Nekromanti Lagom bättre vapen

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Fantasy! använder riktigt förenklade, generella vapen, typ "Svärd +2" (eller whatever) och sen säger det allting om vapnet. Vapen är väldigt lika varandra och man rör sig med små siffror.

Normalt sett så älskar jag den approachen till vapen och utrustning (som t.ex. i Skymningshem), men jag ser problem med den i just Fantasy!, då spelet till stor del går ut på just skattjakt. Jag ser ett stort behov av att kunna inkludera inte bara annorlunda vapen (som intressanta fynd) utan faktiskt bättre vapen, men utan att systemet ballar ut fullständigt, vilket är lätt hänt då man rör sig med små siffor.

Efter lite fundering skissade jag upp nedanstående.

Introducera vapenförmågor, som vapen kan ha, med ett tillhörande värde, precis som vanligt förmågor.

Förslag (X är värdet i förmågan):

Överraskningsattack (som förmågan)
Skada (+X skada, men inte antalet tärningar)
Anfall (+X anfallstärningar)
Försvar (+X försvarstärningar)
Flera fiender (+X på vapnets "värde", dvs skada/T vid strid mot flera fiender)
Duell (samma fast mot en ensam fiende)
Kontring (lyckad block gör X skada på angripare)
Livsslukare (lyckat angrepp återställer X KP för angriparen, upp till maximalt vad skadan blev)
Specialisering (+X på skada/T vid en viss situation, t.ex. "i månljus", "under jorden", "mot odöda")


Jag tänker mig följande om vapnens tillgänglighet/nivå, alltså vad det rör sig om för vapen (T är totalsumman av alla vapenförmågors värden):

T=1: mästersmide av sällsynt material
T=2: kraftfull magi måste vara inblandad
T=3: gudar är inblandade

Exempel

Adelsvärja [Svärd] (melluriskt stål)
Duell 1

Vampyrsvärd [Svärd] (djävulsjärn)
Livsslukare 1
Skada 1


Sangarion, gudasmidet [Svärd] (okänt material)
Specialisering 3 [i direkt solljus]

Vad tror ni?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Varför kategorisera det? Om man som GM vill lägga in ett svärd som brinner med färglös eld och slukar mäns själar om man träffar dem med det två gånger, varför inte bara lägga in det? :gremsmile:

Är det inte coolare om alla magiska vapen är speciella och de inte följer något mönster för hur de är speciella?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
God45 said:
Varför kategorisera det? Om man som GM vill lägga in ett svärd som brinner med färglös eld och slukar mäns själar om man träffar dem med det två gånger, varför inte bara lägga in det? :gremsmile:

Är det inte coolare om alla magiska vapen är speciella och de inte följer något mönster för hur de är speciella?
Personligen håller jag med dig, men eftersom F! är ett spel där man uppmanas till och modda, så är det ett berömvärt initiativ. Kan säkert passa många spelledare och grupper. Även om det inte passar alla. Själv kör jag med diverse skumma magiska vapen... ickemagiska vapen föredrar jag om de speltekniskt är rätt lika.. fast bra vid olika tillfällen.
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Appropå bra vid olika tillfällen kör vi att (vapenmod.) inte bara gäller för trånga utrymmen utan också överraskningsattacker, och (ot) att smyga går på motorik= rougs får mer utrymme :gremsmile:
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Jag hade inte tänkt att använda det på något begränsande sätt. Vapenförmågorna ovan är enormt breda och inget hindrar att man hittar på nya.

Att jag vill kategorisera på det här viset är för att ha nån slags kontroll på nivån. Om jag bara skulle improvisera ihop grymma vapen så är jag rädd att det lätt skulle eskalera utan nån slags skala/norm.

Dessutom ville jag precisera hur bra saker en smed kan göra och hur mycket en magiker kan förbättra etc, för att kunna avgöra vad exakt som är rimligt.

Sist men inte minst vill jag göra någon ungefärlig prislista (med massiva priser) med utgångspunkt i vapenförmågorna för att justera vad jag ser som ett annat "problem" - att det finns för lite uppspecade saker man kan göra för pengarna man hittar i alla grottor.

Det är alltså mer av en guide för mig för att förhindra för tidig urspårning än något annat.
 

Tengil

Veteran
Joined
2 Nov 2012
Messages
56
Bra initiativ och förslag.

Som jag omnämt i en annan tråd så upptäckte jag vid konvertering att lite "småmagiska" prylar som +1 rubbar balansen rätt hårt.

