Nekromanti lönnmördare i eon?

Tismae

Veteran
Joined
17 Jun 2000
Messages
31
Location
stockholm
hej
håller på att göra en lönnmördare i eon
min fråga är hur ska en sådan person vara egentligen?
största problemet är att hålla det dolt för sina medspelare
min lönnmördare har som andra yrke sagoberättare men är ganska arrogant av sig så det går att se att han inte bara är sagoberättare
plus det faktum att han gillar att använda gift på sina vapen.
har ni några råd hur man ska spela denna person ?
och har ni några förslag på gifter som man kan ha?

tack på förhand

/Tismae
 
G

Guest

Guest
Jag skulle föreslå att spela honom med två personligheter som en charmig, arrogant aristokrat när han håller på sin lönnmördar sida. Istället för att ha en kall mördare utan skrupler låt honom göra det till en hedersam uppgift att förkorta andra människors "lidande" här i Mundana.

Låt sagoberättaren vara skämtsam med stort kunnande inom historia och geografi samt sagoberättande självklart. Se till att han några olika språk typ FV 5 i 3-4 st. Försök att få SL att godkänna att du har lärt dig både Rukh och Felya Alarin.
Samt Kejserlig Jargiska. Dock så skall du dock ha max FV 5 därför att du skall bara kunna lite fraser för att krydda dina historier med. Dra paraleller i de andra RP:nas karaktärer till hur hjältar skulle gjort i dina sagor. Då har du arrogansen....

Hoppas detta ger dig några ramar till en bra karaktär.
En av mina spelare har en liknande lönnmördare/spion fast hans täckmantel är som bard.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Dölja sina karaktärer för varandra.....
Vi lämnar allt sånt till de andra rollspel vi spelar.
Just i EON är vi väldigt öppna....
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
min fråga är hur ska en sådan person vara egentligen?

Normal. Är du en mystisk person i kåpa kan vem som helst gissa vem du är. Var en sagoberättare. Tills du dödar någon.

plus det faktum att han gillar att använda gift på sina vapen.

Varför gift på vapen? Varför inte gift i soppan? Det är lättare att döda personer då. Du behöver inte ens vara i närheten.

och har ni några förslag på gifter som man kan ha?

Kvicksilver, Gari och Ceeresrot. Dödar definitivt. Och personen dör tillfredsställande nog i sin egna avföring (varför säger man sin egna? Skulle man dö i någon annans?) och spyor.
 

Moonshadow

Warrior
Joined
20 Sep 2000
Messages
202
Location
Visby/Skövde/Uppsala
Allmänt tips

Tänk först ut hur du vill spela, tänk sedan ut vilket yrke som passar. det brykar bli roligast karaktärer så. detta är skrivet i störrsta välmening och inte för att vara kritisk på något sätt.
 

Darkly Noom

Veteran
Joined
28 Jan 2002
Messages
147
Location
Karlskoga
Jag tycker att du ska fråga en kille som heter Freelancer om hur man spelar en lönnmördare. Han lyckades hålla det hela dolt för sina medspelare i över ett år. OFF alltså...

//Jimmy
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Jag tycker att det kan förstöra en del av stämningen om alla vet vad alla är. I vår grupp så hade vi en lönnmördare och han var bra på att dölja vem han egentligen var, vi trodde allihop att han var en fjollig handelsman som svimmade vid blotta tanken på strid. Gissa om vi fick en chock när vi fick reda på vem han var.

Skäggmisslan/images/icons/devil.gif/images/icons/devil.gif
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Varför?

Varför skulle din RP, om han är lönnmördare, färdas tillsammans med ett antal stora säkerhetsrisker (= andra RP)?

Om du jobbar som frilansande lönnmördare skulle jag som SL inte godkänna din RP - det enda du ber om är egentligen ett frikort för att få mörda andra RP.

Däremot om du har utfört mord och nu är jagad för det (även om de som jagar dej inte vet precis vem du är) och inte vill avslöja det för andra RP därför att du inte vet om du kan lita på dem, då är det OK.

Vad det gäller resten - det är klart sagoberättare kan vara arroganta. Du är ju den enda riktigt bildade personen i sällskapet! De andra ska vara glada att de har en så lärd person med sig som dej! Sen så verkar det inte som om du vill undvika att bli avslöjad, med frånstötande stil och förgiftade vapen.

Nej, som lönnmördare ska du ha: Skådespel, Övertala, Skumraskaffärer, Förklädnad, Etikett, Matlagning och färdigheter för att hantera gifter. Vapenfärdigheter är klart sekundära - blir du avslöjad så lär det vara kört hur som helst.

Om du har poäng till det, och vill ha en kommandosoldattyp, så kan du satsa på smyga/klättra/hoppa/söka/speja/gömma och lätta vapen. Men då kan du nog glömma att dölja det för andra RP.

/Henrik
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Tips från Lönnmördarläkaren!!

Mitt favoritämne!!!

min fråga är hur ska en sådan person vara egentligen?

