Låtar som är en karaktärs bakgrundshistoria

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Inspirerad av tråden som handlar om låtar som är ett helt äventyr tänkte jag på ett annat sätt jag ofta använder låtar. Låtar som i stort sett är en hel bakgrundshistorien till en spelarkaraktär.

Ett exempel är Thirteen av Glen Danzig och Johnny Cash som figurerat som en karaktär i både Noir och Fantasy. Den namnlösa som aldrig fått ett namn, bara fått en tatuering med nummer 13 och haft otur hela livet.

Ge mig tips på andra låtar som är bra inspiration till en karaktär.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ennio Morricones "Lonesome Billy" är alla Western-rollpersoner någonsin.

Don Edwards "Coyotes" handlar snarare om en ex-cowboy som numera är gangrel-vampyr, eller möjligen en Werewolf - the Apocalypse-karaktär.

Loreena McKennits "The Highwayman" (efter en dikt av Alfred Noyes) är en backståry till en Vampire- eller Wraith-rollperson.

Iron Maidens "Hallowed be thy Name" är ytterligare en Vampire/Wraith-backståry. I synnerhet Cradle of Filth-covern, som är mycket mer gotisk och arg.

Veronica Maggios "Havanna Mamma" är en rollperson i nån sorts lite optimistisk men ändå diskbänkig setting, kanske nåt av Mylings spel?

Töres döttrar i Wänge är en tragisk backståry till en medelålders familjefader i en medeltids/fantasysetting. (Se även Bergmans "Jungfrukällan", som bygger på den). Det bör betonas att han fått sin Death Wish-hämnd redan i backståryn, nu har han gått vidare och blivit from. Men hur stabil är han egentligen? Han kanske är nån slags Taken-typ, som lätt får flipp, hämtar sin vedyxa och tar saken i egna händer så fort någons döttrar blivit kidnappade. Per Tyrssons döttrar i Vänge verkar vara ursprunget till ett brett spektrum av revenge-film, vilket är en rätt spektakulär bedrift för en medeltida ballad; Last House on the Left är tex en rippoff på Jungfrukällan.
 
Last edited:

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Det finns ju oändligt med låtar som täcker in ett livsöde, inte minst inom country-genren, men här är ett axplock:

The Animals – House of the Rising Sun. Passar perfekt for Vampire the Masquerade eller andra WoD-spel.
Johnny Cash – Man in Black. Hämnare/Vigilant.
Johnny Cash – Folsom Prison Blues. Hämnare/Vigilant.
The Who – Behind Blue Eyes. Någon som fått en skräpig hand i livet, och tänker ändra på det.
ZZ Top – Sharp Dressed Man. Någon som är mycket yta och show, men saknar någon form av inre liv.
Afzelius/Wiehe – En kungens man. Skitigare fantasy, speciellt om någon av huvudpersonerna tillåts överleva.
Townes van Zandt – Pancho and Lefty. Western, helt enkelt.
Simon & Garfunkel – America. Någon form av roadmovie-spel eller kanske Changeling the Lost. Kanske föredrar jag First Aid Kits version.
Steve Earle – Copperhead Road. Langare eller producent av narkotika.
Kaizers Orchestra – Resistansen. Maffians senaste rekryt.
 
Last edited:
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
Jag spelade i en WoD-kampanj där spelledaren sa till oss att välja en låt till varje rollfigur. Låtar som också dök upp i spelet senare.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Denna borde vara bra för en Ventrue
Och denna borde funka för en werewolf the apocalypse karaktär (eller eventuellt låg humanity stadsgangrel)
Våldsbejakande Brujah eller motorgängs gangrel
För en idealist Brujah borde någon av följande funka
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Random Paladin i DnD


Face me evil bastard, smell the hate of angels
Glory, pride and bloodshed
Cowards and beholders, rapers of my wisdom
Mix of dust and bones
Go back to your abyss, Algalord will not fall
But your heads will soon roll
Test the blade of heroes, fury of the thunder
Hit my golden shield
So we'll fight against the wind for the glory of the kings
To defeat the evil enemies
And we'll ride with our lord for the power and the throne
In the name of holy thunderforce
Arwald and Aresius with the nordic warrior
On their way to Hargor
Chaos and oblivion, turmoil and disorder
Will have now their name
The last fallen heroes will defeat your forces
Thousand spirits calling
On the furthest mountain I will see your fire
Quenched by holy frost!
So we'll fight against the wind for the glory of the kings
To defeat the evil enemies
And we'll ride with our lord for the power and the throne
In the name of holy thunderforce
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Stagger Lee av Nick Cave skulle kunna ge bakgrund till en ond och amoralisk rollperson i ett riktigt mörkt rollspel, typ Kult.

Fredmans Epistel Nr 23, "Ack du min moder" skulle kunna ligga till grund för en försupen rollperson i en 1700-tal setting.

Jag hade tänkt skriva Frida av Rebecca Black på skämt, men kom på att det nog kunde bli en ganska kul rollperson!
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Här kommer några till

En hunter i world of darkness skulle nog funka bra med denna
Kan tänka mig mer än en unchained i demon: the decent redan har denna omedvetet
Förövrigt vill jag nog göra en changeling eller werewolf the forsaken karaktär på denna
Och God45 du vet redan att jag har en karaktär som använt denna:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Lite off-topic men vill ändå passa på att tipsa om ribbon drive, där man använder just en låt för att skapa rollpersonerna, också ett spel som jag vet funkat i gruppen som har musiken nära även om de inte annars spelar så mycket konstiga hippiespel.
 
Top