveföreningars hemsidor där deras regler oftast finns upplagda.

Jag vill redan nu böla ut ett stort BLÄ för Vampires regler - de är IMHO
patetiska.
Detta har jag medhåll av från tidigare arrangörer av vampirelive (jag
undviker allt som heter White Wolf -blä!), som blev tvungna att ändra dessa
tämligen mycket, så att någonslags stämning gick att uppnå.
Om du är intresserad av att börja med levande rollspel bör du ta kontakt med
liveföreningen <a href="http://www.larp.com/enhorn/">Enhörningen</A>, som arrangerar ett flertal live varje år, och har
några tusen medlemmar, de kan hjälpa dig med mycket.

<a href="http://www.geomatics.kth.se/~jonasn/strapats/">Strapats</A> är en väldigt bra sida, där finns det utförlig information om
levande rollspel.

//Stefan Gunnarsson
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Fy fabian vad jag blir arg!

Jag vill redan nu böla ut ett stort BLÄ för Vampires regler - de är IMHO
patetiska.
Detta har jag medhåll av från tidigare arrangörer av vampirelive (jag
undviker allt som heter White Wolf -blä!), som blev tvungna att ändra dessa
tämligen mycket, så att någonslags stämning gick att uppnå.


Nä tackar vet jag Vamp lajv, inget springande runt i någon skog och svettas och leka Scout. Man slipper även alla dessa månadslånga förberedelser och eviga klädmakande. Nä på ett vamp lajv är det bara att komma som du är och freaka ut lite...

För att citera: "Come back and I will taunt you another time..."

Föresten tycker jag inte det är något fel på sten-sax-påse, ren skicklighet.

Nightfang som får hjälp... och tycker om att vamp lajva...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

-Stefan-

Veteran
Joined
1 Apr 2001
Messages
36
Location
Uppsala (urspr. Leksand)
Re: Då får du bli det!

<I>Nä tackar vet jag Vamp lajv, inget springande runt i någon skog och svettas och leka Scout.</I>

Är det då bättre att hålla till i en hyrd/lånad skola el. dyl? Var hittar du trovärdigheten
där? När det gäller scoutdelen så vet jag inte var du fått det ifrån, du verkar inte särskilt
insatt i fantasylajv - eller så är du helt enkelt väldigt lat!
Tacka vet jag arrangemang där såväl deltagare som arrangörer engagerar sig för att
göra lajvet till något mer än en handfull intriger, lite vitsmink och en väldigt krystad
situation i allmänhet.
Ta liveföreningen RSK Härskarringen t.ex. - de har byggt upp ett antal timrade hus på sitt
liveområde utanför Ludvika, och fått en mycket god respons på detta.

<I>Man slipper även alla dessa månadslånga förberedelser och eviga klädmakande.</I>

Utan förberedelser kommer vampirelive aldrig att komma i närheten av trovärdighet,
och det verkar som det är latheten som sätter stopp för ev. utveckling.

Nä på ett vamp lajv är det bara att komma som du är och freaka ut lite...

Om jag vore arrangör till vampirelive skulle jag förmodligen tappa sugen
helt efter att ha läst ovanstående, men som tur är slipper jag bry mig om sådant.

<I>Föresten tycker jag inte det är något fel på sten-sax-påse, ren skicklighet.[/i]

Men hur löjligt, fånigt och urbota dumt ser det inte ut!! Det är det sämsta system
jag varit med om. Är det stämningshöjande att se en uråldrig och apmäktig
vampyr(det kryllar av dem på vampirelive, jag tror att det är någon slags
självförverkligande som inte kan uppnås i verkligheten)som leker "sax, sten, påse"
i ett hörn? Än mindre de töntiga reglerna som t.ex. "Majesty"
- om man inte klarar av att rollspela en mäktig roll så är det bara patetiskt när
man sträcker ut armarna för att visa att man är så mäktig..


//Stefan Gunnarsson
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Allvarligt talat...

Sorry... försökte vara lite ironisk eller nått...

Men skämt åt sidå. Jag skulle göra nästan vad som helst för att Fantasy lajva. Har "försökt" i 2 år nu. Men jag hittar aldrig något lajv som passar för nybörjare, och sen har som sagt latheten slagit in när man skall göra kläder och sånt, även plånboken har sagt sitt.

