Nekromanti Låt spelet börja:

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Nja, vänta lite nu...

Samtidigt blir det svårt att veta om det är de TVÅ varulvarna som röstar likadant eller om det är frimurarna.

Nej, inte svårt. Frimurarna har allt att vinna på att vara ärliga medan varulvarna måste ljuga.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jag tror att ulven vill klä en bybo i ulvakläder!

Ska du använda mina ord mot mig själv får du vara smartare än så, Flurtis! Jag sa att det förmodligen är en varulv som snabbt kommer vilja hänga någon. Eller inte hänga någon.

Varulvarna kommer inte behöva vara misstänksamma, för de VET vilka som är varulvar.
Däremot kommer de försöka spela misstänksamma och ovetandes. Vi bybor måste noga, noga granska vad som skrivits för att se vem som egentligen är varg!

Jag har inte röstat på någon, än så länge.
Jag har heller inte sagt att jag INTE vill hänga någon. Däremot har Marco uttryckt det. Som ende bybo.

Varulvarna kommer äta upp oss, en efter en om vi inte hänger någon. Egentligen är det bara de som vinner på att vi inte hänger någon. Alltså är det skumt att man så tidigt som Marco ville, vill låta bli att hänga någon...

Men, han har en rätt bra förklaring i en senare tråd och verkar mest bara vilja "sitta inne på korten", så i mina ögon är han mindre misstänkt än förut...

Överhuvudtaget är det inte vargkaraktäristika att vara misstänksam.

Sååå, Flurtis, varför vill du rikta sökarljuset på mig? Varför vill du göra sund skepsis och ett skarpt iakttagande sinnelag till något ulvalikt? Är du rädd om svansen kanske?

/Basse
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Avslöja INGA roller!

Det svåra är väl att se genom ulvarnas lögner?

Men det du skriver ska inte tolkas som att det är bra att avslöja vilka tex frimurarna är. För: så fort varulvarna förstår vem som är siare eller frimurare, har de ett övertag!

Vi oskyldiga bybor förlorar ju säkert också på att inte känna till detta, men att veta vem som är frimurare och vem som är siare, skyddar bara mot snaran. Inte mot varulvarnas attacker!

Sedan...så kan en av rollerna vara specialdesignade, som Rising har skrivit.

Säger bara det.

Snopet om en av ulvarna går på någon som har "beskydd"...

/Basse
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Mina misstänkta!

Nu har jag läst allas poster och känner mer och mer att:

Herr Nils är snacksalig. Men inte varulv. Han blir helt enkelt för "strategispelsintresserad" när det kommer till det här varulvsspelet. Han är dessutom för otålig för att kunna låta bli att prata om det.

Marco är mystisk, men inte heller varulv. Han försöker spela smart, men detta kan missförstås. Åtminstone av mig.
Däremot har han en poäng i att de tystaste i byn (tex Nightowl, Johoohno, och Flurtis) är skumma.

Så just nu är mina misstänkta:

Nightowl
Flurtis
Johoohno

Vad säger ni andra?

/Basse, för galen för att vara varulv enligt Marco. Muhahahahaha... Jag ÄR galen.... Mångalen! Men knappast varulv. Däremot är jag på varulvsjakt!
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Jag tror att ulven vill klä en bybo i ulvakläder!

Överhuvudtaget är det inte vargkaraktäristika att vara misstänksam.
Nej men att spela lömska falskspel är.

Sååå, Flurtis, varför vill du rikta sökarljuset på mig? Varför vill du göra sund skepsis och ett skarpt iakttagande sinnelag till något ulvalikt? Är du rädd om svansen kanske?
Varför så förvånad och spela oskyldig? Du låter nästan chockad över att bli anklagad i denna intrig, Varför denna "låtsas" chock? Skulle jag ha något annat motiv än någon anna anklagare i den här tråden?

Nej jag säger då det Basse, din egen fejkade "förbluffenhet" över att oskyldiga dig skulle vara varulv ökar misstankarna mot dig.

//Flurtis
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Avslöja INGA roller!

Det svåra är väl att se genom ulvarnas lögner?

Nej. Det är som Nils säger. Alla bybor vinner på att tala sanning. Varulvarna måste ljuga för att klara sig. Eller vara så tysta att de inte märks - "flying under the radar", sas.

Men det du skriver ska inte tolkas som att det är bra att avslöja vilka tex frimurarna är. För: så fort varulvarna förstår vem som är siare eller frimurare, har de ett övertag!

