Låtar som hade kunnat vara rollspelsäventyr

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Lyssnade på Genesarets sjö av Kjell Höglund och jag fick helt plötsligt upp en idé om ett äventyr för call of cthulhu när han sjöng:

”Jag har funnit några papper i en grav
Det är bortglömda rester från en svunnen kultur

Jag vill tyda dessa gamla fragment
Som om ingenting väsentligt har hänt

Säg, hur många sekunder har jag på mig
Innan dimman förhindrar mig att komma iväg?

Kan det möjligen förhålla sig så
Att det redan är för sent att gå?

Jag har packat personliga artiklar
Jag har skrivit ett brev till den det vederbör

Jag ska göra vad jag kan och lite till
Och sedan får det bli som det vill

Jag går ner mellan sfinxens båda framben
För att möta det öde som är skräddarsytt

Egyptens drottning väntar i sin loge
Och hon fingrar på en silverbrosch

Jag ska stilla alla stormar i min själ
Bara dyningar ska gunga i godan ro

I mitt sinne ska orkanerna dö
Vackert väder på Genesarets Sjö”

Denna delen av låten låter som något en musiker med ockulta kontakter hade skrivit för andra att hitta. Perfekt för ett äventyr. :LOL:
Har ni några andra goa låttexter som hade varit bra som inspiration till rollspelsäventyr?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag har skrivit ett äventyr baserat på Linnéa av Thåström. Det finns tex i en Svärd & Svartkonst-version här. Det är nog inte den vanliga sortens låt som blir fantasy-äventyr kanske.

Sen har man ju ibland funderat på om inte Under Den Perverse Maharadjans Sol borde göras om till ett Blood & Bronze eller annat Sword & Sandals/Sorcery-äventyr.
 

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
208
Location
Ronneby
Jag röstar för Grendel (baserad på John Gardners roman). Jag använde låten som inspiration för ett äventyr med Avalon Hills Runequest Vikings ngn gång på 80-talet:


Midnight suns bid moors farewell, retreats from charging dusk
Mountain echo, curfews bell, signal ending tasks
They place their faith in oaken doors, cower in candlelight
The panic seeps through bloodstained floors as Grendel stalks the night
Earth rim walker seeks his meals
Prepare the funeral pyres
The shaper's songs no longer heal the fear
Within their eyes, their eyes
Wooden figures, pagan gods, stare blindly cross the sea
Appeal for help from ocean fogs, for saviour born of dreams
They know their lives are forfeit now, priestly head they bow in shame
They cannot face the trembling crowd that flinch in Grendel's name
Earth rim walker seeks his meals
Prepare the funeral pyres
The shaper's songs no longer heal the fear
Within their eyes, their eyes
As Grendel leaves his mossy home beneath the stagnant mere
Along the forest path he roams to Hrothgar's hall so clear
He knows that victory is secured, his charm will testify
His claws will drip with mortal blood as moonbeams haunt the sky
Earth rim walker seeks his meals
Prepare the funeral pyres
The shaper's songs no longer heal the fear
Within their eyes, their eyes
Silken membranes span his path, fingerprints in dew
Denizens of twilight lands humbly beg him through
Mother nature's bastard child shunned by leaf and stream
An alien in an alien land seeks solace within dreams
The shaper's lies his poisoned tongue malign with mocking harp
Beguiling queen her innocence offends his icy heart
Hounds freeze in silence bewitched by the reptile spell
Sulphurous essence pervades round the grassy dell
Heorot awaits him like lamb to the butcher's knife
Stellular heavens ignore even children's cries
Screams are his music, lightning his guide
Raping the darkness, death by his side
Chants rise in terror, free round the oaken beams
Flickering firelight portraying the grisly scene
Warriors advance, prepare for the nightmare foe
Futile their sacrifice as even their hearts must know
Heroes delusion, with feet in the grave
Lurker at the threshold, he cares not for the brave, he cares not for the brave
So you thought that your bolts and your locks would keep me out
You should have known better after all this time
You're gonna pay in blood for all your vicious slander
With your ugly pale skins and your putrid blue eyes
Why should I feel pity when you kill your own and feel no shame
God's on my side, sure as hell, I'm gonna take no blame
I'm gonna take no blame, I'm gonna take no blame
So you say you believe in all of Mother Nature's laws
You lust for gold with your sharpened knives
Oh when your hoards are gathered and your enemies left to rot
You pray with your bloodstained hands at the feet of your pagan gods
Then you try to place the killer's blade in my hand
You call for justice and distort the truth
Well I've had enough of all your pretty pretty speeches
Receive your punishment, Expose your throats to my righteous claws
And let the blood flow, and let the blood flow, flow, flow, flow.
 
Last edited:

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
88
När vi ändå är inne på gravplundring skulle jag inte ha något emot att åtminstone i rollspelsform uppleva en historia i stil med Bob Dylans Isis. Berättaren flyr där manligt ett misslyckat äktenskap för att i vildmarken finna ”a high place of darkness and light/the dividing line ran through the center of town”. Lockad av rikedomar rekryteras han av en mystisk främling för ett hemlighetsfullt uppdrag i de kylslagna, nordliga vidderna. Väl framme vid vindpinade, isbeklädda pyramider skulle gissningsvis många äventyrare bli missnöjda med dramaturgin men slutet är väl i varje fall lyckligt, kan man tänka.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Jag röstar för Grendel (baserad på John Gardners roman).
Marillion FTW!