Men självklart så skulle jag tro att ett fantasy lajv är bättre än dom "vanliga" vamp lajven. Men jag hittar aldrig passande lajv. Man får känslan: "Jag kommer göra bort mig, jag har inte rätt grejor..."

Så får man inte hjälp inom Fantasy lajvandet så tror jag man lätt söker sig till "lättare" lajv. Vilket jag har gjort... men visserligen tycker jag IMHO att vampire lajv är roliga. Men jag skulle inte tacka nej till ett ordentligt Fantasy lajv på några dagar. Tvärtom jag skulle typ skrika av glädje!

Nightfang som försökte vara lite halv skämtsam, men lyckade tydligen inte...

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
ot: varför kläder?

Man slipper även alla dessa månadslånga förberedelser och eviga klädmakande.

Det är faktisk en grej jag undrat litet över... varför måste man lägga ned så mycket tid på kläder och rekvisita? Kan man inte låtsas litegrann? Jag menar, när man rollspelar låtsas man ju 100% så varför kan man inte låtsas de 15% som är gympadojor och glasögon när man lajvar?
 

-Stefan-

Veteran
Joined
1 Apr 2001
Messages
36
Location
Uppsala (urspr. Leksand)
Re: Åk!

Ta kontakt med Enhörningen, de arrangerar nybörjarlive för folk som vill prova på fantasylive.
Kraven under dessa live är väldigt låga, och jag har för mig att de t.o.m. har någon slags
"faddersystem", vilket kan vara till stor hjälp för vilsna nybörjare.

Adressen till Enhörningens hemsida finns i ett av mina tidigare inlägg i den här debatten,
och där finns även en länk till Strapats hemsida =)

//Stefan Gunnarsson
 

-Stefan-

Veteran
Joined
1 Apr 2001
Messages
36
Location
Uppsala (urspr. Leksand)
Re: Därför kläder! [Fortfarande OT]

Därför att det ger en så mycket bättre stämning - att ha känslan av att ha ramlat ner
i en fantasyvärld, bland ståtliga riddare i blankpolerade helrustningar, ondskefulla
orcher och vackra prinsessor. När alla har en bra utrustning blir det lättare
att koncentrera sig på sin roll, eftersom det du ser framför dig inte skär sig
med "illusionen". Man måste prova på levande rollspel för att verkligen förstå vad
jag menar - när allting "klaffar" så är det en underbar upplevelse (brukar kallas
för "kick" inom livekretsar.

//Stefan Gunnarsson
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Stefan, Stefan ...

<I>
"Är det då bättre att hålla till i en hyrd/lånad skola el.
dyl?"</I>

Om stämningen är sådan - Så varför inte ? Vampire-lajv är
tämligen flexibla så att hålla till i en lånad skola kan
vara bra om det rent naturligt hör till kampanjen. Man
brukar få hitta på nödlösningar när man ska spela Vamplajv
för folk uppskattar inte att ha lavjare med dragna vapen
mitt inne i en stad (poliser i synnerhet, och det är inne
i städer som vamplajven lämpar sig bäst för att man ska få
en maffig känsla). Några ifrån Carlstad by Night spelade
på krogen Glada Ankan utan att störa någon - Det var ett
bra initiativ.
<I>
"När det gäller scoutdelen så vet jag inte var du fått det
ifrån, du verkar inte särskilt insatt i fantasylajv"</I>

Okej, så hur ska man klara sig i skogen för att vara så
inlajv som möjligt hela tiden utan saker du kan lära dig
på scouterna. Mer lajvinsatta människor (s.k överhet) skulle
gnälla ihjäl sig om man hade plockat med sig gasolköket
eller satt och åt varmkorv vid lägerelden !!!
<I>
"de har byggt upp ett antal timrade hus på sitt
liveområde utanför Ludvika, och fått en mycket god respons
på detta."</I>

Sen när härjade vampyrer i timrade hus ? ;-)
... å andra sidan kanske det är en Gangrel-grej, men
vamplajv brukar ha mindre pengar att röra sig på än Fantasy-
inriktade (de är oftast större och tar mer medlemsavgifter,
lajvavgifter, bättre orgianiserade, m.m.) så att helt
plötsligt ge sig i kast med att sätta upp scener här och
fungerar nog inte.
<I>
"om man inte klarar av att rollspela en mäktig roll så är
det bara patetiskt när man sträcker ut armarna för att visa
att man är så mäktig.. "</I>

