Nekromanti Lagar och regler för stadsvakt i baldurs gate.

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Lång titel typ.

Och ja, jag sökte innan jag skrev den här tråden :gremsmile:.

Så, det jag tänkte fråga er var goda tips om lagar i fantasy städer. Håller en kampanj i Baldurs gate och en spelare frågade efter lagar, och det gjorde mig ganska paff. Inte att jag blev sur på denne spelare utan att jag inte har en aning vad för lagar en sådan här stad skulle ha.

Så min första fråga är, vad skulle en fantasy hamn stad ha för lagar? Kanske nån som vet bra hemsidor man kan titta på med det här ämnet?

Min andra fråga är liknande, regler för stadsväkter. Vad får dem göra? Vad vågar dem göra? Spelarna har precis blivit en del så då måste jag kunna berätta för dem vad dem kan göra och inte får göra.

Tack för alla svar i förhand.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Ta en titt i några äldre FR-supplement, kanske 2nd edition (settingen, City of Splendors etc.) för en generell uppfattning.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Skulle rekomendera en hel del vanliga vettiga lagar typ "stjäl inte, smuggla inte, slåss inte, mörda inte" knepigare fall tas antagligen inför stadsrådet/ baronen eller vem/villka som nu styr staden. Vad det gäller vakterna så har väl dom i uppgift att upprätthålla ordningen i staden och får nog ganska fria händer. De bör nog ändå inte överdriva sitt våld, man stoppar inte ett barslagsmål mellan två personer genom att omringa dem med tunga armborstskyttar och skjuta dem fulla med pilar.
Vad de vågar göra? det beror väl på hur många, hur vältränade och hur väl beväpnade de är. Som tumregel kan man vä lräkna med att stadens ledare vill skydda sig mot de hot som finns. Om 1-10% av befolkningen är magiker kommer stadsvakten inte vara helt oförbered att hantera magi t ex.
 
Top