Nekromanti Löjligt bra rollpersoner

SchteeekarN^

Veteran
Joined
26 Jun 2010
Messages
44
Location
Luleå
vad kan man egentligen sätta imot en grupp machomän med 15-18 i svärd som med sina diverse väpnare och livvakter lyckas klå 20 riddare (förvisso var dom inte beridna och oorganiserade samt att spelarna hadde hyffsat tur men fortfarande) utan att dra "en wyrd hoppar in igenom fönstret"
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
20 soldater ur kungens(Random maktägares) garde förberedda med avståndsvapen, dvs armborst och beridna. Givetvis är de tillsammans med ett par riddare och en präst och liknande och såklart en lagman.
Lagmannen/prästen läser givetvis upp anklagelserna om brott de har begått och förväntas infinna sig lydigt i domstol om för att möta anklagelserna på mord på tjugo adelsmän i kronans tjänst, dvs högförräderi emot kronan.
Om de vägrar blir de givetvis fredslösa och exkommunicerade (om de tillhör statsreligionen i landet).
Anfaller dom, om dom är så dumma, låt soldaterna ha uppbakning utav minst dubbelt så många gömda soldater med avståndsvapen.
Döda inte spelarna, men skada dom och ta dem gärna till fånga.


/Poseur tycker
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Lite onödigt att påpeka, kanske, men överhuvudtaget är det okej att bruka våld mot rollpersonerna, men inte mot spelarna :gremwink:

Om de bara har färdigheten Svärd kan det vara mening att slänga en vapenmästare eller två på dem... Någon som har en stridskonst med två vapen, utmanövrering och effektiv återhämtning (eller vad den heter) borde kunna göra ruggigt mycket elakheter mot dem.

Annars skulle jag föreslå ett par magiker. Lite besvärjelser som gör dem rädda, långsamma, trötta, förvirrade eller annat kan också göra stor skillnad. För att inte tala om att de inte vet vad de har att göra med.

Hur skulle de hantera sju-åtta bönder med armborst som skjuter mot dem från ett hustak? Kan de skjuta tillbaka?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Jag tror det bästa sättet är att låta dem tampas med någonting som fysisk styrka inte biter på. Säg till exempel att någon av rollpersonerna blir drabbade av en dödlig sjukdom, och de måste försöka få tag på ett motgift. Om den ende som har motgiftet till exempel är länsherren till de riddare som de just slaktade så skulle et triktigt fint scenario inträffa.

Annars kan du ju ge dem en stadskampanj där de absolut inte får bli upptäckta av stadsmakten, coh måste hålla våldet till ett minimum för att inte bli upptäckta.

Det viktigaste är att inte ge dem för mycket strider. Då kommer de att drabbas av frossa och du kommer att få tampas med problemet att hela tiden ge dem någonting bättre. De tär isåfall bättre att hitta något bra sätt att varva striderna med andra saker. Det bästa är om du hittar något sätt att se till att de då och då måste slåss, men att det absolut inte får bli för mycket. De måste själva känna att "nej jag vill inte ge mig in i den här striden får då...". Om du lcykas med det kommer de nog tänka innan de anfaler någonting.

Själva brukar vi i vår spelgrupp köra väldigt mycket socialt spel, och strider brukar snarare vara ett tecken på ett misslyckande som raskt måste redas ut.
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
seriöst.. Vad är poängen med att döda dom. Om de nu hade lite "tur" bra! Vad skönt att dom inte dog! För det är väl inte syftet med rollspel? Inte ens eon. Poängen är väl att man ska uppleva spänningen av att "kan jag klara av detta?" matchat med rika karaktärer, beskrivningar och intriger. Syftet som SL är inte att spelarna ska behöva sudda sina karaktärer; varken direkt som "en wyrd hoppar in genom fönstret" eller subtilt som.. "aj tusan han hade giftpil beklagar"
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag tror det bästa sättet är att låta dem tampas med någonting som fysisk styrka inte biter på. Säg till exempel att någon av rollpersonerna blir drabbade av en dödlig sjukdom, och de måste försöka få tag på ett motgift. Om den ende som har motgiftet till exempel är länsherren till de riddare som de just slaktade så skulle et triktigt fint scenario inträffa.