Eh... du säger att vamplajvare är okunniga om Fantasy, här
visar du hur pricksäker du är på Vampyrlajv - Men som du
sa i ditt inlägg "Behöver du inte bry dig" om det.
En simpel och kort förklaring: En vampyr som fick den
odödliga kyssen vid 16 års ålder ser därför ut som en
16-åring. Om denne exempelvampyr levt i 200 år bör denne
vara ganska mäktig, utan att det syns på denne. Hur i hela
fridens namn visar man det på ett bra sätt ? Jag tycker
systemet fungerar med detta som bakgrund. Nödlösningar är
bra att ha på vampyrlajv och t.o.m Fantasylajvarna använder
sig av det så klagandet var väll lite i onödan.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Därför kläder! [Fortfarande OT]

Därför att det ger en så mycket bättre stämning - att ha känslan av att ha ramlat ner i en fantasyvärld, bland ståtliga riddare i blankpolerade helrustningar, ondskefulla orcher och vackra prinsessor. När alla har en bra utrustning blir det lättare att koncentrera sig på sin roll, eftersom det du ser framför dig inte skär sig med "illusionen".

Det är där jag inte förstår varför man inte kan använda litet fantasi. Vad spelar det för roll om folk har jeans och gympadojor t.ex. snarare än vadmalsbyxor och läderskor handsydda med sentråd? Jag kan förstå att någon form av kostym kan underlätta "illusionen" men varför är detaljerna viktiga? Om man kan bortse från överflygande jetplan så kan man väl bortse från polyestertyg?

Poängen är att om man inte behövde så enorma förberedelser skulle man ju kunna traska ut i närmsta park, ge alla deltagare en tydlig markering och lajva på. Billigt och opretentiöst...
 

-Stefan-

Veteran
Joined
1 Apr 2001
Messages
36
Location
Uppsala (urspr. Leksand)
Re: Alexander, Alexander...

<table width=70% align=top>
<tr>
<td>

"Om stämningen är sådan - Så varför inte ? Vampire-lajv är tämligen flexibla så
att hålla till i en lånad skola kan vara bra om det rent naturligt hör till kampanjen.
Man brukar få hitta på nödlösningar när man ska spela Vamplajv
för folk uppskattar inte att ha lavjare med dragna vapen
mitt inne i en stad (poliser i synnerhet, och det är inne
i städer som vamplajven lämpar sig bäst för att man ska få
en maffig känsla). Några ifrån Carlstad by Night spelade
på krogen Glada Ankan utan att störa någon - Det var ett
bra initiativ."</I>

Då får gärna precisera vilken slags "stämning" du refererar till - ska primogenerna mötas i en skola? Det är lite väl krystat för min smak, varför inte en hyrd herrgård/nattklubb? Man kan självklart ha kampanjer på div. krogar, i stan, etc, men alltför ofta används lokaler som är lättillgängliga, när man skulle kunna lägga ner lite tid på att finna en <B>bra</B> lokal.

<I>"Okej, så hur ska man klara sig i skogen för att vara så
inlajv som möjligt hela tiden utan saker du kan lära dig
på scouterna. Mer lajvinsatta människor (s.k överhet) skulle
gnälla ihjäl sig om man hade plockat med sig gasolköket
eller satt och åt varmkorv vid lägerelden !!!"</I>

Man behöver inte ha varit medlem i en scoutförening för att klara av att åka på fantasylajv - visserligen kan sådana kunskaper komma till användning. Är det fel av mig att förmoda att sunt förnuft</I> existerar? - De flesta jag känner har de kunskaper som krävs för att exempelvis göra upp en eld och sköta sin hygien - på ett sätt som fungerar "inlajv".
Att ordna med mat på fantasylajv är enkelt - är man lat eller helt enkelt en klåpare på att laga mat köper man denna på värdshuset. Om man inte har möjlighet till detta så är det inte svårt att ordna med tidsenlig mat - som dessutom är lättlagad (det måste inte vara konserver..).
Ett gasolkök är ju självklart opassande, men det är heller inte svårt att laga mat över öppen eld (ställ en gryta/panna på elden....)


