Lager

Quadrante

Grisbonde
När du skapar ditt världsbygge, och det kulturella (som historia, seder/bruk, religion, arkitektur, kläder och mönster), hur många lager planerar du för. Tänker du, så här tänker man och så här ser det ut; eller det här är bakgrunden till varför det ser ut som det gör och så här gör man nu till skillnad ifrån förut när man … Jobbar du med kulturella lager och influenser, spår av krig, olika kulturernas inflytande på varandra, nymodigheter och traditioner. Hur tänker ni?

Det varierar mycket. Generellt vill jag veta vart de kom ifrån, vad i deras historia som gör dem stolta, det som de finner skamligt och det som påverkar deras identitet. Det inkluderar ofta grannar eftersom det är där de stora konflikterna finns och med vilka de jämför sig med. Det förklarar lite om hur de har utvecklats. Sen får man följa logiska orsakssamband då man har två eller fler punkter; vissa saker har rimliga följder, och man har en kurs att följa som riktlinje.

Jag gör det mest för att världen ska kännas stabil, men även för att spelare ska kunna lära sig vart deras kultur kommer ifrån, vad för konflikter och moral deras förfäder levde med. Om jag har spelare som inte är intresserade av att utforska sådana saker om nu eller dåtid så skulle jag inte utveckla det lika långt, då ett viktigt syfte är att faktiskt förmedla världsbygget till spelarna, så att de själva kan bygga världen i sina sinnen.

Hur många lager det är vet jag inte, jag ser det snarare hur många färger som används för bilden som skapas, vilket är svårbesvarat då blandade färger skapar nya färger och nyanser.

Tänker att vi är (tänker) rätt lika om det här, även om jag tänker att jag strävar efter ”många lager”. Oavsett om spelarna bryr sig spenderar jag gärna tid på olika tiders inflytande. Inte sagt att jag lyckas förmedla ett djup. Det är ju ändå spelets nutid som främst förmedlas tänker jag.

Min tumregel är minst tre lager. Enklast möjliga scenario:

1. Urgammal civilisation som gått under, men fortfarande påverkar kulturellt
2. Kultur som dykt upp efter det
3. Förändringar här och nu i vår dynamiska spelmiljö

Min tumregel är minst tre lager. Enklast möjliga scenario:

1. Urgammal civilisation som gått under, men fortfarande påverkar kulturellt
2. Kultur som dykt upp efter det
3. Förändringar här och nu i vår dynamiska spelmiljö

Känns som ett minimum, bra recept. Funkar även om det nästan blivit standard.

Back