Nekromanti Lönndörren bakom bokhyllan...

Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Suttit och funderat på detta med lönndörrar, lönngångar och liknande.
Det är ju något som rätt ofta dyker upp i rollspel.

Men man måste väl erkänna att det finns en del klyschor. Lönndörren bakom bokhyllan är nog den vanligaste. andra väldigt vanliga är väl i den stora öppen spisen. Fackelhållaren som fungerar som öppnings mekanism med mera.

Finns väl en anledning att sådant är vanligt. en bokhylla eller en öppenspis är ju så vanliga de finns nästan över allt. samma sak med fackelhållare eller ljushållare. inget av det är iögonfallande.

Men är nyfiken på om folk har andra bra ideer och lösningar till detta. Känns lite tråkigt och fantasilöst att ännu en gång säga "när du drar i fackelhållaren glider bokhyllan åt sidan och avslöjar en mörk öppning"
Men ibland blir ju klyschor, klyschor av en anledning.Att de funkar bra.

Men finns det några bra alternativ till detta? Tänker mig i första hand på fantasy inriktade miljöer men detta är inte nödvändigt. Alla ideer är välkomna
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
I fantasysammanhang bara måste den hemliga tunneln under altatet vara den klyshigaste
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Lite andra ideer:
Bakom en spegel eller tavla
Genom ett fat vin modell större
Under en trappa som kan lyftas
Bakom en spaljé
Inne i en öppen spis
Ett rum som bara går att komma till genom ett fönster
I ett klädskåp
Lucka i taket i källaren som leder upp till dolt rum
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Kalil;n157562 said:
I fantasysammanhang bara måste den hemliga tunneln under altatet vara den klyshigaste

Den var ny.det har jag aldrig hört förut.
eller vänta... jo det har jag :)

kan inte fatta att jag inte nämnde den :)
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Håller med dig. Vore kul att leka lite med traditionerna.
Exempel:
Spelgruppen har letat igenom ett bibliotek efter någon ledtråd till var det hemliga rummet kan finnas. En av dem hittar en staty som ser ut att kunna vridas på, och gruppen inspekterar den.
-Ska vi vrida? Borde ju finnas en lönngång här någonstans...
-Ja, det är klart vi vrider. Kom igen nu.
*Vrider* *Ett par sekunders tystnad*
*Ytterligare några sekunders tystnad...*
*En av bokhyllorna i andra änden av rummet exploderar, varpå det flyger böcker och bråte överallt. Riktigt våldsam explosion.*
*När dammet lagt sig...*
-Titta! En lönngång bakom bokhyllan!
-...Fnhnhngn...
-Ditt huvud sitter åt fel håll.


(Okej, kanske lite cartoony, men ni fattar poängen)
 

Luftslottet

Warrior
Joined
15 Oct 2014
Messages
223
Tunnan i källaren: tunnan har två ringar av metall som delvis håller ihop den. Man behöver vrida båda ringarna så att "symbolen" på metallen visas. Bara då öppnas ytterligare en tunna/lönndörr eller vad man vill.

Fontänen utanför: ett speciellt ljus är det enda som kan visa den anordning som sitter fäst på fontänens ena sida. När man använder den rinner allt vatten undan ner i den lucka som öppnas. Väl nere behöver man således även simma i fångar eftersom vattnet fyllt upp hela passagen.

Två rustningar: står tillsammans med fyra andra rustningar i en tom korridor. Rollpersonerna behöver åtminstone ta på sig två av de stora rustningarna och ställa sig i samma position som de stod. När vikten når det dubbla trycks en platta ned under rustningarna och lönndörren öppnas. Dock är frågan ifall de kommer hinna fram innan den stängs....
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Börjar bra. Fortsätt så. Låt fantasin flöda.

