Nekromanti lajv är kultur

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
"Lajv är en förlängning av de rollspel som upplevde sin glansperiod under 80- och 90-talet."

Vilken tur att de glömmer att nämna sitt eget agerande då.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Finns det inte några arkiv, eller någon som har sparat något från den tiden? Hade varit kul att sätta Aftonbladets blodhundar på något nyttigt och bra för en gång skull. :)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,694
Location
Värnhem, Malmö
w176 said:
"Lajv är en förlängning av de rollspel som upplevde sin glansperiod under 80- och 90-talet."

Vilken tur att de glömmer att nämna sitt eget agerande då.
I rättvisans namn var det väl fler än KDS som betedde sig då. Om det gynnar hobbyn kan vi gott låta gamla synder vara förlåtna.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,877
Location
Örebro
Folk måste ju dessutom få möjlighet att byta åsikt när dom insett att dom har fel. Annars kommer ju ingen utveckling alls att ske.

Übereil
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Bobby Magikern said:
Ah, så det där obehaget jag kände i morse var inte frossa, det var känslan av att helt plötsligt inkluderas i Verklighetens Folk.
Tja, vi tillhör väl snarare Overklighetens Folk. :gremcool:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
w176 said:
"Lajv är en förlängning av de rollspel som upplevde sin glansperiod under 80- och 90-talet."

Vilken tur att de glömmer att nämna sitt eget agerande då.
Vad tänker du på då?

(Jag frågar för att jag inte tycker den svenska moralpaniken mot rollspel hade med kristdemokrater eller mainstreamkristendom att göra. Det lajvfokuserade Camelotpartiet ställde ju upp i kyrkovalet när det begav sig och bordsrollspel har använts en hel del inom ungdomsverksamheter i Svenska kyrkan.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Rollspelsmotstånd

Jag frågar för att jag inte tycker den svenska moralpaniken mot rollspel hade med kristdemokrater eller mainstreamkristendom att göra. Det lajvfokuserade Camelotpartiet ställde ju upp i kyrkovalet när det begav sig och bordsrollspel har använts en hel del inom ungdomsverksamheter i Svenska kyrkan.
Jag kan inte heller påminna mig att just kristdemokraterna utmärkt sig som rollspelsmotståndare. De som stod för rollspelsmotståndet i Sverige var ju paranoida dramapedagoger, samt kyrkan Livets Ord. Aktiva politiker som arbetat mot rollspel har man tydligen mest hittat bland socialdemokraterna. Här kan man läsa vad en av dem tycker. (Lämpligt nog heter han BS, vilket väl stämmer med hans åsikter.)

/tobias
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Rollspelsmotstånd

Gurgeh said:
Jag frågar för att jag inte tycker den svenska moralpaniken mot rollspel hade med kristdemokrater eller mainstreamkristendom att göra. Det lajvfokuserade Camelotpartiet ställde ju upp i kyrkovalet när det begav sig och bordsrollspel har använts en hel del inom ungdomsverksamheter i Svenska kyrkan.
Jag kan inte heller påminna mig att just kristdemokraterna utmärkt sig som rollspelsmotståndare. De som stod för rollspelsmotståndet i Sverige var ju paranoida dramapedagoger, samt kyrkan Livets Ord. Aktiva politiker som arbetat mot rollspel har man tydligen mest hittat bland socialdemokraterna. Här kan man läsa vad en av dem tycker. (Lämpligt nog heter han BS, vilket väl stämmer med hans åsikter.)

/tobias
Jag kan inte heller påminna mig att just KD utmärkt sig. Snarare kom hetsen mot rollspel, som du säger, från en ohelig allians mellan Livets Ordare och sossar/vänsterfolk (som BS i länken).

De senare ville på den tiden ryggmärgsmässigt förbjuda allt som kunde vara kommersiellt och kunde misstänkas vara av amerikanskt ursprung. Folk som ville ha stenhård censur av videofilmer, och förbjuda kabel-TV och paraboler. Minns hur samma gäng jobbade för förbud mot skräckserietidningar på 70-talet. Om internet kommit tio år tidigare hade de garanterat vela förbjuda det med, i alla fall för privatpersoner. Så var tidsandan.

Att BS kom med sin censur-motion så sent som 1997 är skrämmande, men visar hur djupt censurtänkadet är/var (?) rotat hos "sånt folk".
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Trådflytt

Det här tråden handlar ju faktiskt om rollspel, och ska därför ligga på rollspelsforumet, trots kulturvinklingen.

/tobias
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,908
Re: Rollspelsmotstånd

Arfert said:
Minns hur samma gäng jobbade för förbud mot skräckserietidningar på 70-talet.
Jag vill minnas att man gjorde en sådan rush på nittiotalet också.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Rollspelsmotstånd

Vitulv said:
Arfert said:
Minns hur samma gäng jobbade för förbud mot skräckserietidningar på 70-talet.
Jag vill minnas att man gjorde en sådan rush på nittiotalet också.
Det minns jag inte, men det stämmer säkert. Nån som vet mer?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Re: Rollspelsmotstånd

Tråkigt med moralpanik. 2000+ är en riktig guldtidning.
 
Top