Lönnmördardator

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag tänker att min mamma nog hade klarat sig utmärkt på en Chromebook. Det gäller bara att vara en person som aldrig vill installera något spel eller program utan som bara surfar på nätet.
Men sitter du på tåget och tappar internet uppkoppling så funkar typ ingenting.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bara så att jag kan utesluta alternativet - vad är dåligt med en chromebook?
Förenklat:
Chromebook är en dator med webbläsaren Google Chrome. Bara Google Chrome. Operativsystemet är i praktiken Google Chrome.
Eftersom datorn bara ska driva en webbläsare och ingenting annat är den snorbillig - men det betyder också att hårdvaran är av väldigt dålig kvalitet.
Datorn är ungefär lika snabb som en tio år gammal dator och håller antagligen inte längre än 2-3 år.

Jag skulle dock inte säga att det är dåliga egenskaper - man får vad man betalar för.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Jag tänker såhär. Om du vet exakt vad du skall använda datorn till, och har koll på vilka OS som uppfyller dina krav: välj då utifrån det. Om du har preferenser för vilket os du gillar/hatar/trivs med: välj då det OSet.

Om du är lite osäker på vad ett OS gör eller vilket du har använt tidigare så är troligen Windows rätt val.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Vet du att du bara ska ha den till att anteckna (dvs inte ens formattera texten) och möjligen surfa lite, då skulle jag gått på en billig Chromebook och installerat Obsidian för anteckningarna. Den blir då så billig att du kan vara mindre rädd om den, och den är liten och lätt.

Att du sedan kan ha den som enkel mediaspelare och online-office är mest en bonus.

Var dock medveten om att det inte är en dunderburk, och det är en dator med ganska begränsat användningsområde.

Jag har själv luskat lite kring Chromebooks, just för att de är så billiga (såg ett erbjudande för 1600), och funderade på att köpa en packe sådana och dra in Linux på dem och ha som gästdatorer i gästrummen och som mediaspelare, men efter att ha frågat lite så var det allmänna omdömet "för mycket jobb för för liten effekt, köp begagnade laptops istället". Men, för ditt smala användningsfall så kan det nog funka bra, och jag blev lite sugen på att testa själv, för precis samma användning.

En nackdel är att man har mindre kontroll över enheten själv, ungefär som en telefon eller pekplatta, men kan man leva med det så är det OK.

Edit: Vill du ha mer lönnmördareffekt, så rekommenderar jag att ta ett bajonettfäste från ett gevär och sätta fast på datorn. Behöver du lönnmörda någon så är det bara "bajonett på, http://///////////escape".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
OK, nu har jag testat en Chromebook, och jag är måttligt imponerad. Den är OK på vissa saker, men köper man inte Googles ekosystem rakt av (vilket jag inte gör), så blir det en hel del småstrul. Exempelvis kan jag mounta SMB-shares utan problem, men de flesta programmen hittar inte dem. Typ alla browsers utom Chrome känns vingklippta.

Så, om du inte gillar Google och inte gillar att bråka med datorn så är det nog inte för dig.

Det verkar dock som om det skulle gå bra att montera en bajonett på den, har dock inte testat än.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Nu har jag testat Chromebooken ur en lönnmördaraspekt.

Som synes så går det bra att sätta en bajonett på den:

20220929_204135 (Medium).jpg

När man öppnar locket så ser man att även där så är den anpassad för en lönnmördare:

20220929_204428 (Medium).jpg

Men, det slutar inte där. Dolt på undersidan så hittar man den här:

20220929_204544 (Medium).jpg

Naturligtvis kan man också montera en granatkastare på den:

20220929_204715 (Medium).jpg

Men, naturligtvis så måste den testas praktiskt:

20220929_205102 (Medium).jpg

Så, slutomdömet är att den är rätt så OK som lönnmördardator. Enda större bristen jag ser är att pistolerna saknar ljuddämpare.
 
Top