Nekromanti Ladda ner gamla dokumentärer

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Är det någon som vet om man kan ladda ner gamla dokumentärer från Sveriges Radio och SVT? Jag menar inte gamla som i "förra årets", utan snarare sådant som sändes under nittiotalet och bakåt? Det gjordes en del gamla pärlor och jag känner att jag behöver hämta igen lite nutidshistoria.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag har tyvärr inga tips att komma med, men vilka dokumentärer är det mer specifikt du är ute efter?

/Anders (som har klassikern Snickeriet på video :gremcool:)
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Semi-icke-svar

Jag tror att SR tillhandahåller gamla program på CD, för astronomiska summor. Tex kan man köpa Sagan om Ringen som radioteater på CD, nån gammal klassisk produktion. Det finns säkert dokumentärprogram också, kolla hemsidan.

MEN om ditt mål är att "hämta hem nutidshistoria", så rekommenderar jag P3 dokumentär. De har producerat mängder av lysande program om tex Norrmalmstorgsdramat, Fermenta-kraschen, Kongokrisen, Militärligan och en massa andra sådana där 70-80-tals händelser som man har halvkoll på men vill veta mer om. Alla program finns tillgängliga på mp3. Glödhet rekommendation!

Även P1 har diverse dokumentärer på mp3 utlagda, jag tror dock att de är mer inriktade på nutida händelser.

Sax - lägg ut! LÄGG UT!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Re: Semi-icke-svar

Tack för ditt svar Saxifrage, men jag hade redan upptäckt de dokumentärerna. Det var så mitt intresse väcktes för lite äldre produktioner. :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Tja, jag vet inte riktigt. Men framför allt nittiotalsdokumentärer om samtida ämnen. Typ lågkonjukturen, regeringsbytet, Ny demokrati och främlingsfientligheten etc. Jag är så fascinerad av boken och dokumentären om Lasermannen, som får upp ögonen på en för hur mycket man glömt om nittiotalet.
 
Top