Nekromanti Lajv på

IIV

Veteran
Joined
9 May 2006
Messages
4
Hej.
Jag sitter här och funderar på en sak (något som ungefär hör hemma på denna delen av forumet).

Hur fungerar det med lajv på "offentliga-platser" egentligen.
Har hört en massa från folk som säger att det tillexempel skall finnas ett Vampyrlajv i Göteborg som har sina "sessioner" på gatorna utomhus bland annat folk, är det sant?

Och hur fungerar det rent lag mässigt? jag menar är det inte stor risk att allt går åt H om "vanligt" folk tror att det är på alvar?

Och i fall det är lagligt... (eller om man vänder på det inte är olagligt) krävs tillstånd...

bara några frågor.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,949
Location
The Culture
Lajvande döda

Och hur fungerar det rent lag mässigt? jag menar är det inte stor risk att allt går åt H om "vanligt" folk tror att det är på alvar?
Eftersom vampyrlajv går till så att personer som ser ut som människor (mer eller mindre i alla fall) pratar med varandra och eventuellt spelar sten-sax-påse är det fullt lagligt att göra det på alla platser där man har tillåtelse att vistas. Poängen är väl att man inte ska märkas. Om man gör det bryter man ju mot maskeraden.

Om det är någon som faktiskt tror att rollspelarna är vampyrer är det de som har problem och inte rollspelarna! :gremcool:

/tobias
 

IIV

Veteran
Joined
9 May 2006
Messages
4
Re: Lajvande döda

sant...
på alla punkter.
Fast nu tänkte jag mer på störande av almänordning och folk som tror att gänget med springande personner är i livsfara...

Och då skall vi inte tala om de problem som kan uppkomma om spelare tar med sig "props" i form av Soft-A Guns.

men men, föresten spelar du i GB (KS)?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,949
Location
The Culture
Re: Lajvande döda

Fast nu tänkte jag mer på störande av almänordning och folk som tror att gänget med springande personner är i livsfara...
Om man tror att ett gäng springande personer är i livsfara bara för att de springer har man så livlig fantasi att man allvarligt borde fundera på att börja spela rollspel.

Och då skall vi inte tala om de problem som kan uppkomma om spelare tar med sig "props" i form av Soft-A Guns.
Då är det första problemet att den spelare som gör det bryter mot reglerna. Under förutsättning att det rör sig om ett vampyrlajv som följer de regler som White Wolf skapat för lajvande på offentliga platser. Reglerna där säger tydligt att inga vapenkopior får förekomma och att man inte får utföra några handlingar som ser ut som våld. Om det rör sig om en annan typ av lajv som spelas bland folk och någon har med sig ett Soft air gun har man det något större problemet att de inblandade är idioter utan social kompetens. Det borde vem som helst kunna räkna ut att det är en totalt horribel idé att springa runt med realistiska vapenkopior på allmänna platser. Ska man hålla på med sådant lajvande gör man det där man inte riskerar att stöta på folk.

Om du vill läsa mer om White Wolfs vampyrlajvsregler kan du titta här. (OBS! Leder till pdf-fil.)

men men, föresten spelar du i GB (KS)?
Jag vet inte vad förkortningen står för, men jag spelar inte lajv alls, i någon form. Jag spelar bara stillasittande rollspel.

/tobias
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Praxis

De är inte olagligt att leka på offentlig plats. Nej. De skulle kunna bli olagligt om man kränkte någon, skrämde någon, vekade göra något olagligt, eller gjorde något om skulle kunnas klassas som bedrägeri eller liknande.

Så länge du inte bryter någon av samhällets övriga regler är de helt okej och gå omkring och leka vad man vill på stan.

Jag har lajvat offentligt ett par gånger, och kommer att göra de på lördag hemma på gaten med årets mest oseriösa minilajv/födelsedaxfest "Kom som vem du vill."

Normal praxis när man lajvar offentligt, att informera polisen om de behövs och andra berörda om de är effektivt. Vi skulle ha ett maffialajv inne centrala stan i år, med vapen attrapper, folk som spelade gängmedlemmen, nynazister och mafiosos. Vapen attrapperna fick inte lämna byggnaden annat än nerpackade i väskor och inte synas på stan med mera.

Dock var de mycket möjligt att ett gäng mafiosos eller nynazister (dock utan synliga hakors offentligt) skulle kunna gå in på kiosken och köpa godis.

Varpå vi skulle ringa polisen, informera dem att vi var ett teater sällskap som skulle ha en fest med maffia tema i "De och det huset, de och den dagen" om de rörde sig konstiga typer däromkring, så visste de vad de var.

I andra fall när vi lajvade offentligt, var de på nationaldagsfirandet i Boden på barnkarnevalen, då vi så väldigt uppenbart var skumt uppklädda och låsandes vara pirater att vi visste att de knappast skulle vara några problem, folk skulle fatta att de var ett jippo och allt skulle vara lugnt.

Diskret vampyrlajvade är nästan samma sak. De ska vara så diskret att folk inte lägger mörke till de, och om de behövs kan man alltid stanna upp och säga "Ursäkta, de är teatergrej, de är bara på låsas" om någon skulle bli förvirrad.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Kunskap från warpdrive

http://www.warpdrive.se/?10620
<+vakuum> min bror jobbar som vikarie på en grundskola.. och i torsdags så hade killarna i 8:an gått till medborgarplatsen på lunchrasten, och haft en böghög på isen, och en kille slog huvudet i isen, och fick en lätt hjärnskakning.. förbipasserande personer ringde in detta till sos alarm som en pågående gängmisshandel, så det kom 3 snutbilar o en ambulands med blåljus.. :D

Det man kanske kan lära sig av det här är att det inte är så smart att göra precis vad som helst på offentlig plats (eller alls i det här fallet...).

Folk som springer genom stan är inget problem. En person i lag blå som jagas genom stan av fem personer i lag röd är ett problem. Jag tror du klarar av att avgöra vad som man helt enkelt får låta bli om man vill lajva bland allmänheten. Tillstånd och sånt har jag ingen koll på dock.
 
Top