+1 gör “inget” på en grej, men sköld, vapen, rustning etc med +1 är rätt "gamechanging" om en person innehar flera prylar, rent balansmässigt iaf.

Personligen är jag för att skapa magiska föremål per basis, som föreslagits.

Din förenklade tanke är dock intressant i att man utökar tankesättet från +x till något annat.
Helt i OSG utvecklarandan, men kan bli nära D&D4e i det att varje situation blir något att ta hänsyn till.
Helt enkelt regelkomplext i uttövandet.

Jag har en för min grupp, egen iköpslista just för liknande saker liksom träning. Jag försöker dock hålla ner prisnivån. Just för att inte att devalvera skatter man hittar.

Mitt tips är. Absolut! Ha en egen mall som du går efter, men om du gör det till en typ av köpbart material utöver enkla +1 potions och svärd så skapar du ett annat djur. Ett djur som sysslar med balans ala 4E.

GLHF

/Tengil
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Jag har tänkt på komplexitet. Min förhoppning är att om det bara rör sig om nån liten plusetta nånstans för ett svärd så kan spelaren hålla reda på det. Men det är en fråga om speltestande.

Vad gäller prislista så var tanken med min gradering av föremål i summa 1, 2, 3 av vapenförmågor att etablera hur svåra de är få tag på. Treor är liksom så unika så de är ovärderliga. Ettor tänker jag ska gå att köpa, men vara jäkligt dyra och kräva tillgång till ett speciellt material. Typ att man hittar mithril och betalar en dvärgsmed en hög med guld för en yxa med +1 i skada, typ.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
God45 said:
Varför kategorisera det? Om man som GM vill lägga in ett svärd som brinner med färglös eld och slukar mäns själar om man träffar dem med det två gånger, varför inte bara lägga in det? :gremsmile:

Är det inte coolare om alla magiska vapen är speciella och de inte följer något mönster för hur de är speciella?
Personligen tycker jag att det coolaste är om det finns speciella speciella vapen som inte följer något mönster, och vanliga speciella vapen som gör att man kan göra skillnad på samurajsvärd och värjor.

Det vill säga båda.

Som det är just nu finns det bara vanliga jävla svärd. Det spelar ingen roll om du har en ulfberht eller om du har en tachi, båda räknas som Svärd helt enkelt och deras klart ringande stål respektive deras tiotusen skuggor och unika hamon är bara poänglöst fluff. Det går inte att hitta ett lite bättre eller lite speciellare vanligt omagiskt svärd, för det är ju bara ett Svärd.

Och det tycker jag är rätt o-coolt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Jag gillar ju det här i och för sig. Jag tycker det blandas alldeles för mycket i olika rollspel. Spelar man i japanskinspirerad setting så är svärd katanor, spelar man i en franskinspirerad musketörsetting så är svärd värjor och spelar man keltiskinspirerad setting så är svärd... erm ja då är svärd svärd, helt enkelt =)

Jag tycker inte skillnaden behöver vara större.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Rymdhamster said:
Jag gillar ju det här i och för sig. Jag tycker det blandas alldeles för mycket i olika rollspel. Spelar man i japanskinspirerad setting så är svärd katanor, spelar man i en franskinspirerad musketörsetting så är svärd värjor och spelar man keltiskinspirerad setting så är svärd... erm ja då är svärd svärd, helt enkelt =)

Jag tycker inte skillnaden behöver vara större.
Man behöver inte sträcka sig så långt som mellan två svärd i motsatta ändar av vår värld, utan man kan lika gärna ta skillnaden mellan två svärd på ena respektive andra sidan gränsen till alvskogen, eller ett bra svärd från en mästersmed och ett kasst svärd från mästersmedens halvt begåvade lärling.

Och då tycker jag att skillnaden behövs.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det är en stor bit metall som är vässad på en eller två sidor. Det gör ont att bli slagen med den oavsett :gremgrin:

Då ser jag hellre mer "ingameskillnader" som hanteras på lite mer rollspelsnivå, dvs du har ett vackert svärd smitt av mästersmeden Gunsen därför ler adelsmannen mot dig och välkomnar dig till sin fest, men du har en vässad bit skrot som du gjort själv så den får du allt lämna utanför om du vill komma in på den här fina festen.

OBS: egentligen är jag för skillnader regelmässigt också, men just Fantasy! är något som jag känner handlar om andra saker än reglerna. Om jag vill spela något där reglerna är viktiga skulle jag inte spela Fantasy!, så att säga. Om ni förstår hur jag menar =)
 
Top