Nekromanti Lördagsgodis

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Jag svullade i mig min lördagsgodispåse redan igår till en utmärkt biofilm (Zodiac) och började, påverkad av sockerchocken, godisfilosofera.

Fram till för ett par år sedan har förpackat godis nästan stått stilla i utvecklingen - Gott och blandat, Bilar, diverse påsar från Cloetta Fazer. Men nu har sortimentet exploderat, det har lanserats mängder med nya sorter och till och med blandpåsar med choklad - ett uppenbart försök att slå ut lösviktsgodiset. Kan det lyckas?

Jag älskar godis och har testat mig igenom hur många sorter som helst. Ändå har jag inte hittat det ultimata snasket som kan stå för sig självt, ensamt i en påse utan att man tröttnar på smaken efter några bitar. Min minimumpåse innehåller därför:

S-märken kurant salta
Geisha chokladbitar
Svarta Bassetts winegum

Jag vill också veta hur snacket går i godisjättarnas styrelserum - kan de vara seriösa bland skumtomtar och Pez-guns? Förekommer provsmakning? Diskuterar de namn på påsar och former på geléfigurer? Hur gamla är de som sitter i styrelsen - är de mer lagda åt Kungen av Danmark och Gröna kulor än åt Sura kastanjer och Pulvertwist?

/Magoo, köpte kiwiläsken Kalle Sprätt till godispåsen
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
En annan strid [OT]

Karamellkungen har fått konkurrans av lågprismärket (typ 3:33 per hg) Godisprinsen: Tronföljaren (ja, de har till och med en undertitel). Vad kommer härnäst? Gotteusurpatorn?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,613
Location
Rissne
Själv är jag ganska konservativ av mig. Som tur är finns fortfarande de vanliga varianterna kvar också... Jag menar, vill jag äta tutti frutti, så köper jag en påse tutti frutti. Vill jag ha choklad, då köper jag choklad. Vill jag ha både och - då köper jag både och. Det är inte så förbannat svårt.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Vill jag ha både och - då köper jag både och
Fast då sitter man med flera påsar, vilket för mig som inte har nåt godisstopp innebär att jag svullar i mig alltihop.

Ska det vara så knepigt att göra en riktigt bra blandgodispåse som inte är till för barn? Tutti frutti-ringar är den som kommer närmast perfektion, men då saknas chokladen.

I Umeå finns som tur är bra lösviktsgodisbutiker - tre stycken. På andra orter jag besökt är det sämre, äter ingen godis i Sundsvall?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,613
Location
Rissne
Fast då sitter man med flera påsar, vilket för mig som inte har nåt godisstopp innebär att jag svullar i mig alltihop.
Det är därför det finns små förpackningar av det mesta...

Och om man nu nödvändigtvis måste ha alltihop samtidigt och inte hittar små förpackningar, så finns ju lösviktsgodiset.

Själv är jag sällan sugen på flera saker samtidigt, eller för den delen samma saker varje gång...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag älskar också godis men har svårt att sluta äta innan det är helt slut även om jag blir dålig i magen eller det inte längre är gott. Dessutom har jag en tendens att äta allt snask som bjuds även om jag egentligen inte gillar det. :gremfrown:

Som sig bör så gillar jag skolkritor, Bassets vingummin och punchkottar. Gamla hederliga sorter som jag kan äta iförd min manchesterkavaj utan att skämmas.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Vad är en punschkotte? Är det punschpraliner du pratar om? Eller har jag missat en sort???

Vi var fyra syskon när jag var liten och vi fick sällan godis så jag glufsar i mig allt som finns på nolltid. Nu med ungar så äter jag faktiskt mindre än tidigare och har blivit mer kräsen, förut slank allt möjligt ner.

Jag tycker att gammalt godis är godare än färskt också, det måste ha med barndomen att göra det med.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag hoppas verkligen inte att man plockar bort lösgodiset !! Det vore ju ämlans synd juh. De gåbnger som jag köper godis är det just lösgodis. Finns ju inget bättre än att gå & plcoka det man gilalr & sedan sätta sig & käka upp det.

/ Johan K, som är sådär kovnetsfluffig i skallen
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Punschpralin modell större [NT]

Jag kommer ifrån hel familj av godisgrisar så inget snask blir långlivat hos oss. Men jag håller med om att det är ganska mysigt att vakna upp dagen efter en filmkväll och äta gårdagens godis till frukost.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag blandar ogärna godis med choklad - det får vara antingen eller.

De bästa påsarna är Ahlgrens Bilar, Tutti Frutti-Ringar, Djungelvrål och trifectan av Nappar (cola- salta- och söta).

Hade det funnits en påse med blandade Zoo och saltlakritsbitar i samma storlek så hade de ägt, de med.

Å så var Lossepladsen himla bra. Det kom från BonBon (de med pissmyror, öronvax, måsskit och whatnot) och fanns mig veterligen bara i Danmark, och var en samlingspåse med diverse BonBon-bitar; varav de flesta var saltlakrits.

Det tråkiga med dagens godis är att man ofta bara gör dåliga covers på gammalt godis (Ahlgrens bilskyltar är exempelvis helt meningslösa, och de nya Salta Katterna är inget vidare) - eller så kommer det något som helt saknar personlighet. Tänk om Tutti-Frutti-ringarna hade varit formade som elefanter eller tapirer istället; då hade de ägt.

Och Karamellprinsen... Kunde de inte ha fortsatt allitterera och kalla honom "Pralinprinsen"? Men lösgodis är fortfarande bäst. Synd bara när man går och köper en påse för hundra spänn, som jag gjorde i förrgår. Det kändes inte så smart.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Varjedagsgodis

Fram till för ett par år sedan har förpackat godis nästan stått stilla i utvecklingen - Gott och blandat, Bilar, diverse påsar från Cloetta Fazer. Men nu har sortimentet exploderat, det har lanserats mängder med nya sorter och till och med blandpåsar med choklad - ett uppenbart försök att slå ut lösviktsgodiset. Kan det lyckas?

(...)

Jag vill också veta hur snacket går i godisjättarnas styrelserum - kan de vara seriösa bland skumtomtar och Pez-guns?
Lite av svar på båda dina frågor får du i denna krönika av Aftonbladets vardagsmatskribent Karin Ahlborg. De nya sorterna och de nya förpackningarna är för att vi ska köpa ännu mer, vi som redan tillhör världstoppen när det gäller godiskonsumtion med ca 14 kg per person och år. Det är ca 2,7 hekto i veckan - och mer ska det bli!

Dewil
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ferraribilar och Center är stommen i varje lösgodispåse. Man kan komplettera lite med Snickersbitar, soda pops, några vinegum, Lys Melk, salmiakbalkar och stekta ägg.

Fan, det här blir dyrt.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Lone Wolf

Finns ju inget bättre än att gå & plcoka det man gilalr & sedan sätta sig & käka upp det.

Word!!! Trots prat om kollektivism, jantelag och utslätning så visar svenskarnas godispreferenser att vi fortfarande är ett folk av individualister. Svensken vill ha sin personliga mix, basta!

/Sax, som har börjat experimentera lite med skumbananer i mixen
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Re: Lone Wolf

bah.. ord som "kollektivism, jantelag och utslätning" är bara borgerlig propaganda från ett borgerligt perspektiv. Tittar man från ett annat håll är det tvärtom.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Lone Wolf

Well, måste man blanda in politik i lösgodis ?? :gremgrin:
Godis är alltid godis, oavsett politik.

/ Johan K, som inte bryr sig så mycke mer om politik än att man går & röstar när man ska.
 
Top