Man ska ju helt klart ha en täckmantel som inte är allt för mesig! Ta stereotypen BARD! inte bra att vara som täckmantel. Det kan vara ganska svårt att spela lönnmördare om man vill hålla det hemligt. Vissa skryter hejvilt om sitt yrke. Som täckmantel ska du ha en helt vanlig personlighet, du ska ha vissa värderingar (t ex kvinnoförakt=superhemskt)
Det bästa yrket som jag anser vara det bästa är läkare /images/icons/devil.gif
Dels så har dom (säkerligen) svurit en ed att endast läka människor och inte bringa dom ont. (vem misstänker en läkare, jo INGEN). Kan vara bra att ha en vapenfärdighet i typen SVÄRD. Ingen tycker om att ha fegisar som springer o gömmer sig. Dock ska den absolut inte användas ofta....

har som andra yrke sagoberättare

Funkar väl. Men varför är han arrogant av sig????

han gillar att använda gift på sina vapen.

Gift är bra, men inte helst på vapen. Det är så lätt att fumla o råka sticka sig själv... Gift ska man isåfall ha i mat eller dryck. När man har gift i alkohol så förvärras det lite grann (så körde min SL iaf)

har ni några råd hur man ska spela denna person
största problemet är att hålla det dolt för sina medspelare

OJA!!! Du måste se till att få förtroende hos de andra spelarna. Absolut inte hålla på med massa mysko saker i början. ABSOLUT INTE FIXA TILL DET SÅ ATT DU DÖDAR EN ANNAN RP!!! Det leder bara till långa inlägg på Forumet =)
När du har fått förtroendet samt deras falska tro på att du är helt inkompetent då kan du börja smussla. Ta exemplet Martin Eriksson i våran spelgrupp (det var 3-4 till som gick på det) han tyckte att jag var en inkompetent fjolla som hela tiden grävde ner mig när faran nalkades. Gissa om han blev förvånad /images/icons/shocked.gif
Spela din karaktär som en arrogant sagoberättare (hur man nu gör det??) och var en liten fegis, som helst inte ALLTID backar ur en strid. Du ska vara social och trevlig, dock inte övertrevlig. Smyg inte heller med vissa "defekter" som man har som lönnmördare, dra dig inte för att "råka" dräpa någon i "självförsvar". Du får samtidigt lite respekt från medspelarna om dom ser att du är lite duglig iaf....

några förslag på gifter

Som läkare hade jag tillgåg till massor med örter osv. Det behövs inte vara gifter för att döda en människa. Ta läkemedlet Kozinn t ex. Får endast ta en dos per 24h. Intas en till får personen hjärtinfarkt och får en hel del trauma per minut tills hjärtinfarkten görs något åt, vilket man behöver en läkare till. (är inte hundra % säker på hur mycket skada överdosering på Kozinn gör). Men kolla igenom regelboken, både örter samt gifter.

PS
Jag lyckades hålla "Lönnmördar" Läkaren Eos dold för mina spelkamrater i ca 1½ år /images/icons/cool.gif
DS

Hoppas att detta hjälpte, annars är du välkommen med frågor =)
 

Tismae

Veteran
Joined
17 Jun 2000
Messages
31
Location
stockholm
tackar för alla tips
nu har jag en idee hur jag ska spela gubben
och jag ska prata med min spelledare om att göra om den
tackar igen
*bugar*
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Re: Varför?

Varför skulle din RP, om han är lönnmördare, färdas tillsammans med ett antal stora säkerhetsrisker

Se det så här: det är inte lönnmördaren i honom som slår följe, det är sagoberättaren. Han måste ju ha nån att berätta sagor för!
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Att dölja sin karaktär för sina andra medspelare ger lite extra spännning till spelandet. Mest för spelaren som är lönnmördare, men det kan ju ge lite extra krydda till dom andra om sagoberättaren helt plötsligt har försvunnit och sen bara dyker upp nånstans....
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Instämmer helt och fullt....
När man träffar en människa så vet man inte vad han har för kalsonger eller om han har kunskap om stadsbudgeten.
Sånt kanske man får reda på långt senare....

Hipp hurra för dolda karaktärspapper!!
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Dålig anledning

Se det så här: det är inte lönnmördaren i honom som slår följe, det är sagoberättaren. Han måste ju ha nån att berätta sagor för!

Inte att berätta sagor för, men möjligen för att skaffa material till nya sagor.

Det är fortfarande en mycket dålig anledning för en lönnmördare att slå följa med en grupp äventyrare. Det gör så att han kan tjäna lite mer pengar i sin täckmantel som sagoberättare, men utsätter honom för en stor risk att bli avslöjad (och gör dessutom så att han får svårare att tjäna pengar som lönnmördare).

/Henrik
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Re: Dålig anledning

Det beror på hur man vill se på saken. Sagoberättaren behöver ju, som du sa, nytt material för sina sagor. Så varför inte hänga på ett par äventyrare??
Sen kanske han vill skapa nya kontakter som lönnmördare på andra ställen. Då är det alltid bra att resa med äventyrare som kan svinga ett svärd!!!
 
Top