Nekromanti Låtjakt

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Det finns få saker som är så irriterande som att inte komma på vad den där låten heter, ja ni vet... den där. Ni vet ju egentligen men nog ska man måsta gå och fundera på det till dess man nästa glömt bort att man tänkt på saken innan det ska dyka upp.

Ganska harmlöst egentligen, eller hur? Ett större problem är då när man letar en låt och faktiskt inte vet vad den heter eller vem som gjort den. Kamrat Google kan bara ta en viss långt tyvärr och ikväll så sviker han mig. :gremfrown:

Låten jag söker är en gospel i rockformat. Jag har fått för mig att det var Staple Singers som stod som artist men jag minns inte riktigt... den var med på nån av de där Mix Megapol-skivorna som kom nån gång i mitten/slutet av 90-talet.

Texten på refrängen löd nåt i stil med:

Are you ready, to come on home
Are you ready, not to be alone
Somebody's comin' to carry you home
and if you're ready you can come along

Det enda övriga jag kan säga om det här är att jag lyssnade flitigt på den (tillsammans med Hooters "All You Zombies" och Miami Sound Machines "Conga" medan jag spelade Altered Beast till MegaDrive. Det var ett jävla skitspel... :gremtongue:).

Help me Nerdi-One, you are my only hope!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Hm... svårt. Jag sökte dock på några av nyckelfraserna och lyckades hitta följande låt, med titeln "Are You Ready", och denna refräng:

Are you ready to sit by His throne?
Are you ready not to be alone?
Someone's coming to take you home
And if you're ready, then He'll carry you home


Låter den bekant? På www.allmusic.com får man i alla fall 300+ träffar på titeln "Are You Ready", så jag föreslår att du går in där och betar av dem en och en tills du, förhoppningsvis, hittar en som låter bekant.

/Anders
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Låter den bekant?
Ja! Genom att googla på rätt textrad istället för det jag minns så kan jag konstatera att det är den och via allmusic.com vet jag nu att den är skriven av Charlie Allen och John Hill och framförallt framförd av Pacific Gas & Electric. Men tydligen letar jag inte efter deras version utan efter en cover från... tja... slutet av 80-, början av 90-talet. Redan hittat två andra artister på allmusic som också gjort den, ingen av dem verkar vara rätt... men det ger sig nog snart.

Man tackar! :gremlaugh:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Altered Beast till MegaDrive. Det var ett jävla skitspel... ).

Gud ja! Sinnessjukt.

Borde det inte lett till en viss negativ betingning? :gremgrin:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Borde det inte lett till en viss negativ betingning?
Man skulle ju kunna tycka det men jag har inte märkt av nåt. Ja förutom att jag fortfarande är musiknörd och dissar tv-spel i 8 fall av 10 om chansen ges? :gremwink:
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag måtte ha missat den ursprungliga postningen, för jag kände ju igen den där refrängen direkt. Jag tror till och med att vi hade den på ett av våra blandband som vi körde i Titans butik på 80-talet (hej STIM).
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag har i ett år gått runt och önskat att få höra en låt igen. Jag vet inte hur melodin går, vilken artist, eller vad den heter. Jag minns inte heller någon fras ur texten.

Vad jag minns är brottstycken av musikvideon. Att googla med det stödet är inte lätt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag har i ett år gått runt och önskat att få höra en låt igen. Jag vet inte hur melodin går, vilken artist, eller vad den heter. Jag minns inte heller någon fras ur texten.

Vad jag minns är brottstycken av musikvideon. Att googla med det stödet är inte lätt.
Vad är i musikvideon?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Vad är i musikvideon?
Det är en countrylåt, manlig artist.

Det är 2000-tal, tror jag. En man går på fest/diskotek, men mycket av videon utspelar sig i och kring en soffa om jag minns rätt. Under kvällen möter han en massa vackra kvinnor som visar sig vara dåliga människor på olika vis. I slutet på videon så pratar han med en alldaglig kvinna som visar sig vara ful ankunge när hon på komedi-vis tar av sig glasögonen.

Jag antar att de lever lyckliga i alla sina dagar sen.

Låter det bekant?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Låter det bekant?
Alltså, det låter absolut bekant. Jag tycker mig kunna se vissa av scenerna, och jag kan nästan (nästan!) höra nån slags melodi i bakhuvudet. Men inte tillräckligt för att kunna nynna den och jag går också helt bet på mina sökningar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Det är en countrylåt, manlig artist.

Det är 2000-tal, tror jag. En man går på fest/diskotek, men mycket av videon utspelar sig i och kring en soffa om jag minns rätt. Under kvällen möter han en massa vackra kvinnor som visar sig vara dåliga människor på olika vis. I slutet på videon så pratar han med en alldaglig kvinna som visar sig vara ful ankunge när hon på komedi-vis tar av sig glasögonen.

Jag antar att de lever lyckliga i alla sina dagar sen.

Låter det bekant?
Det är ju helt fel genre. Men är det kanske The Rappist:
 
Top