Nekromanti Lajv-rollspel-i-verklighetens-IRL-spel

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
En funderare: Hur vore det om man istället för att sitta runt ett bord (eller utspritt i rummet som vi brukar) gick runt och spelade?

Det jag tänkte var alltså att man gick runt med formulär, och någon form av slumpsystem om man inte körde friform, och spelade i de miljöer som man kom till. Om en rollperson springer in på McDonalds går man in där, alla spelare plus spelledare ser precis hur miljön ser ut, och sen kan man spela på platsen man befinner sig på. Spelledaren bestämmer ju fortfarande, och kan lägga till eller dra bort händelser ur verkligheten - samt får simulera alla andra människors reaktioner.

Det är kanske inte direkt genomtänkt, men jag tycker det verkar som en rätt attraktiv idé. De skulle skapa rätt mycket stämning tror jag, om man liksom själv verkligen befann sig på platsen där ens rollperson var.
Eller så gör man det bara till en kul grej att snacka om när man är på väg någonstans...? "Äventyren" skulle kanske få ligga på en ganska ytlig nivå - och spelarna skulle kanske vara ganska begränsade i sitt handlande. Men visst tror jag att det kan fungera :gremgrin:

/MovinGalt - kan fungera...
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,316
Location
Örebro
Kanske...

...inte riktigt vad jag tänkt på inför en speciell spelomgång, men ändå något liknande. En slags kombo mellan lajv och rollspel. Alla Karaktärer har sina egna roller och det är rollspel som vanligt, men att man ändå finner en miljö där allting utspelar sig och att man drar nytta av den på så sätt. Tanken var också att spelarna skulle klä sig och uppträda som sina RP under spelmötet, även utanför "spelet" så att säga. Att sudda ut gränserna mellan riktigt rollspel och lajv.

Inte riktigt vad du är ute efter, men ändå något liknande. Och jag tror det kan fungera om man väljer att begränsa sig lite - särskilt till lite mer ödsliga miljöer ärn mitt i staden. Så känn dig inte helt ensam :gremwink:
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Det är ju förstås en tanke.
Men då måste man räkna med allt det andra, fler än spelgruppen kommer att ta upp Mcdonalds störande moment från höger och vänster, kletig "Roude island" över skadekolumnerna och tre skrikande unger.
Det är då lätt hant att man blir litte distraherad.

Det skulle dock vara häftigt att spela typ Eon eller något annat Rollspel i skogen (varning väte) sitta runt en sprakandre brasa en sen skymmning och tillsammans klara sig igenom ett mystiskt skådespel fullt av "Skogsintriger" som trolljakt och vilse-i-den-mörka-skogen grejen.

VH "Draken"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"En funderare: Hur vore det om man istället för att sitta runt ett bord (eller utspritt i rummet som vi brukar) gick runt och spelade?"

Under ett par år så gick konventsscenariet "Jo, vi har spelat länge nu" på GothCon, som byggde på den principen. Det var rejält skumt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Är Chewbacca hemma?

Det du skriver är första steget på den nördism som förr eller senare slutar så här.

Nå, det var dock så jag har hört att lajvande började. Man var ett gäng och spelledaren som gick omkring i skogen typ, på ett område som SL hade förberett, och så var alltså fortfarande spelet verbalt fastän SL pekade på och hänvisade till grejer i den bana som han hade förberett.

"Jag... provar elbrödkniven!"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En funderare: Hur vore det om man istället för att sitta runt ett bord (eller utspritt i rummet som vi brukar) gick runt och spelade?
Tjaa, det kan säkert funka faktiskt..
Dock känns det på nått sätt som det kan vara lite småjobbigt att leda spelet om man tassar omkring när man ska lira.. Fast iof, man ska väll kanske inte säga för mycket innan man testat det hela.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,197
Location
Borås, Sverige
Under ett par år så gick konventsscenariet "Jo, vi har spelat länge nu" på GothCon, som byggde på den principen. Det var rejält skumt.
Jo, man har ju suttit ett par gånger högst upp fjärde våning i ett litet rum där och spleat Roborally eller Settlers och det helt plötsligt kommit in folk som rollspelar och skulle hämta en viss pryl som fanns där. =^_^=

/Ulfgeir
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Inspirerande miljöer

Det är faktiskt en rätt skön idé, även om jag kanske inte skulle välja McDonalds som spelmiljö (fast visst får man lite Pulp Fiction-vibbar av idén?).

En tanke jag hade för ett tag sedan var att köra någon slags "kickoff" i en miljö som liknade kampanjens, kanske inte rollspel fullt ut, utan snarare tex en promenad i skogen (fantasy) där man stannade då och då och SL läste upp lite stämningstexter och spelarna fick tänka sig in i sina rollpersoner. Rätt genomfört skulle det kunna bli en grej att i tankarna återvända till under spelandet, och på så vis få lite mer närvaro.

Jag tror alltså mer på att inspireras av kampanjlika miljöer än att använda folk runt omkring en som extrakrydda i spelet. Men tanken att hämta lite inspiration från verkligheten är inte alls dum. Tänk tex att stillsamt strosa runt på Kgl Biblioteket eller Anatomiska Teatern inför en CoC-kampanj, eller varför inte promenera i Visby som inspiration till medeltida stadsäventyr? Kanske kunde man tex låta rollpersonerna presentera sig för varandra i en "typlik" miljö? Det vore ju mycket mer läckert att få introduceras till motspelarens något högdragna adelsman om det skedde i en gränd i Gamla stan, än runt vardagsrumsbordet i förorten.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Att involvera en ovetande och ointresserad omgivning i sitt spelande tycker jag inte är en bra idé. De har inte bett om att få vara med i något som de antagligen inte ens förstås. Däremot kan det vara väldigt stämningsfullt att spela i en annorlunda miljö, som till exempel en slottsruin en varm sommkväll eller mormor och morfars gamla sommarstuga ute i skogen osv.
 
Top