Lönnmördardator

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Jag funderar på att köpa en ny dator och den högst prioriterade egenskapen den ska ha är att den ska vara liten, lätt och snabb att dra. Typ som en dolk med plus på smygattacker. Jag har främst tänkt att använda den till att skriva och det händer ganska ofta att jag vill skriva i ”luckor” och ”plötsligt”. Då vill jag kunna dra upp den - på spårvagnen, i sängen, på jobbet, på toa - och BAM!, ha texten framme. Det är också bra om den funkar att köra Discord och Foundry på utan besvär, och kanske även Civilization.

Vilken dator ska jag köpa?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Vad är din budget? Har du preferenser gällande operativsystem (macOs, windows, linux, Chrome OS)? Vilken storlek på skärm kännner du fungerar för dig?

Ett förslag är MacBook air, som säger sig vara liten, lätt och tunn. Tillräckligt med prestanda för de sakerna du vill ha. Kostar mer än andra alternativ, och så hamnar du i Apples ekosystem vilket är supersmidigt om du har en iphone, men kanske lite jobbigt, nytt och bökigt annars.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Om du vill gå hårt på "liten och lätt", och kan tänka dig att köra ChromeOS så kanske det här är ett alternativ?

https://www.elgiganten.se/product/d...lenovo-chromebook-duet-64-mtk464-2-i-1/188580

10 tums skärm, vilket är lite mindre än jag själv hade velat ha (13-14 tum är, för mig, en bra balans mellan bärbar och tillräckligt stor för att jobba på), men passar in på "dold dolk" beskrivningen.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag köpte en laptop för ca ett år sedan och hade i princip exakt samma önskemål som du. Men jag förhandlade bort att den ska kunna köra spel då det kräver mer hårdvara och fläktar som gör datorn tung, slö och varm. Om jag någon gång känner att jag vill spela spel på den kommer jag försöka streama spelen med exempelvis google stadia.
Jag köpte till slut en Microsoft Surface Laptop Go och är sjukt nöjd. Den är liten och lätt och startar på ett kick, dessutom har jag aldrig känt att den blivit varm eller stört mig på fläktljud. Det är mycket valuta för pengarna (kostar 7500:- typ). Enda klagomålen jag har är att batteritiden är något kort (6-8 timmars aktiv användning) och att tangentbordet inte har någon bakgrundsbelysning, så det går inte att skriva i kolmörker. Men har du mer deg kan du ju köpa deras Laptop 4 som nog är bättre på de punkterna.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Tack för alla svar! Jag har egentligen ingen budget, men vill så klart att det jag lägger ska vara värt pengarna. Jag har heller inga preferenser vad gäller operativsystem och att spela är inte svinnoga.

Att köpa tangentbord till mobilen är lite lockande, men jag har inte hittat någon ordbehandlare som jag trivs med på telefonen. Dessutom antar jag att det kräver något slags stöd för skärmen och en plan yta att ställa den på, vilket även verkar gälla för den där Chromebooken.

Macbook Air är säkert bra, men är den bättre än Surface?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Dessutom antar jag att det kräver något slags stöd för skärmen och en plan yta att ställa den på,
Ja, plan yta är en bra poäng. Själv köpte Dux Ducis-fodral till min Pixel. Den skyddar (något) mot stötar, gör att skärmen inte blir repad, har korthållare och man kan vika den så att fungerar som stöd för landskapsläge för mobilen.

Ett fodral jag verkligen kan rekommendera till alla.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Macbook Air är säkert bra,
Frugan har en gammal variant och den är super. Otroligt lätt, schysst skärm, bra batteritid. Touchpad är en dröm på Mac-laptopar.

Dyr, men man får valuta för pengarna enligt Linus Tech Tips (när han tog sönder en Macbook och räknade på det - han hatar Mac).
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Tack för alla svar! Jag har egentligen ingen budget, men vill så klart att det jag lägger ska vara värt pengarna. Jag har heller inga preferenser vad gäller operativsystem och att spela är inte svinnoga.

Att köpa tangentbord till mobilen är lite lockande, men jag har inte hittat någon ordbehandlare som jag trivs med på telefonen. Dessutom antar jag att det kräver något slags stöd för skärmen och en plan yta att ställa den på, vilket även verkar gälla för den där Chromebooken.

Macbook Air är säkert bra, men är den bättre än Surface?
En snabb googling "macbook air" vs "surface" ger för handen att båda verkar vara bra datorer, med vettigt värde för pengarna. Om du väljer mellan dessa kan du inte välja "fel", välj kanske det OS som du känner dig bekväm med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag har en dator som är snabb, liten, snygg, smidig och med bra batteritid. Men den är ganska dyr; en Asus ROG Flow X13. Windows, kan flippas till en "surfplatta" om man vill.

Och så slipper man både OSX och Apples väldigt inlåsta trädgård =)

(Skämt åsido verkar Apples Air-grejer rätt najs så länge man inte är ute efter spelprestanda, och står man bara ut med OSX så…)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det finns bärbara datorer mellan 10"-11"

De flesta av dem är Chromebooks
Av vad jag vet så går det att köra Discord, Foundry och Civ på Chromebooks (jag har dock ingen, så någon som har Chromebook bör uttala sig).
Och några av de ordbehandlare som finns: MS Word, Google Docs, OpenOffice, iA Writer, WPS Office.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Hade det inte varit för Foundry och Civ så hade jag rekommenderat ett USB-tangentbord till din mobil. Kostar runt tusenlappen.
1000? Går väl köpa en usb-adapter till mobilen och koppla in ett tangentbord med usb-sladd för mindre än 1000 väl? ( Inget illa ment)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Är du säker på att det är en dator du ska ha, och inte en tablet? Med löst tangentbord om du skriver mycket.
Nej, inte helt, men det är mest det där att det verkar behövas plan yta för att skärmen ska kunna stå hyfsat.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Är du säker på att det är en dator du ska ha, och inte en tablet? Med löst tangentbord om du skriver mycket.
Jag testade det upplägget och det var inget för mig (därmed inte sagt att det inte kan passa guldfink). Ganska snabbt kommer jag på att jag vill göra något som hade varit så himla enkelt med en dator, klipp-klistra bilder, rita något, kolla en referenstext och ha två fönster uppe samtidigt, eller vad det nu kan vara. Multitasking är bättre på datorer helt enkelt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Nej, inte helt, men det är mest det där att det verkar behövas plan yta för att skärmen ska kunna stå hyfsat.
För tangentbord ja, så det beror dels på hur mycket du tänker skriva, dels hur mycket du gillar ett skärmtangentbord. Jag har inga problem att skriva anteckningar eller foruminlägg på tablet (min lösning är en stationär burk hemma och en bra iPad), men åtskilliga sidor är inte så smidigt.

Samtidigt är tablet smidigare än någon bärbar att ha med sig, och jag kör min mycket för spelledande - lägg in alla moduler jag behöver som PDF (eller inte ens lägga in - OneBookShelf för DriveThru kan ladda ned det som behövs vid behov), öppna Google Docs för anteckningarna för sessionen, visa upp bilder, spela musik, och så vidare.

En tablet är oändligt överlägsen att läsa PDF från.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Bara så att jag kan utesluta alternativet - vad är dåligt med en chromebook?
 
Top