Nekromanti LAJV ...

Saruman

Veteran
Joined
8 Jan 2002
Messages
47
Location
Stockholm, Sverige
... kan inte komma på någon annanstans att fråga om det.

Jag har 2 frågor:

1. Hur gör man med skador och när man dör, på lajv ?

2. Kan man göra egna vapen ?
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Tja, vad jag vet så behandlar du skador som om det vore på riktigt i lajv... t.ex. får du ett sår i benet får du allt ta och vandra runt med bandage runt benet, eller om du är olycklig inte vandra runt alls. Dör du så får du bara hålla up armen eller liknande för att visa att du är off-lajv, sedan gå iväg till off-området. Sedan vet jag inte riktigt. Jag har ju inte lajvat så mycket, och jag har aldrig dött heller. Tja, förutom ett lite småfånigt vamyrlajv jag och fem andra spelade på stan. Då blev jag och min kompis dödade i en gränd, och då tog också "lajvet" slut. Så kan det gå...

Och det där med vapen... du kan inte göra egna vapen, du SKA göra egna vapen! Det är ju det som är så roligt med lajv!
 

Saruman

Veteran
Joined
8 Jan 2002
Messages
47
Location
Stockholm, Sverige
tack !

nu har jag bara några frågor till.

HUR gör man egna vapen ?
Kan man göra så att trävapen (bokken) går att använda i lajv utan att skada ?(det är av ek-trä och dunder-hårt)

hur kan man "kamouflera" en pilbåge så att den ser "rätt" ut ?

kan man göra rustningar (läder) som ser bra ut eller bör man köpa sånt ??

tacksam för alla svar!
 

Carilion

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
61
Location
Nyköping
Jag har själv inga erfarenheter av lajv, men tror mig ändå kunna svara på dina frågor:
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

HUR gör man egna vapen ? Kan man göra så att trävapen (bokken) går att använda i lajv utan att skada ?(det är av ek-trä och dunder-hårt)

<hr></blockquote>

Ett större trävapen lär du inte kunna använda. Hemgjorda lajvvapen (boffervapen) tillverkas av en kärna av trä eller annat material, som täcks med liggunderlagsmaterial och silvertejp. Jag vet inte vad en "bokken" är, men om det är en flera centimeter tjock trästav kommer den antagligen bli för tjock för att använda om man gör en boffer av den.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

hur kan man "kamouflera" en pilbåge så att den ser "rätt" ut?

<hr></blockquote>


Vira in den i läder.
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

kan man göra rustningar (läder) som ser bra ut eller bör man köpa sånt ??

<hr></blockquote>


Det går alldeles utmärkt att tillverka egna rustningar, men om du inte har någon vana av att arbeta i läder kommer du vara tvungen att öva _mycket_ innan du kan tillverka ett snyggt och välsittande harnesk.

Eftersom du verkar ha många frågor rekommenderar jag starkt Syskonskapets sida: http://lrp.zon.se/
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,910
Location
Nordnordost
Inte för att jag är nån härdad liveare, men jag tror aldrig att du får ett lindat bokken/bokuto genom vapenkontrollen, kärnan blir för tung helt enkelt och de har en vass spets som kan ge fula skador om den tränger igenom polstringen.

För den nyfikne kan ju sägas att bokken/bokuto är träningssvärd av massivt trä som används vid träning av en hög med japanska kampsporter.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,347
Location
Helsingborg
Lajv betyder inte alltid hack and slash

Hack'n'slash är bara en typ av lajv. I de flesta rollspel så är inte "banka på motståndaren" praktiskt eller ens önskvärt. Detta gäller speciellt post-krutvapen lajv. I dessa spel så har man varit med om en hel del udda metoder för att lösa tvister.

Allt ifrån "Sax Sten och Påse" med reroll för den som har högst värde i förmågan till att varje spelare har en kortlek där den som drar högst vinner(med skillnaden att den som har högst färdighetsvärde kan välja ett antal kort som ska vara "vilda" och som han då vinner över motståndaren med även om de vilda korten har lägre valör en motståndarens).

I icke-hack'n' lash live så brukar vapen som ser realistiska ut vara favoriserade.

Att kamoflera en pilbåge så att den ser rätt ut är som har sagts tidigare en process att linda läder runt den. Mer fanatiska personer gör sin egen båge eller skaffar en äkta.

När det gäller rustningar så kräver läder ganska mycket erfarenhet för att få bra resultat. De flesta väljer att göra sig en ringbrynja då metoden visserligen är tidskrävande men kräver inge större expertis för att få ett snyggt resultat.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Aj, aj, aj... [OT]

Nä du, slåss du med en Bokken i Lajv så blir du nog inte populär... Jag fick en smäll i tinningen av en Bokken en gång, när jag och min kompis tränade Kenjutsu av den "gamla skolan" med våra Bokken, och det var INTE skönt! Tur att det bara var en snuddande träff, annars hade jag väl fått hjärnskakning. Jag får väl skylla mig själv...
Bokken är ju praktiskt taget livsfarlig. Man vet ju vad Miyamoto Musashi sysslade med. Slå ihjäl sina motståndare med åror, det är ju trevligt, speciellt när dessa har skarpa vapen.
 

(vulg)

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
104
Location
Göteborg (nästan)
Oftast gör man vapnen så att man börjar med en stomme(oftast glasfiber eller liknande) sne klär man denna i skummgummi matrial typ. liggunderlag(två eller tre lager) och skär sedan till detta och målar det med en blandning av latex och färg så att det ser ut som ett vapen. Tänk på att du det inte ska göra ont att träffas av det i full styrka. En annan metod är att linda silvertejp runt vapnet, detta kallas för "boffer" vapen(av ljudet när man träffar med vapnet"BOFF") och ser inte så bra ut. Används av "boffrare" lajvarnas form av kobold... Och du! det där med bokken är inte en så bra idé då man lätt knäcker skallen på nån med ett sådant/images/icons/spook.gif/images/icons/sick.gif
 

Mr SL

Warrior
Joined
28 Dec 2000
Messages
395
Location
i ett obetydelse löst ställe
köp vapnen i början, det blir snyggare och inte så mycket dyrare gå in på syskonskapets sida länkad över!! tränings svärdet skulle nog bli beslagtaget av arankörerna!

taka vet jag blankvapen ser snyggare ut och man definitift undviker strid!!/images/icons/smile.gif
 
Top