Nekromanti Ladda om???

Darkside

Veteran
Joined
14 Nov 2002
Messages
116
Location
Hultsfred
Några i min spelgrupp tyckte starkt att ladda om tiden var
"helt sjukt". Själv så kan jag nog hålla med om att det kanske är en smula smått överdriven, men jag har aldrig laddat om varken en revolver eller ett Win själv. En i min spelgrupp har bara 1 handling. Ifall han skulle ta och ladda om Peacemakern så skulle det ta 3 handlingar. På 15 sek så skulle han hunnit att ladda en patron i revolvern, Så kan de inte mena att det tar 3 handlingar att ladda om ett magasin, istället för en patron?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Exempel revolver: Öppna cylindern, ta ut tomhylsa, stoppa i ny. Även om du struntar i att ta ut tomhylsan försiktigt så måste du peta ut den elller tilta revolvern så att alla rasar ut (vilket inte sparar någon tid för det är alltid minst en jävel som sitter kvar och sen ska man ändå peta in de nya likförbaskat). Det tar gott om tid att ladda om en revolver, det är därför speedloaders är populära bland revolverskyttar idag. :gremsmile:
Med gevär blir det jobbigare. Visst, tomhylsorna är redan borta, men man ska peta in en i taget.

Ditt exemepl med killen som har en handling, femton sekunder för att ladda om en patron i sin peacemaker... ja. Han ska som sagt jaga ut den gamla också, och sen är han ju... slö (en handling? Jistanes!) också :gremwink:


Storuggla, träffa med första skottet
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
"Några i min spelgrupp tyckte starkt att ladda om tiden var
"helt sjukt". Själv så kan jag nog hålla med om att det kanske är en smula smått överdriven, men jag har aldrig laddat om varken en revolver eller ett Win själv. En i min spelgrupp har bara 1 handling. Ifall han skulle ta och ladda om Peacemakern så skulle det ta 3 handlingar. På 15 sek så skulle han hunnit att ladda en patron i revolvern, Så kan de inte mena att det tar 3 handlingar att ladda om ett magasin, istället för en patron? "


Saken är den med gamla revolvrar att man inte kunde tömma hela revolvern på en gång. Man fällde nämligen inte ut hela cylinderna som man gör på moderna revolvrar utan man öppnade en liten lucka och drog sedan i en liten spak som tryckte ut tomhylsan. Sedan kunde man stoppa in EN ny kula. Detta upprepade man till hela cylindern var bytt. Jag vet att peacemakerna hade en sådan mekanism och kan tänka mig att flera också hade det. Sen kan jag tänka mig att en del hade färdigladdade cylindrar som man helt enkelt bytte ut de tomma med. Alltså mer som ett magasin.

Sen när det gäller killen i din grupp så får du inse att har man bara en handling med en revolver så är man INTE snabb när det gäller att handha den. Han har helt enkelt inte tränat upp sin snabbhet tillräckligt (förmodligen inte alls).

Willie
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Visst kan det te sig som "helt sjukt" lång tid att ladda om en enda patron, men som Willie Garvin skriver så laddar man om en Peacemaker med en patron i taget. Och då skall man fälla ut luckan, ta ut den förverkade patronen, ta upp en ny från patronbältet (eller motsv.) och stoppa in den. Det är en baggis att göra under ordnade förhållanden, men hur smidigt fungerar det när någon illasinnad skjuter på en och fingrarna är svettiga, hjärtat bultar av rädsla etc? Detta kan man kanske tänka på också.

När det gäller att ladda om en hel trumma så har jag för mig att du kan bara göra det med svartkrutsrevolvrar (alltså de som INTE är patronladdade och tar 6 handlingar i omladdning) och detta tar 6 handlingar att göra.

M.v.h.

Red Dust.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Speedloader

Kan ju annars bli riktigt kul när både De Fula och De Goda ska börja ladda om sina vapen för att komma först till skott så att säga. Då gäller det att vara flink i fingrarna och lugn i sinnet. Alternativt så plockar man fram sin stora Arkansas Hunting Knife eller sabel och går i närstrid.
 

Gusman

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
56
Location
Stockholm, Norra
Hej.

Här är en länk med några bra bilder.
http://world.guns.ru/handguns/hg32-e.htm
Där fanns också en ganska bra beskrivning av mekanismen, fast på engelska. :)

Det man kan konstatera är att de flesta revolvrar på den tiden var ganska bökiga att ladda om.
Alla utom Smith&Wesson som tagit patent på bryt-mekanismen.
Det enda problemet med att ladda om en sådan snabbt är att du måste kasta ut alla gamla patroner.
Även dom som inte är avfyrade.
 
Top