Helt underbar idé faktiskt hehe. Även fast kanske man skall låta hela gruppen eller ett par i gruppen råka ut för sjukdomen, annars kan det ju lätt bli att de andra spelarna skiter i vad som inträffat och bryr sig inte.
Eller så kan länsherren ha en hovmagiker som lägger en provisorisk olära på deras stridsfärdigheter och sedan måste de göra något åt länsherren för att få tillbaka sina färdigheter. Länsherren lär ju tycka att RP´s är groteska fiender och mördare. Men om han är lite av en opputornist så kan han ju se potensiallen i dessa personer, if they could be turned.
 

SchteeekarN^

Veteran
Joined
26 Jun 2010
Messages
44
Location
Luleå
gitarrpoet said:
seriöst.. Vad är poängen med att döda dom. Om de nu hade lite "tur" bra! Vad skönt att dom inte dog! För det är väl inte syftet med rollspel? Inte ens eon. Poängen är väl att man ska uppleva spänningen av att "kan jag klara av detta?" matchat med rika karaktärer, beskrivningar och intriger. Syftet som SL är inte att spelarna ska behöva sudda sina karaktärer; varken direkt som "en wyrd hoppar in genom fönstret" eller subtilt som.. "aj tusan han hade giftpil beklagar"
jo var ju som en hel del tur ochså att dom överlevde, tillex blev en kille skjuten i huvudet av ett tungt armborst och överlevde utan några permanenta men, visst han var tvungen att ligga på sjukhus ett tag men överleva gjorde han, förövrigt tyckte jag om iden om att ge dom sjukdommar, det kan bli intressant skicka magiker vet jag inte jag kör med att magiker är extremt sällsynta förövrigt försöker jag inte få död på dom jag försöker få fram nått med utmaning :gremsmile:
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Om de upplevde en utmaning så är det väl bra! Du kanske kan ge dom en utmaning som inte involvera att enbart ha ihjäl saker eller bli ihjäl slagna? typ något som involverar gåtor eller komplexa intriger, moraliska ifrågasättanden? Fällor tycker jag låter som en trevlig idé. Och att du tar lite kött på benen som SL och när dom säger till sin väpnare att gå först så säger han emot(om de ens har heder/generositet att verkligen skicka fram någon annan?)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Mina spelares rollpersoner har över 20 i sina stridskonster...

Den intressantaste striden, really, är att överväldiga dem med ganska halvdana motståndare. Även <optad stridskonst 24+>-snubben har fått spö under såna omständigheter, mer än en gång...för det är det vackra med Eons regelsystem; vem som helst kan falla på en enda lyckträff från en fiende.

Underskatta inte the awesomeness that is sköld. Blockader med 0b2t6 i grundsvårighet är ondska, och ger en klar defensiv fördel för genomsnittliga snubbar som måste battla rollisar med skyhöga värden.

Vill jag ge sagda rollisar mer jämnbördigt motstånd brukar jag slänga på dem siklar, vrakher, minotaur-lårder från skugglandet, drakväktare, ärkehjältar, superninjor och annat bös. Men det behövs oftast inte, för i Eon kan även de bästa av de bästa få spö av en bonde med hötjuga, som sagt.

Helmgastar och lischar är väl annars det svåraste att döda i Eon, rent generellt.

- Ymir, högnivå
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag skulle rösta på en angry mob, bönder med högafflar, facklor, grepar och stenar. Det blir så kul, särskilt om spelarna har skrupler mot att döda dem.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Rent OT

Den intressantaste striden, really, är att överväldiga dem med ganska halvdana motståndare. Även <optad stridskonst 24+>-snubben har fått spö under såna omständigheter, mer än en gång...för det är det vackra med Eons regelsystem; vem som helst kan falla på en enda lyckträff från en fiende.
Tänkte bara inflika en husregel vi kör med i våran spelgrupp.
Att om motståndaren får ett perfekt slag så kan man välja att försöka som vanligt, då krävs ju dock ett perfekt slag för att man skall lyckas blockera anfallet.
Eller så har man valmöjligheten istället att lägga på +ob2t6 i svårighet. Då har man ändå en liten chans att ändå lyckas undvika/parera/blockera om man är jeefligt hård.