<I>"Sen när härjade vampyrer i timrade hus ? ;-)
... å andra sidan kanske det är en Gangrel-grej, men
vamplajv brukar ha mindre pengar att röra sig på än Fantasy-
inriktade (de är oftast större och tar mer medlemsavgifter,
lajvavgifter, bättre orgianiserade, m.m.) så att helt
plötsligt ge sig i kast med att sätta upp scener här och
fungerar nog inte."</I>

Om du läser det stycket i sitt sammanhang kommer du antagligen fram till att den pekade på engagemanget hos arrangörer/deltagare, och hade inte med lämpliga platser för vampirelive att göra. När det gäller arrangörernas ekonomiska resurser så stämmer det att de som arrangerar fantasy har en större budget - men även högre kostnader. Vampire-arrangörer har inte lika stora utgifter.

<I>"Eh... du säger att vamplajvare är okunniga om Fantasy, här.."</I>

Det du referar till är förmodligen "du verkar inte särskilt insatt i fantasylajv", inte "vampirelajvare är okunniga om fantasylajv", vilket är något du själv hittat på... Om du läst igenom mitt inlägg på ett noggrant sätt så hade du förmodligen märkt detta.

<I>
"..visar du hur pricksäker du är på Vampyrlajv - Men som du
sa i ditt inlägg "Behöver du inte bry dig" om det.
En simpel och kort förklaring: En vampyr som fick den
odödliga kyssen vid 16 års ålder ser därför ut som en
16-åring. Om denne exempelvampyr levt i 200 år bör denne
vara ganska mäktig, utan att det syns på denne. Hur i hela
fridens namn visar man det på ett bra sätt ? Jag tycker
systemet fungerar med detta som bakgrund." </I>

Trots att en roll är mäktig så måste det inte synas, eller hur? Om en person inte har förmågan att genom vare sitt rollspel framstå som en mäktig individ så är det så - att använda regler för detta är IMHO väldigt krystat. Makt kan visas på flera sätt, bl.a. genom att ha en passande rekvisita, eller att andra spelare i förtid informeras om vem rollen är - och spelar efter detta.

<I>
"Nödlösningar är bra att ha på vampyrlajv och t.o.m Fantasylajvarna använder sig av det så klagandet var väll lite i onödan."</I>

Visst, nödlösningar finns det alltid - men de skall användas i nödsituationer, och inte pga. lathet eller avsaknad av initiativ. När det gäller "klagandet" så var mitt inlägg "Då får du bli det!" ett bemötande på Nightfangs inlägg, och inte en allmän känga till Vampire (som du kanske märker handlade den större delen av det inlägget om bristande engagemang..)


//Stefan Gunnarsson
</td>
</tr>
</table>
 

-Stefan-

Veteran
Joined
1 Apr 2001
Messages
36
Location
Uppsala (urspr. Leksand)
Re: Därför kläder! [Fortfarande OT]

<table align="TOP" width=70%>
<tr>
<td>
Därför att det blir en mycket bättre stämning när folk har tidsenliga och välgjord utrustning, och när det är en bra stämning leder detta till att lajvet blir roligare för deltagarna - det blir helt enkelt enklare att koncentrera sig på spelet, istället för att försöka ignorera att riddaren är iförd cykelbyxor :gremwink: Hurpass bra din utrustning skall vara bestäms av arrangörerna - de sätter upp krav som deltagarna skall leva upp till, och sedan får de som vill delta helt enkelt leva upp till kraven, svårare än så är det inte. Att skaffa utrustning till ett lajv behöver inte vara så dyrt heller, ofta finns en stor del av materialet i din bostad (oftast i vindsutrymmen/förråd).

När det gäller överflygande jetplan så är det inget som varken deltagare eller arr. kan påverka, till skillnad från utrustning.

Det finns ett stort antal föreningar som arrangerar lajv, så om du är intresserad av lajv med låg utrustningsstandard är jag ganska säker på att du kan hitta ett passande arrangemang. Och du - inget hindrar dig och dina vänner från att traska ut i en park (mjoo..kanske parkförvaltningen/pensionärer som matar duvor) och ha ett litet "lajv" =)


//Stefan Gunnarsson


</td>
</tr>
</table>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Re: Allvarligt talat...

