Lackmustest - Är dina närstridsvapen realistiska?

Jag tyckte att det var fantastiskt intressant och vad som var nytt för mig (men helt logiskt) är att rustningarna blev mycket tyngre eftersom de blev mycket tjockare när musköter gjorde sitt inträde.

Nej, de blev inte tyngre. Rustningar var under mycket lång tid ungefär lika tunga (ca 25 kg med en viss variation). Det gäller ringbrynja med tillhörande vaddering, brigandiner samt olika generationer av plåtrustningar. Romarnas rustning var något lättare, men å andra sidan hade en rejält tung sköld. Plåtrustning var endast något tyngre än föregångarna, men den är lättare att bära (vikten hänger inte på axlarna så mycket) så belastningen är den samma - dessutom hade soldater/riddare i plåt inga sköldar som väger.

Det är en belastning som tränade soldater klarar av. Som jämförelse så har moderna soldater en packning på ca 20 - 30 kg (kan ha mer under marsch), dvs samma vilket är intressant. Det finns en optimal vikt - sen är det bara frågan om vad som ska prioriteras in i den vikten.

Det som hände var att rustningarna fortsatte att väga lika mycket (utom under vissa specialfall som t.ex. stormning - men då är det under ett kort tidsintervall) men rustningarna blev i stället mindre. Så man minskade skyddade områden i takt med att skydden blev tyngre. Det är därför vi ser utvecklingen från helplåt till halvplåt och senare bara bröstplåt och hjälm.

---

Not: Det finns en del extrema undantag som t.ex. senare torneringsrustningar. De kan väga väldigt mycket, men då gäller helt andra förutsättningar.

Spjut och sköld som huvudvapnen för vikingar i formation.

Yxa eller svärd i reserv och när sköldmurarna pressades för nära varandra. Svärd i stället för yxa för eliten (främst på grund av status). Eventuellt hade några yxa/svärd redan från början och såg till att ta hand om motståndare som kom för nära för spjuten att hantera.

Eventuellt några snubbar med tvåhandsyxor (Daneyxor) som kunde haka sköldar och ge lite extra kraft där det behövdes.

Och en del pilbågar och kastspjut (som användes specielt i inledningen).

Enkelt och fungerande.

---

Förslag på Egenskaper:
  • Spjut har Räckvidd och eventuellt Formationsvapen.
  • Yxa har Kraftfull och Hakning
  • Svärd har Balanserad och Status
  • Tvåhandsyxa har Kraftfull, Hakning, Tvåhands
Om man kan tänka sig att ha skalor på egenskaperna så skulle följande kunna funka:
  • Spjut har Räckvidd (2), Hantering (1) och Formationsvapen
  • Yxa har Kraftfull (1) och Hakning
  • Svärd har Hantering (2) och Status
  • Tvåhandsyxa har Räckvidd (1), Kraftfull (2), Hakning, Tvåhands
"Regler":
  • Högst Räckvidd får Fördel i början och tills man förlorar en runda
  • Högst Hantering får Fördel
  • Formationsvapen får Fördel om i formation (men det kvittas om fienden har samma)
  • Hakning negerar delvis sköldens fördelar (eller negerar helt med lyckad handling)
  • Kraftfull ger en extra fördel i rundan efter man vunnit en runda
  • Tvåhands betyder att man inte kan använda sköld

Lite trådnekromanti: jag hittade den här tråden igen när jag funderade på att putsa på vapenreglerna i mitt BRP-hack. Jag gillar den här sten-sax-påse-modellen, men vad skulle en sköld få för egenskaper i den här uppsättningen? Upphäva diverse andra egenskaper?

Lite trådnekromanti: jag hittade den här tråden igen när jag funderade på att putsa på vapenreglerna i mitt BRP-hack. Jag gillar den här sten-sax-påse-modellen, men vad skulle en sköld få för egenskaper i den här uppsättningen? Upphäva diverse andra egenskaper?
Min favorit är det du har i datorspelet Battle Brothers - karaktärer är en Defence-förmåga som dras från Attack-chancen. Denna är alltid låg, aldrig över 20%, förutom att sköld kan ge dig rätt mycket.

Pendragon-lösningen med extra statisk rustning är också bra.

Nästan alla BRP-spel har alldeles för dåliga sköldar.

Om man ska representera sköldar historiskt så måste man fixa att göra dem så bra att de är ett självklart val för någon som har hjälm och ringbrynja, men inte bra att de också blir ett självklart val för någon i plåtrustning. En annan faktor är också hur det brukar vara med budget för färdighetspoäng – spel där man måste köpa vapen- och sköld-färdigheterna separat bestraffar ju sköldanvändande mer än om man bara använder ett vapen.

