Nekromanti Löner och resekostnader

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
Om en inte alltför avlägsen framtid tänker jag starta en Eon-kampanj med ett gäng seriösa spelare, och det en sak som jag undrar och inte hittat något svar på i Eon-boken: Hur mycket tjänar en vanlig person? Ett hyrsvärd? En lärare? En präst? Vore tacksam för siffror och sånt, åtminstone riktlinjer. Till saken hör också att fundera ut hur mycket det kostar att leva, dvs mat, boende (på värdshus) och så... Är det någon som räknat ut detta? Till exempel det om hur mycket en persons mat kostar per dag?
Visste jag allt detta kunde jag nämligen skratta gott när de storslagna krigarna som inte kan annat än våld förgås av svält, som diskussionen gick på det här forumet för ett tag sedan...
Brukar någon annan än jag tänka på sådant? Någon finns det väl i alla fall?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur mycket tjänar en vanlig person?"

Med tanke på att 90% är bönder så får vi betrakta dessa som "vanligt folk". Dessa tjänar ingenting annat än vad marken ger dem.

Det finns en hel kasse annat folk som inte heller tjänar något, utan istället försörjs. Till denna kategori räknas till exempel adel och präster. Dessa tjänar egentligen inte något, utan har istället rätt att ta upp skatt från sina respektive områden. En del av denna skatt kommer i form av dagsverken och en del i natura som sedan skulle kunna omsättas till pengar.

I övrigt, räkna med ca 80 silver per vecka för okvalificerad arbetskraft (dagverkare, hyrsvärd, stadsvakter, fogdeknektar), och det dubbla till det fyrdubbla för kvalificerad arbetskraft (hantverksmästare, lärare). Det kostar ungefär åttio silver för att leva en vecka, inklusive husrum, mat, skor och kläder (de två senare utslagna över året, och det kontot ökar också med ens status).
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Marknader och löner

Med tanke på att 90% är bönder så får vi betrakta dessa som "vanligt folk". Dessa tjänar ingenting annat än vad marken ger dem.
Säljer de inget på nån form av marknad?



I övrigt, räkna med ca 80 silver per vecka för okvalificerad arbetskraft (
Var inte tanken att det skulle kosta 1 silver/dag?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Marknader och löner

Var inte tanken att det skulle kosta 1 silver/dag?

Inflation, min gode herre, inflation ;-)


Storuggla, ekonomi-geni
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Marknader och löner

"Säljer de inget på nån form av marknad?"

Jo, men inkomsterna då används för att köpa andra saker som de inte odlar eller tillverkar.

"Var inte tanken att det skulle kosta 1 silver/dag?"

Jopp, men på tok för många konstruktörer har pillat med utrustningslistan, så den blev skev. Läs mer här.
 

Gunnar_UBBT

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
74
Re: Marknader och löner

Med ett sådant hopp i värdet luktar det devalvering min gode Uggla /images/icons/doh.gif
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Re: Marknader och löner

Det kanske är lite väl optimistiskt då ett krus öl kostar typ 4-5 silver eller mer (eller mindre för sämre kvalitet)

Annars är mat och dryck inte gratius utan kostar en slant.

Skäggmisslan
 

Skäggmisslan

Veteran
Joined
22 Jan 2002
Messages
67
Location
Billinge
Re: Marknader och löner

Det kanske är lite väl optimistiskt då ett krus öl kostar typ 4-5 silver eller mer (eller mindre för sämre kvalitet)

Annars är mat och dryck inte gratius utan kostar en slant.

Skäggmisslan
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: inflation i trollskogen

övrigt, räkna med ca 80 silver per vecka för okvalificerad arbetskraft (

Var inte tanken att det skulle kosta 1 silver/dag?


Om tanken är att det skall kosta 1 silver per dag och det visar sig bli 80 silver i veckan, borde inte det innebära att pengarna blivit mindre värda? Eller att någon lönnfet fackföreningsman tar ut en egen avgift ;-)
Och om jag inte minns fel, vilket jag i och för sig har gjort mången gång tidigare, så är en värdeminsking inflation, och inte deflation.
Nu är det bergis så att jag minns fel, men jag vill ebara försvara porten till siste man. Vive la legion!


Storuggla, utan kepir
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Marknader och löner

Jag har tolkat det som att en silver per dygn (eller troligare motsvarande i natura) är det absolut minsta man kan leva på men att "normal levnadsstandard" är 80 silver per månad.

Skillnaden är väl att man i det första fallet lever på rovor och barkgröt och kurar ihop sig under något träd eller i en primitiv koja och att man i det andra fallet äter normal "medeltidskost", har ett riktigt hus att bo i och kanske råd med en och annan öl ibland.

Men jag kan ju ha missuppfattat allting.

Tycker heller inte att man skall snöa in allt för mycket på det medeltida feodal och agrarsamhället. Faktum är att det stämmer in på långtifrån alla av mundanas samhällen. (Asharien har t.ex. ett samhälle som jag tycker har mera likheter med ett "revolutiärt" nybyggarsamhälle än med medeltida europa. Sedan så har vi Jargien med en mycket mera handelsorienterad ekonomi á la gamla rom osv osv.)

/Bjorn
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Info inför EMU [ot]

Inflation = Priserna ökar, pengar blir mindre värda. Uppstår då lönerna höjs mer än levnadsstandarden (enkelt uttryckt).
Deflation = Det motsatta.

Invalvering = Uppskrivning av en valutas värde gentemot andra valutor.
Devalvering = Man (stat, riksbank och sånt) "rear" ut den svenska kronan för att locka utländska investerare.

Skilj på deflation och devalvering.

(Nationalekonomi funkar inte i Mundana, då pengarna bara kan smältas och präglas om).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Dan (neo)

"Men Dan har fortsatt förtroende att skriva moduler?"

Varför skulle han inte ha det? "Felet" har lappats över, missförståndet har utretts och Dan skriver faktiskt förbaskat bra. Så varför skulle han inte få skriva?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Marknader och löner

Givetvis, med tanke på alla uråldriga silvermynt från grottor som satts i omlopp av äventyrare sedan Eon skrevs har det helt enkelt blivit så att silver inte är lika mycket värt längre. Alltså har priserna skjutit i höjden.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Förlåt

För att det inte ska uppstå missförstånd så var jag något ironisk. Uttryckte jag det på ett dåligt sätt så ber jag om ursäkt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Marknader och löner

"Men priset på ett stridssvärd har inte ändrats?"

Näe, nu börjar det komma ner (eller resten av prislistan upp) till vettiga nivåer.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Prissättning

Har ni baserat er prissättning på det medeltida Europas, eller efter "känsla"?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Prissättning

"Har ni baserat er prissättning på det medeltida Europas, eller efter "känsla"?"

Tanken var att det skulle ha varit medeltida Europas. Det ballade dock ut och gick över till en härlig blandning av "känsla", "vad som står i andra rollspel" och "jag vill minnas att".
 
Top