Säg inte det. Frimurarna är som "goda" varulvar, men varulvarna har mycket att vinna på att låta frimurarna leva, då det kan vara svårt för andra att se skillnad på dem. Det bästa som en varulv kan uppnå är om frimurarna röstar på samma person och denne visar sig vara en människa. Vem blev just misstänkt? Däremot, om frimurarna väljer att gemensamt rösta på en varulv så måste varulvarna nästan gemensamt rösta på någon av frimurarna för att inte dels bli en färre, dels ge frimurarna "mandatet" att ha rätt.

Säg att det finns tre varulvar - en jävulsk plan vore då att två av dem öppet och med kraft dödar den tredje och på så sätt skapar förtroende hos resten av byborna. För vem skulle kunna tro att varulvarna är så onda att de offrar sina egna?

Och du är väldigt tydlig med att lägga med "oskyldiga" i det du skriver.

Och jag upprepar - jag är inte en varulv.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Mina misstänkta!

Herr Nils är snacksalig. Men inte varulv. Han blir helt enkelt för "strategispelsintresserad" när det kommer till det här varulvsspelet. Han är dessutom för otålig för att kunna låt bli att prata om det.
Ja JUST DET! Om han är så "strategispelsintresserad" så skulle han väl använda exakt samma modus operandi om han är varulv. Vissa ser det som att vi bybor tjänar på att vara ärliga. Men den småludne Herr Nils kan ju också vara ute efter att få reda på vilka frimurarna och siaren är eller hur?

Han kanske tjänar mindre på att ta död på båda frimurarna som Marco sa, men om han bara tog död på EN då? Och sedan fortsatte att rösta i enlighet med denne ensamme frimurare som inte har sin anförtrodde kvar i livet längre. Då skulle ulven Nils enkelt kunna rikta bort misstankarna från sig om åtminstonde han visste vem som är frimurare och inte. Det handlar alltså om en intrikat konspiration!

Visserligen har Herr Nils gått ut med att han är en trogen bybo, men i realiteten hur många av er som INTE är bybor kommer INTE att behöva ändra historia efter ett par dagar och avslöja er frimuraridentitet eller siaridentitet i hopp om att slippa snaran då ni blivit falskeligen anklagade? Om alla kommer att stå fast vid att vara vanliga bybor så kommer det reslutera i att vi bara hängs på måfå, någon kommer slutligen att vilja rädda sitt skinn och försöka gå ut med vad deras egentliga agenda är. Men vem kan man isåfall lita på?

Marco är mystisk, men inte heller varulv. Han försöker spela smart, men detta kan missförstås. Åtminstone av mig.
Däremot har han en poäng i att de tystaste i byn (tex Nightowl, Johoohno, och Flurtis) är skumma.
Jådo, Marco är mystisk. Men jag börjar misstänka att han är en av frimurarna. Fast det kan ju ha varit Marcos plan redan från början att få mig att tro det så att jag inte upptäcker ludenheten bakom hans öra!

Så just nu är mina misstänkta:

Nightowl
Flurtis
Johoohno

Vad säger ni andra?
De beter sig onekligen skumt det har du rätt i, men jag tror inte att jag vågar släppa siktet från Herr Nils riktigt än. Om han skulle visa sig vara varulv så skulle vi godtrogna bybor vara en allt för lätt match för den potentiellt ludne Herr Nils just för hans strategiska sinne. Kom ihåg även stora strategiska härskare måste även bemästra konsten med ränkspel och konspirationer.

Paranoid stadsfyllo som jag är så erkänner jag att en del av argumenten kan vara lite bristfälliga och eventuellt överdrivet paranoida. Men kom ihåg uttrycket:

"I en värld av galenskap, sök råd från den galne, och i en värld av mörker sök råd från den blinde för att hitta vägen."

Och avgör sen själv vem ni delvis litar på och inte.

//Coffe_Kanon - stadens fullaste och mest paranoide bybo
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Mina misstänkta

Det vore ju fruktansvärt om jag vore varulv utan att själv veta om det. Kan man vara det? Hu så hemskt.

Visst vore det. Jag tycker det vore ännu hemskare om du är en varulv och vet om det...
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Vänta lite här nu…

Jag tycker det är lite misstänksamt att du har misstänkliggjort halva byn. Snabb på att beskylla andra minsann. Du och Basenanji minsann. :gremmad:
Tror vi anade ett litet misstag där.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Halva speldagen har gått:

Morgonen hade varit full med planer, kommentarer, och utspel av alla de olika sorter, men endast en person hade framlagt en röst på vem han ville skulle lynchas. Det var ännu en förhållandevis lugn och fridfull stämning i byn.