Vill se mer ideer. Jag törs slå vad om att det finns många fler där ute
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Bokhyllan döljer ett hemligt rum, men enda vägen in är genom att ta bort en (rätt smal) hyllrad böcker och åla in - rustning och annat går bort.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag tänker annars att rollpersonerna får reda på att det finns ett hemligt rum som inte har några synliga dörrar till sig, men de hittar aldrig ens någon dold dörr, för det finns ingen. De måste leta reda på verktyg och slå sönder väggarna helt enkelt.

Inte så bra om det är en lönngång som används ofta, men för att bevara en hemlighet eller så, varför inte. Kanske kan visa sig efter att de slagit in väggen att det finns en stege som leder ut i skorstenen på taket eller nåt.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Plankor som man inte bara ska gå på i rätt ordning, utan måste dansas över, Detta får en väggpanel att försvinna och avslöjar den självspelande manick med musiken att fortsätta dansa till.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Trädet uppe på kullen, om du klättrar upp i dess krona så finner du en lucka. Öppnar du luckan och klättrar ner i det ihåliga trädet så kommer du till en tunnel som leder till en dold kammare i den närliggande herrgården
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Fallucka till katakomb/fängelsehåla.
Garderob som fungerar som mathiss till monstret i katakomb/fängelsehåla.
Trappa med dold spärr, fungerar som vippbräda till katakomb/fängelsehåla.
Matta, om du beträder den flyger den genast med extremhastighet till ett land bebott av jättar och nästan intelligenta ädelstenar, där du dumpas av i katakomb/fängelsehåla.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
slanfan;n157653 said:
Fallucka till katakomb/fängelsehåla.
Garderob som fungerar som mathiss till monstret i katakomb/fängelsehåla.
Trappa med dold spärr, fungerar som vippbräda till katakomb/fängelsehåla.
Matta, om du beträder den flyger den genast med extremhastighet till ett land bebott av jättar och nästan intelligenta ädelstenar, där du dumpas av i katakomb/fängelsehåla.
Nästan så jag börjar ana någon sorts besatthet av katakomber/fängelsehålor här :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det roligaste vore väl nästan om spelarna upptäckte att det drar bakomtex bokhyllan så de börjar leta. När de drar i facklan så verkar den sitta fast lite. Drar de igen får de slå ett styrkeslag. Lyckas de bryter de av facklan, eller drar lös fästet .

Det elaka alternativet är ju att facklan som så uppenbart är bredvid egentligen är en fälla typ. Gärna med en falllucka.

Iaf så visar det sig sen att någon bara ställt en bokhylla ivägen å man får flytta den manuellt.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Var SL en gång och spelarna letade efter en lönngång som de nästan säkert visste fanns där. det var en magikers bibliotek i en källare.. där fanns ett gäng bokhyllor som täckte det mesta av väggarna. Tro mig dessa blev otroligt noga undersökta, inspekterade och till sist sönderslagna när de inte lyckades finna något.

Efter att de stannat upp och tänkt genom ett par ledtrådar de tidigare fått undersökte de bordet i mitten av rummet. där en ljus stake stod på en platta av glas eller någon sorts kristall eller något annat material. Genomskinlig men i en grön nyans. Med hjälp av den och ett ljus lyckades de till sist avslöja en dörr på väggen mellan 2 bokhyllor

Väggen såg ut och kändes som en solid stenvägg tills man lät ljusets sken skina på den genom den gröna plattan och i det gröna ljuset upphävdes illusionen tillfälligt och uppenbarade en öppning i stenväggen
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Reddokk Fheg;n157659 said:
Nästan så jag börjar ana någon sorts besatthet av katakomber/fängelsehålor här :)
Det är för tusan bara ett exempel!!!

Jag har en sund relation till katakomber/fängelsehålor! :p
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Det hade ju varit rätt coolt i nån gravkammare eller liknande oxå med skillnaden att ljuset, eller nått annat föremål, är det som överhuvudtaget gör att man kan gå igenom. Det är alltså en solid vägg eller liknande tills man kommer med föremålet, då går det gå igenom
 
Top