Vem besitter en sådan kompetens att denne är värd så otroligt mycket liksom?
Ja, och jag (och antagligen krank också) tycker att man borde ge betalt efter hur jobbigt eller viktigt det är, inte på helt för samhället ointressanta grunder.
...för att inte tala om hur mycket Postens VD tjänade. Typ dubbla min årslön. I månaden. Vem besitter en sådan kompetens att denne är värd så otroligt mycket liksom?
Min grundprincip är att ingen i Sverige behöver högre lön än statsministern, eftersom ingen har ett mer ansvarsfullt jobb.
Ja, och jag (och antagligen krank också) tycker att man borde ge betalt efter hur jobbigt eller viktigt det är, inte på helt för samhället ointressanta grunder.
Hela företagsvärlden är för mig fullständigt sjuk i sig.
...för att inte tala om hur mycket Postens VD tjänade. Typ dubbla min årslön. I månaden. Vem besitter en sådan kompetens att denne är värd så otroligt mycket liksom?
Mja, om man i kollar på vem som i praktiken fattar de beslut som påverkar flest människor i högst grad, så vill jag mena att statsministern å sin sida (helt i sin ordning) har ganska begränsad makt i och med att det mesta går via regering och riksdag, och att å andra sidan en Bonniers-chef i princip bestämmer vad hela svenska folket ska få för typ av information i skrift. Det nästan-monopol i mediabranschen gör liksom att den som styr media, i praktiken har mer makt än nån sketen statsminister. Den senare kan bli avsatt, och svarar dessutom inför ett gäng egna partikamrater och samarbetsapartners.
Öuhm... jag hade lovat mig själv att inte slänga sig in i den här grejen, men... hur bestämmer man hur jobbigt eller viktigt ett jobb är? Vem bestämmer det?
Och åtminstone vad gäller viktighet så kan jag faktiskt bara komma på en enda instans som kan bestämma det, och det är arbetsgivaren. Det vill säga företagets ägare genom företagets styrelse i fallet med sjuka VD-löner.
så vi kan väl enas om att hela jävla världen är fullständigt sjuk.
Själv är jag hemskt skeptisk till att ge arbetsgivare den makten. [snippeti] Beslut och makt lägger jag överhuvudtaget hemskt ogärna i icke demokratiska händer.

ska man låta marknaden eller folket styra?
Det är väl ändå arbetsgivarens pengar som blir den anställdes lön?
Jag delar ogärna ifrån mig beslutsrätt och makt till folk som inte har med saken att göra.
Så den rätten att spendera sina pengar på det sätt man vill kan jag faktiskt överlåta åt den som äger pengarna.
För krasst sett handlar det ju om att massor med folk gärna vill tjäna mer pengar, och jag tror detta gäller för de flesta oavsett vilken ideologi de för tillfället förfäktar.