Låtar som borde bli rollspel, och vilka rollspel borde de bli?

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,247
Får ett par år sedan påbörjade jag ett rollspel baserat på Mr Hyde - Demonic Harmonix, men tyvärr har det avstannat lite i förmån för andra projekt. Kanske det blir av en vacker dag. Postapokalyptiskt kult-ish typ ;)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
(pst, vilka rollspel(skampanjböcker) är bäst lämpade att läsa för att preppa/spela en Peaky Blinders-kampanj i?)
 

GnomviD

Heresiark
Joined
15 Oct 2008
Messages
869
Location
Lule
Folk-progg-legendarerna Euskefeurat från Pite är bland våra största och deras låtkatalog innehåller massvis av skatter, som man kan skriva äventyr om. När jag själv skriver ett äventyr brukar jag ofta ha en eller flera Euske-låtar i huvudet, som jag upplever uttrycker tematiken eller nån figur väl. Men två av deras nyare grejer:

Deras "Vi sjöng Arbetets söner" berättar om Klemensnäskravallerna -32, när militären sköt strejkande pappersarbetare. Det som beskrivs är en en fin liten sandlåda, med strejkande arbetare, kommunister, LO som inte stödjer strejken, inbussade strejkbrytare, militären, minnet efter Ådalen, stödarbete från de icke-strejkande sågverksarbetarna, o.s.v. Av detta kan man bygga ett naturalistiskt kammarspel, där man antar rollen som en familj som slits åt olika håll - eller så kan man bygga nån slags heist-äventyr, där några försynta händer vill sno lönekuverten (á la Vietaskuppen) - eller mycket annat.


En mer intim berättelse är "Den officiella versionen", där diktjaget vecklar ut historien om hur han har mördade sin svåger för att skydda sin syster undan hans våld, hur mycket den officiella versionen av såväl svågern som honom skiljer sig från verkligheten och den ångest som detta har framkallat i honom. Alldeles utmärkt inspiration för allt från Dogs in the Vineyard till skräck, där diktjaget kan bli en utmärkt figur att bygga på.

 
Top