Nekromanti Lagen i Trudvang

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Hur fungerar rättsystemet i Trudvang, och då kanske främst i Osthem? Är det årliga ting? Är det bötessystem á la svenska landskapslagar? Vem dömmer? Vad är det för straff? Spåna på bara.
 
G

Guest

Guest
Öga för öga...

Japp det är det som gäller... Hårt ska det vara att bo i osthem... Jag blev även ganske inspirerad när jag läste en artikel om mongoliet när de hade sin "storhets" periord... Då var det mycket dödsstraff hit och dit när det gällde en sådan liten sak som häststöld tex... Jag försöker även få det så att främlingars ord inte står så högt när det gäller lag och rätt... Tex om någon dog i ett fylleslagsmål och en invånare skyller på en rollperson så väger hans ord tyngst och rollpersonens (som då är främling) har inte mycket att säga till om fast han låg och sov våningen över... Alltså hårt ska det vara... Vem som beslutar är nog byns överhuvud han har alltid det sista ordet...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Näsa för näsa...

Om man tänker sig att det fungerar som det gjorde i Norden under äldre tid så handlar det mycket om blodspengar. Brott kostar beroende på hur grova de är och vilka som är inblandade. Om du hittar ett gäng pålitliga män som kan svära på att du är oskyldig så klarar du dig också undan ifrån mycket. Allting pekar alltså på att fattiga främlingar inte ska begå brott för då råkar de riktigt illa ut.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,705
Location
Värnhem, Malmö
Re: Öga för öga...

Mongolisk stil på lagar (dock ej de exakta lagarna, till exempel förbud mot att tvätta sina kläder) kan ju tänkas där Gerbanis upprätthåller ordningen, annars är nog den "folkliga" lagstiftningen (ute i obygden) mest baserad kring blodspengar och hämnd.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaaa, är det nån större grej så skulle det kännas rätt att ta upp det på ett större ting, då t. ex om det finns nått årligt ting..
Är det nån mindre företelese så kansek man kan lösa det med hjälp av byälsten eller nån liknande...

Straffet kan vara allt från att man t. ex blir piskad offentligt till att man blir halshuggen...

För den delen, står det inte lite om rättsväsendet i Osthem-modulen ?? Har för mig att det gör det...
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Nej Creigh...
Trudvang är ett land i DoD 6 där bla.. Snösaga och
vildhjärta utspelar sig..
Barbia är ett Ereb Altor 'äventyr och utspelar sig i en annan
version av DoD...
 

HerrBjörn

Warrior
Joined
26 Jan 2004
Messages
241
Location
HAninge
Ursäkta alla diskusionsmedlemmar..
Jag tillrätavisade bara en av min spelgrupps medlemar
och med det påpekar jag att okunnighet är inget man ska skryta med..

Annars var det ni skrivit mycket intressant vill jag lova..
 
Top