Själv börjar jag med två låtar av Chris DeBurgh:

Spanish train (som för övrigt inspirerade ett GothCon-äventyr till Call of Cthulhu, tror jag)


Don't pay the ferryman


Sen finns det massor med låtar som Genesis gjort som skulle kunna ligga till grund för äventyr. Följande har jag själv gjort äventyr på till min WFRP-kampanj.

Harold the Barrel


Get em out by friday


Musical box


Och sen en låt som kanske förvånar er, men faktum är att den ligger till grund för hela min WFRP-kampanj The Emperor of the Pale.

Människor som ingen vill se


/Magnus
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kjell Höglund levererar även i Slutstrid
Kjell Höglund levererar alltid , vet inte hur många fyllor som akompanjerats av Kjelles ljuva stämma .

Kjell Höglund , Klaus wunderlich och franzl lang skall ljuda från varje ung och kavat junkers vevgrammofon när det är bjudning .

Det är ju lördag idag och klockan har ju slagit grogg någonstans i världen så nu får det bli Kjelle och kosken till grannarna klagar 🤣
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Ebba Gröns Mental Istid speglar väl dåtidens rädsla för det allt mer datoriserade samhället och borde därför kanske därför passa något retro-cyberpunkigt äventyr.

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Okej, eftersom jag alltid måste vara konträr och vi redan har en massa låtar på svenska och engelska, låt mig komplettera med lite andra språk:

På franska väljer jag Le jour le plus froid du monde av Dionysios. Hela det här albumet funkar ju, eftersom det är typ en opera. Men jag tycker att det är en bra setup oavsett resten av historien.

Scenario: En pojke föds i den kallaste vinter och han hjärta fryser till is. Han räddas av en dam som ersätter hans hjärta med ett urverk. Pojken växer upp med henne. Men en dag när han växt upp möter han en vacker flicka. Damen vet dock att hans hjärta inte klarar av att förälska sig och försöker att förhindra att de två blir för närgångna. Ett scenario för tre spelare.

På spanska väljer jag Pa'l norte av Calle 13. Ganska uppenbart scenario: Man spelar en grupp latinamerikaner som kommer till norra Mexico för att ta sig in i det förlovade landet USA. De träffar varandra när de anlitar samma smugglare för att ta sig över gränsen. Mycket scener med samtal mellan rollpersonerna för att ta reda på deras historia, samt såklart försöket att ta sig genom öknen, undvika gränspatrullerna, etc.

På portugisiska tar vi Sr. Coronel av Selvagens a produra de lei. Scenariot: En överste har gjort militärkupp och tagit över regeringen. Han har rensat ut sina motståndare och regerar nu landet. Men han blir alltmer paranoid, tar medeciner mot hjärtklappning och sömnpiller för att kunna sova, och fortsätter att rensa ut sina motståndare. Rollpersonerna är, förutom översten själv, hans närmaste anhang. De har följt honom i hans revolution, av olika anledningar, men nu är de alla oroliga för vad som ska hända. När kommer jag att hamna på överstens svarta lista och försvinna? Är det bättre att förekomma än att förekommas? Men jag kan inte gå emot honom ensam, och att yppa tvivel till fel person kommer att skicka mig direkt till arkebusering.

Tysk musik har jag lite sämre koll på, men den här tror jag blir ett bra scenario: Bologna av Wanda. Scenario: En ung tysk man utan större framtidsutsikter tröttnar på livet i Hamburg och flyttar till Bologna. Där får han bo hos sin faster, en excentrisk kvinna som redan som ung åkte till Bologna och efter lite äventyr fick ett barn som hon ensam uppfostrat. Den unge mannen bor därmed också tillsammans med sin kvinnliga kusin, och finner sig snart attraherad till henne. Men hon är ju hans kusin, så de kan knappast vara med varandra. Fast hon själv verkar ganska vild … Scenario för tre spelare.

Italienska: Avrai raggione tu av Caparezza. Jag satte ju den tyska låten i Italien, så jag tillåter mig att sätta den italienska i Ryssland. Scenariot: Man spelar en grupp unga ryssar som efter Sovietunionens fall på något sätt fortfarande tror på kommunismen. I det maktvakuum som skapas när samhället faller samman försöker de att återuppliva den idealistiska kommunismen från pre-gulag-tiden.

På mandarin har vi såklart den oefterhärmlige Jay Chou. Vi kör på 公公偏頭痛. Scenariot är enkelt: Rollpersonerna är enucker runt kejsaren och försöker med alla medel tillskansa sig guld och titlar genom diverse olika trick och bedrägerier.