Jag är helt med på att göra sköldar bättre. (I mitt eget BRP-hack har jag en variant på hur de fungerar i Mythras; man kan använda dem för att gardera delar av kroppen beroende på storlek och där räknas de som bra rustning, som dock inte stackar med annan rustning så har man plåt är det inte så mycket nytta med det.) Det jag funderade på mest omedelbart här var just hur sköldar skulle interagera med sten-sax-påse-dynamiken mellan olika vapen.

Jag är helt med på att göra sköldar bättre. (I mitt eget BRP-hack har jag en variant på hur de fungerar i Mythras; man kan använda dem för att gardera delar av kroppen beroende på storlek och där räknas de som bra rustning, som dock inte stackar med annan rustning så har man plåt är det inte så mycket nytta med det.) Det jag funderade på mest omedelbart här var just hur sköldar skulle interagera med sten-sax-påse-dynamiken mellan olika vapen.
Separat från den, skulle jag säga, förutom att yxa är anti-sköldvapnet.

• Högst Räckvidd får Fördel i början och tills man förlorar en runda
  • Högst Hantering får Fördel
  • Formationsvapen får Fördel om i formation (men det kvittas om fienden har samma)
  • Hakning negerar delvis sköldens fördelar (eller negerar helt med lyckad handling)
  • Kraftfull ger en extra fördel i rundan efter man vunnit en runda
  • Tvåhands betyder att man inte kan använda sköld

Håller på att skriva artikeln som jag nämnde tidigare i tråden. Det jag valt att göra där är att särskilja Bucklare, Sköldar och Stora sköldar.

Bucklaren har fördelarna att den är lätt att bära med sig (kan t.ex. hänga den på svärdshjaltet), både rent fysisk och för att den är mer socialt accepterad. Det är ett aktivt skyddsvapen vilket egentligen betyder att man använder den aktivt för att parera med och för att skydda ett målområde i taget. Den ger ingen passiv skyddseffekt.

Sköldar och Stora sköldar har fördelen att de även ger ett passivt skyddsvärde (speciellt de stora) och blir därmed bra mot flera motståndare och i formation. De blir även bra mot avståndsvapen. De är svårare att ha med sig, både rent fysiskt men även socialt. De stora sköldarna är rejält belastande.

Hur det översätts till konkreta regler beror på systemet. Det kan vara rena färdighetsmodifikationer eller t.ex. speciella manövrar. Egentligen så var DnD's system med AC bonus rätt bra - men kanske med en lite annan balansering. Och om jag kommer ihåg det rätt så var det till och med så att bucklaren bara gav bonus mot en motståndare. För BRP så finns många vägar att gå - beroende på hur mycket man vill hacka systemet.

Men, jag skulle inte säga att de rakt av kan upphäva någon annan egenskap. Så enkelt som sten-sax-påse blir det tyvärr inte. Sköldens kanske största fördel på slagfälten var att skydda mot pilar. När riddarnas rustningar blir bättre så överger de skölden - som sedan lever kvar ett tag till hos vanliga soldater. Skölden var dock bra på annat också.

Bucklaren har fördelarna att den är lätt att bära med sig (kan t.ex. hänga den på svärdshjaltet), både rent fysisk och för att den är mer socialt accepterad. Det är ett aktivt skyddsvapen vilket egentligen betyder att man använder den aktivt för att parera med och för att skydda ett målområde i taget. Den ger ingen passiv skyddseffekt.

Sköldar och Stora sköldar har fördelen att de även ger ett passivt skyddsvärde (speciellt de stora) och blir därmed bra mot flera motståndare och i formation. De blir även bra mot avståndsvapen. De är svårare att ha med sig, både rent fysiskt men även socialt. De stora sköldarna är rejält belastande.
Större sköldar, särskilt de som som spänner hellre än håller, börjar också tappa en hel del av det aktiva skyddet (gör det lägre än för en mindre sköld man håller i handen), hela vägen ned till bokstavligen inget för skölden hos en makedonsk pikenerare, där den bara hänger på kroppen.

Att stå i en sköldmur maximerar det passiva skyddet, medan det aktiva blir lägre (du förväntas hålla skölden på plats).

Sköld på ryggen ger passivt försvar (bara) i den riktningen.

Sköldar i trä, vidje eller läder tar stryk. Det ingår i konceptet. Den behöver repareras eller till och med bytas ut efter en hårds strid.

Hur mycket en sköld skyddar och hur mycket den tål behöver inte hänga ihop, och kan vara negativt korrelerade. Ingenting slår sönder en indisk Dhal. Många riktigt stora sköldar stoppar attacker rätt dåligt, eftersom man måste hålla nere vikten.

Last edited:
Back