"<EM>Utan förberedelser kommer vampirelive aldrig att komma i närheten av trovärdighet</EM>"
Vad behöver man eg. förbereda i Vampirelive? Man ska ju se ut som en människa och huggtänder har man sällan.

"</EM>'Jag kommer göra bort mig, jag har inte rätt grejor...'</EM>"
Kom att tänka på en sak min brorsa berättade för mig. Han släpades med till ett fantasylajv och fick höra att det skulle vara skitroligt. Bland det första han såg när han kom fram var en stövelklädd kille som hade en hink som hjälm med två hål för ögonen.
Själv tycker jag att om det är nån liten detalj (glasögon, snickers) som är fel så skulle jag nog kunna svälja det. "skulle" bara för att jag eg. inte lajvar.

"<EM>Nightfang som försökte vara lite halv skämtsam, men lyckade tydligen inte...</EM>"
Kanske skulle skrivit " *ironisk* "? Inte det <EM>lättaste</EM> att förstå din ironi när man inte ser din mimik och hör din röst.

/[color:green]Han</font color=green> som nästan alltid kan avslöja en LinCon-vampirelajvare (svartklädda, mystiska typer. Usch!)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Trollkonster

"Därför att det blir en mycket bättre stämning när folk har tidsenliga och välgjord utrustning, och när det är en bra stämning leder detta till att lajvet blir roligare för deltagarna - det blir helt enkelt enklare att koncentrera sig på spelet, istället för att försöka ignorera att riddaren är iförd cykelbyxor"

Det är när man läser sådant här som man plötsligt inser att lajvare har dålig fantasi. /images/icons/wink.gif

Jag har spelat bordsrollspel i arton år nu (jag kommer in på det nittonde om några veckor) och jag har lärt mig magi. Riktig magi!

Jag har aldrig haft problem att förvandla vardagsrummet till en underjordisk grotta, en fantastisk balsal, bryggan på ett krigsrymdskepp, ett stort slagfält eller en majestätisk borg. Jag har aldrig haft några problem att föreställa mig att mitt hörn i soffan är ryggen på en häst, kommandostolen på bryggan, cockpiten i ett jaktflygplan, förarsätet på en specialutrustad Lotus Esprit, eller en kall och fuktig sovfäll vid en lägereld.

Jag kan utan större koncentration se mig själv som en stor stark muskelknutte, tanig författarinna, ärrad riddare, erfaret krigsbefäl, sluskig legoknekt eller vis magiker, och att se någon av mina medspelare spela någon av dessa roller är inte heller några problem. Jag kan förvandla ett tärningsslag till en hetsig välkoreograferad ljusvärjeduell, en förödande kulsprutesalva eller ett maffigt pansarslag. Jag kan förvandla kompisens mysbyxor och t-shirts till en kamomönstrad fältuniform, en jedi-kåpa eller en riddarrustning på ett ögonblick.

Sådan är den mänskliga fantasins magi. På ett ögonblick kan den förvandla saker till andra saker. Den kan skapa miljöer som aldrig har funnits, dramer som aldrig inträffat. Det finns inga begränsningar för vad den mänskliga fantasin kan åstadkomma.

Fan vad glad jag är att jag är bordsrollspelare! /images/icons/wink.gif Bordsrollspelare har i alla fall inte glömt bort fantasins magi.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Därför kläder! [Fortfarande OT]

Hurpass bra din utrustning skall vara bestäms av arrangörerna - de sätter upp krav som deltagarna skall leva upp till, och sedan får de som vill delta helt enkelt leva upp till kraven, svårare än så är det inte.

Det är väl egentligen hur höga dessa krav kan vara som jag har svårt att förstå. Jag kan förstå om man vill att folk gör en ärlig ansträngning för att det skall vara lätt att se på dem vilken karaktär de spelar men steget därifrån till att gnälla på folk för att de har moderna skor eller äter konserverad mat är enormt stort.

Nåja, det är tydligt att vi talar förbi varandra så det är nog dags att lägga ned. :)

Det finns ett stort antal föreningar som arrangerar lajv, så om du är intresserad av lajv med låg utrustningsstandard är jag ganska säker på att du kan hitta ett passande arrangemang.

Nja, jag håller mig nog till vanligt rollspel snarare än att försöka bedriva någon slags korståg mot prettoliveare (/images/icons/wink.gif).
 
Top