Och såklart världens bästa språk kantonesiska. Här är en låt som känns lite mer :gremeek: efter 2019: 娛樂圈殺人事件. Scenariot är ett Montsegur-hack: En grupp unga artister slår igenom i Hongkongs underhållningsvärld, men snart börjar de politiska oroligheterna när kommunistpartiet sätter sina klor i staden. På slutet måste de välja: Öppet stödja kommunistpartiet och belönas med status och rikedomar, eller uttala sig kritiskt och riskera inte bara sina karriärer utan potentiellt sin frihet?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Okej, eftersom jag alltid måste vara konträr och vi redan har en massa låtar på svenska och engelska, låt mig komplettera med lite andra språk:

På franska väljer jag Le jour le plus froid du monde av Dionysios. Hela det här albumet funkar ju, eftersom det är typ en opera. Men jag tycker att det är en bra setup oavsett resten av historien.

Scenario: En pojke föds i den kallaste vinter och han hjärta fryser till is. Han räddas av en dam som ersätter hans hjärta med ett urverk. Pojken växer upp med henne. Men en dag när han växt upp möter han en vacker flicka. Damen vet dock att hans hjärta inte klarar av att förälska sig och försöker att förhindra att de två blir för närgångna. Ett scenario för tre spelare.

På spanska väljer jag Pa'l norte av Calle 13. Ganska uppenbart scenario: Man spelar en grupp latinamerikaner som kommer till norra Mexico för att ta sig in i det förlovade landet USA. De träffar varandra när de anlitar samma smugglare för att ta sig över gränsen. Mycket scener med samtal mellan rollpersonerna för att ta reda på deras historia, samt såklart försöket att ta sig genom öknen, undvika gränspatrullerna, etc.

På portugisiska tar vi Sr. Coronel av Selvagens a produra de lei. Scenariot: En överste har gjort militärkupp och tagit över regeringen. Han har rensat ut sina motståndare och regerar nu landet. Men han blir alltmer paranoid, tar medeciner mot hjärtklappning och sömnpiller för att kunna sova, och fortsätter att rensa ut sina motståndare. Rollpersonerna är, förutom översten själv, hans närmaste anhang. De har följt honom i hans revolution, av olika anledningar, men nu är de alla oroliga för vad som ska hända. När kommer jag att hamna på överstens svarta lista och försvinna? Är det bättre att förekomma än att förekommas? Men jag kan inte gå emot honom ensam, och att yppa tvivel till fel person kommer att skicka mig direkt till arkebusering.

Tysk musik har jag lite sämre koll på, men den här tror jag blir ett bra scenario: Bologna av Wanda. Scenario: En ung tysk man utan större framtidsutsikter tröttnar på livet i Hamburg och flyttar till Bologna. Där får han bo hos sin faster, en excentrisk kvinna som redan som ung åkte till Bologna och efter lite äventyr fick ett barn som hon ensam uppfostrat. Den unge mannen bor därmed också tillsammans med sin kvinnliga kusin, och finner sig snart attraherad till henne. Men hon är ju hans kusin, så de kan knappast vara med varandra. Fast hon själv verkar ganska vild … Scenario för tre spelare.

Italienska: Avrai raggione tu av Caparezza. Jag satte ju den tyska låten i Italien, så jag tillåter mig att sätta den italienska i Ryssland. Scenariot: Man spelar en grupp unga ryssar som efter Sovietunionens fall på något sätt fortfarande tror på kommunismen. I det maktvakuum som skapas när samhället faller samman försöker de att återuppliva den idealistiska kommunismen från pre-gulag-tiden.

På mandarin har vi såklart den oefterhärmlige Jay Chou. Vi kör på 公公偏頭痛. Scenariot är enkelt: Rollpersonerna är enucker runt kejsaren och försöker med alla medel tillskansa sig guld och titlar genom diverse olika trick och bedrägerier.

Och såklart världens bästa språk kantonesiska. Här är en låt som känns lite mer :gremeek: efter 2019: 娛樂圈殺人事件. Scenariot är ett Montsegur-hack: En grupp unga artister slår igenom i Hongkongs underhållningsvärld, men snart börjar de politiska oroligheterna när kommunistpartiet sätter sina klor i staden. På slutet måste de välja: Öppet stödja kommunistpartiet och belönas med status och rikedomar, eller uttala sig kritiskt och riskera inte bara sina karriärer utan potentiellt sin frihet?

Sånger på andra språk än svenska svenska eller engelska bara? Bah! Sånger på språk som inte ens finns ska det vara!

Magma är ett franskt progrock band som hittade på sitt eget språk, Kobaïan, och släppte 14 album på det! De är vad jag använder som soundtrack när jag spelleder Köpman i röd zon.

Låten de Futura tycker jag är perfekt till ett äventyr där man infiltrerar ett dekadent njutningspalats och mördar alla med needleguns medan man är på jakt efter utomjordisk teknologi och fucked på på rymddroger. Det var äventyret jag körde med det som soundtrack i alla fall:

 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Utan att bry mig så mycket om texterna, mer stämning och video, får jag ett par idéer:

Madonnas Frozen skulle kunna bli ett äventyr om en spiritquest för utbrända stadsbor




Enigmas Mea Culpa om att frita en anklagad i häxprocessernas Europa

 
Last edited:
Top