Nekromanti [Löst] Streaming-grunkor?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag har ju ingen Smart-TV. Så jag är ute efter tips på olika streaming devices, eller vad man ska säga. Som det är nu kör jag Netflix via Wii:t och släpar annars en laptop fram och tillbaka. Jag skulle helt enkelt vilja ha en avsedd apparat med/genom vilken jag så smärtfritt som möjligt kan streama TV och gärna andra medier till TV-apparaten . Kan man även spela upp allahanda filer av så många format som möjligt via t.ex. USB är det ett plus men inget måste beroende på vad som kan streamas.

För närvarande är det främst Windows och Android som används i hemmet. Om nu det spelar väsentlig roll.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Vi har chromecast på båda våra tv-apparater. HDMI + usb på nya tv'n och HDMI samt elkontakt på gamla tv'n (där det inte finns någon usb-port att få ström ifrån). Funkar hur bra som helst. Netflix via chrome på laptopen eller via androidmobilen. Svtplay har också streamingstöd, t.ex., länge sen jag kollade vad man kan casta.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Chromecast är bra, men jag saknar att ha en riktig fjärrkontroll. Det är bökigt, upplever jag, att behöva låsa upp och fippla med en smartphone som fjärrkontroll. Jag har vaga planer på att bygga något slags mellanstation som skulle kunna agera fjärr...

(Min TV har nämligen inte HDMI-CEC, så jag kan inte styra chromecasten med min vanliga TV-fjärrka)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Använder också Chromecast och det fungerar nästan 100%. Vissa filmer från datorn kan strula med bufferten. Använder du Android i telefon eller surfplattor är det ett stort plus. Billig att testa dessutom.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Jag köpte en PS4 innan sommaren och hittills har jag uteslutande använt den till Netflix. Det är väldigt onödigt och inte en lösning jag rekommenderar! :)
(Spontanköpte när Fallout 4 annonserades och kommer givetvis spela så småningom!)

Apple TV3 kanske? Läste att nästa version är på väg och det borde väl pressa ned priset lite!

Edit: såg nu att du vill spela upp filer också. Då är båda mina alternativ värdelösa.
Funderar själv på någon modell av micro-pc och installera Kodi. Finns ju en del mer eller mindre färdiga paket med fjärrkontroll etc (eller Kodi-appen som funkar fint över wifi)
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag har ju funderat på just en Chromecast, eftersom den verkar populär i sammanhanget. Kort sagt har jag läst lite om den och i princip förstått hur den fungerar. Dock dyker andra alternativ upp, som allehanda mediaspelare, speglare som Miracast osv.

Nå, ni får gärna berätta mer om ni har lust och fler alternativ mottages med största intresse.

... HDMI-CEC? Vad är det och hur vet man om man har det? Googlade och hittade främst en massa adaptrar och misstänker att det är enklast att fråga er än att snurra bort sig bland alla möjliga artiklar. HDMI vet jag ju, men -CEC?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Nå, sammantaget den här tråden plus mer rotande på nätet, är det Chromecast som ligger bäst till. Åtminstone i den prisklassen. Har noterat en och annan populär apparat i 2000-kronorsklassen, men då känns ju Chromecasten ändå prioriterad med tanke på just det urlåga priset.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Äsch, jag slår till på en Chromecast. Dyker det upp något annat kan man la skaffa det senare.

Tack till alla er som hojtat i tråden!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
PAX;n123417 said:
Så ... Fick Chromecasten i fredags och hittills är jag nöjd. Mycket nöjd, eftersom man får rätt mycket för bara 390 SEK. Installationen var tämligen enkel och smärtfri. Först krånglade det lite med nätverket, men sedan jag startat om routern och resettat CCasten en gång fungerade allting fint. Annars läste jag att flera Telia-kunder behövt stänga ned brandväggen och skit under installen, men det behövde inte jag. Kort sagt, vi har sett på film här hemma under helgen och allt har fungerat klockrent. Det är skönt att bara behöva använda mobilen eller surfplattan istället för att fippla med Wii:t eller koppla in datorn. Nu kan man ju sitta kvar i soffan hela tiden ... :wink:
 
Top