Nekromanti Labyrinter

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Förresten: Bygg labyrinten i tre dimensioner, annars kan man nämligen enkelt komma ut genom att alltid välja vänster (eller, för all del; höger) vid varenda korsning, eller fortsätta rakt fram där det inte går.
Det tricket har begränsad nytta. Om man använder det redan från början så är man förvisso garanterad att komma tillbaka till utgången igen, men däremot kan man missa "målet" med labyrinten om inte detta ligger längsmed ytterväggen.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Gör en egen först..

kan man inte typ göra en egen skiss som du har helt för dig själv... Sen så släpper du in spelarna så få de rita sin egen karta.
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Re: Gör en egen först..

Men om de får rita sin egen karta så blir det också fel. för då vet de exakt var de är och vart de har varit.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Tacka vet jag min gamla Lankor Mhy-präst med Kartritning 100%. Det var en kille som kunde rita kartor det! :gremgrin:

Synd bara att det var i det närmaste allt han kunde... :gremcrazy:

/Mikael
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Tja, mina spelare har definitivt inte 100% i kartritning. Det blir dock tillräckligt bra för att de ska kunna orientera sig efter dem med lite funderande.

Kampanjen jag kör nu i 3e är ett enda gigantiskt grottkomplex med minimal mängd natur och där kör vi med kartritning vilket gör det intressant när de ska försöka komma på var de inte varit.

Annars brukar jag rita kartor åt dem, för att de går fortare och jag vill att fokuset ska ligga på intressanta händelser snarare än tidskonsumerande tråkgöra.

Och ifall jag gör egna äventyr i stort så brukar större byggnadskomplex som man måste ta sig genom lysa med sin frånvaro.
 

nudel

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
38
Location
Falun
Re: Viktig tilläggsregel

Neej, vad är det du säger?!

Det går inte för sig. Iofs kastade dom bara papper på mig och kallade mig **** och **** för att ****
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Vikväggar ?

Det är ju sant iof. Men kan man inte lägga in väggar som ändrar sig. på det sättet så kommer det att bli ett helsike för spelarna... :gremgrin:
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Inte då.

Om labyrinten bara är tillräckligt stor och man vägrar att svara på frågor som "har vi varit här förut?" och "hur många dörrar fanns det i det förra rummet?" om man inte har en mycket bra orsak och redan beskrivit det förra rummet en gång. Då kommer spelarna garanterat att tappa bort sig s.a.s. av egen kraft i något skede. :gremgrin:

Nåja, om någon rollperson besitter INT på en mycket hög nivå kan man ju för all del gå med på att ge honom lite specialhjälp.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Att svänga till höger hela tiden är faktiskt en feltolkning av lösningen. Den korrekta är att hela tiden följa väggen till höger. Vilket självklart leder till samma sak.

Om man vill försöka sig på att traska i de labyrinter där innerväggarna inte rör ytterväggarna får man helt enkelt ta och byta vägg mot den framför när man gått runt 360 grader, eller något sådant, och vill man ha 3d-labyrinter så får man plugga mer, vilket ni får göra själva, annars blir ni förslöade.

Eller mer avancerat är att aldrig gå in, utan vänta på att folk kommer ut letandes efter käk. Och kommer ingen ut så finns det antagligen en väg in utan labyrint, eller ingen hemma!
 
Top