/Poseur ska strax grilla
 

SchteeekarN^

Veteran
Joined
26 Jun 2010
Messages
44
Location
Luleå
gitarrpoet said:
Om de upplevde en utmaning så är det väl bra! Du kanske kan ge dom en utmaning som inte involvera att enbart ha ihjäl saker eller bli ihjäl slagna? typ något som involverar gåtor eller komplexa intriger, moraliska ifrågasättanden? Fällor tycker jag låter som en trevlig idé. Och att du tar lite kött på benen som SL och när dom säger till sin väpnare att gå först så säger han emot(om de ens har heder/generositet att verkligen skicka fram någon annan?)
fint råd, glömde det nästan helt men en av dom lyckades skitbra på ledarskaps roll när han dramatiskt skrek "ANFALL!!" men nästa gång ska jag nog slå slag för lojalitet/heder eller vad som nu är passande när dom blir tillsagda, men det är sällan spelledarpersonerna är dom som är först i strid, dom brukar lyckas springa innan dom...men som sagt ska nog börja dra lite lojalitets slag ifall väpnaren ska följa riddaren och dom andra 8 i en strid mot 20 stycken
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Vanligtvis är det svåraste för spelledaren att finna ett sätt att dels låta rollpersonerna göra det de är bäst på, och samtidigt hålla dem ifrån att endast göra detta. Den bästa tekniken jag kommit på är just att ge dem ett dilemma, där du inte förbjuder dem från att lösa det på "deras sätt", men påvisar bristerna på det tillvägagångsättet. Då kommer de inte känna sig tvingade, och ändå (förhoppningsvis) göra andra saker i de flesta fallen.
 

Va-lir

Veteran
Joined
8 Sep 2009
Messages
36
Location
Skåne
Om de nu bara har färdigheten svärd gör då som Poniz sa. Släng ut lite dödsdansare mot dem så ska de nog få en fin utmaning.

Alternativt skicka smartare monster istället för starka monster. Minns inte namnet men finns ett litet monster som kan skrika. Detta monster kan snabbt slå ut en hel grupp med sitt skrik och förgiftane bett. Vilket gör att rollpersonerna måste använda lite mer taktik än "CHARGE" då detta kan leda till att allihop av dem får 50 smärta på en runda.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Ytterligare en sak att ta till ar ju att lata dessa rollpersoner konfronteras med nagra nu faderslosa barn till dessa riddare.

Kanske sager de lokala lagarna att den som draper en familjeforsorjare maste kompensera de efterlevande? Kanske har den lokala herremannen problem med alla dessa mangder av nu faderslosa barn som hopas i hans slott for beskydd? I ett litet samhalle kan man inte drapa 20 man utan stora sociala konsekvenser.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Är du ute efter att ge dem en rent våldsorienterad utmaning, eller skulle du vilja att vi spånar fram fler sociala/moraliska/etiska/magiska etc. förvecklingar?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Om du vill ha en rent stridsmässig grej så skulle jag gå på ett tema som redan tagits upp och säga "de tjugo riddarnas familjer" - naturligtvis meddragande sina personliga vaktstyrkor.

Fast då kommer rollerna att dö, eftersom vi pratar om 20+ stridsberedda riddare med kanske hundratalet fotsoldater - inklusive armborstskyttar. Glöm inte att räkna Utmattning. Det här förutsätter såklart att man inte tar det säkra före det osäkra och drar in släktingar i andra led eller sina vänner/allierade.

Annars är väl ett gäng landsortsbanditer/av riddarnas släktingar hyrda legosoldater som lägger sig gömda i bakhåll bakom improviserade värn på båda sidor om en väg blockerad av fällda träd, utrustade med skjutvapen. Någon lär dö utan fantastiska mängder tur, ifall det är vad du är ute efter.

Eller så kan man slänga in andra sorters konflikter, det brukar jag göra :gremwink: (mina spelare behöver iofs en halvtimme för att bestämma sig för vad de ska äta, ungefär...)
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Eller så kan man slänga in andra sorters konflikter, det brukar jag göra (mina spelare behöver iofs en halvtimme för att bestämma sig för vad de ska äta, ungefär...)
Åååh där känner jag igen mig så väl. Mina spelare kan disskutera fram och tillbaka i evighet om ett helt onödigt val de "måste" göra, typ som vilken väg som är närmast/säkrast i typ en timme. Sedan visar det sig ändå oftast att båda valen var precis likvärdiga på alla sätt och vis.

/Posuer lite frustrerad ibland på sina spelare :gremsmile:
 

SchteeekarN^

Veteran
Joined
26 Jun 2010
Messages
44
Location
Luleå
jag är som sagt inte ute efter att ta död på dom, men det skulle sitta fint med lite mer tips om diverse utmaningar,tyckte om tipset om monstret som skriker, den har väll förövrigt saliv som stoppar blödning om jag inte kommer ihåg helt fel?
 
Top