Lajv-förväxlingen

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Nu har jag ju aldrig deltagit på ett amerikanskt lajv utan bara stirrat kulturkrockad på deras diskussioner kring LARP online.
Men det är alltså norm att ha karaktärsblad med skills och levels med sig när man lajvar. Man får inte använda vissa vapen om man inte har en skill level i det vapnet, man måste levla som NPC eller fattig bonddräng innan man får spela som cool karaktär. Man kan vinna lajvet etc
Man ses ofta för att lajva och krav på kläder och gear är ganska låg. Det finns regelböcker för specifika LARP som används över hela landet och det är tjocka böcker. Folk designar lajv som andra designar rollspel, fokus på regler kring strid, färdigheter, besvärjelser etc. Inte så mycket kring vad som skapar en viss känsla eller story.

Kanske inte så att det är en tunnare gräns så mycket som att deras lajvnorm är väldigt lik en stereotypisk Dungeons and Dragonsspel?
Sätter man det mot hur svenska vampyrlajv gick till för femton år sedan är det inte så olikt. I ärlighetens namn. Kanske är så än idag, men jag har inte vampyrat på bra länge.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
465
Location
Uppsala
Sätter man det mot hur svenska vampyrlajv gick till för femton år sedan är det inte så olikt. I ärlighetens namn. Kanske är så än idag, men jag har inte vampyrat på bra länge.
Tror det är lite så fortfarande, hade vänner som vampyrlajvade ca 6 år sedan och tycker de nämde karaktärsformulär då iallfall
 

Republiken

"Ni vill höra om undergången?"
Joined
22 Oct 2023
Messages
25
Sätter man det mot hur svenska vampyrlajv gick till för femton år sedan är det inte så olikt. I ärlighetens namn. Kanske är så än idag, men jag har inte vampyrat på bra länge.
Ja det konceptet verkar vara lite direktöversatt så att säga. Som tur är har jag inte upplevt öht att andra kammarlajv kört på det alls
 
Top