Röster:

Herr Nils (1) av Johan K.
Basenanji (0)
Coffe_Kanon (0)
flurtis (0)
Johan K (0)
Johoohno (0)
Lindenius (0)
Marco Behrmann (0)
Nightowl (0).

---

20:00 på Söndag så är första speldagen slut. Då kommer någon att lynchas. Om det står lika mellan två eller fler deltagare så låter jag slumpen avgöra.

Tills 20:00 på Söndag så är det någon/några som ännu inte angivit sina natthandlingar:

Om inte varulvarna redan skickat in vilka de vill äta (skickar de in fler än ett förslag så låter jag slumpen avgöra mellan dessa) så bör de göra så innan dess (annars avgör slumpen mellan samtliga bybor).

Om inte den som är smittobärare redan skickat in vem den vill smitta med varulvssjukan (skicka ett PM/mail med "ingen" i annat fall, bara så att jag vet) så bör den göra så innan dess.

Om inte den som är siare redan skickat in vem den vill undersöka bör den göra så innan dess.

Om inte den som är väktare redan skickat in vem den eventuellt vill skydda (skicka ett PM/mail med "ingen" i annat fall, bara så att jag vet) bör den göra så innan dess.

Den som är dödgrävare behöver inte skicka något PM/mail, eftersom ingen ännu dött (well, Von Tratt har ju förstås dött, precis som kramförsäljaren, men... sluta)

Det går utmärkt att skicka ett meddelande redan nu och sedan skicka ett nytt meddelande om man ändrar sig, så länge som det sker innan 20:00 på Söndag.

---

Phu... Jag kommer inte skriva allt detta vid varje middagstid, det lovar jag. Vill bara vara extra tydlig, eftersom det ju är första gången och allt. Om någon är osäker på sin roll, kontakta mig.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Mörkret kommer

Ahhh! Förr hade jag förväntat mig att vi skulle stå bakom varandra och stötta varandra, men nu blir själva vänskapen ondskan, ty de enda som vet något och tjänar på att hålla varandra om ryggen är varulvarna.

Herr Nils är snacksalig. Men inte varulv. Han blir helt enkelt för "strategispelsintresserad" när det kommer till det här varulvsspelet. Han är dessutom för otålig för att kunna låta bli att prata om det.

Marco är mystisk, men inte heller varulv. Han försöker spela smart, men detta kan missförstås. Åtminstone av mig.
Däremot har han en poäng i att de tystaste i byn (tex Nightowl, Johoohno, och Flurtis) är skumma.

Så just nu är mina misstänkta:

Nightowl
Flurtis
Johoohno

Vad säger ni andra?

/Basse, för galen för att vara varulv enligt Marco. Muhahahahaha... Jag ÄR galen.... Mångalen! Men knappast varulv. Däremot är jag på varulvsjakt!
Så varför håller ni varandra om ryggen, Basenanji, Marco och Herr Nils? Förvisso tycker jag att ni alla tre verkar sända ut sunda iakttagelser och tänkvärdheter annorstädes, men misstänksam blir jag. Särskilt när jag som den enda jag är säker på är bybo anklagas för att vara varulv.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Får EJ läsas av varulvarna.

Herr Nils, varför bortser du från min plan med vitlöken, silverkulorna eller korsen? Om du förser oss alla med ovan nämnda rekvisita kommer alla som inte är varulvar tacksamt ta emot det, medan ulvarna kommer vara osäkra på om de verkligen är säkra mot så väl beprövade varulvsbekämpningsmedel!
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Handsken är kastad [röst]

Jag beklagar min herre. Du, eller ska jag säga NI, har trampat i klaveret en gång för mycket. Jag lägger härmed

min röst: Basenanji

Ni förstår Herr Nils och Herr Basenanji, ni har med eran ofrivilliga men ack så tydliga sammangaddning satt er i ett litet dilemma. Låt mig förklara er prekära situation:

1. Röstar någon av er (Herr Nils eller Basenanji) på mig eller någon annan nu blir det uppenbart att ni är i maskopi med varandra.
2. Ni har således ingenting att förlora genom att rösta på varandra – men allt att förlora om ni röstar på någon annan.

Herr Nils och Basenanji – det är dags att visa er lojalitet! Vi bybor väntar med spänning på ert nästa drag… Jag föreslår att vi andra väntar och låter de två avgöra. Duckar dom så dinglar dom.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Ett öppet brev

Ett mycket vackert brev, som jag såklart håller med dig om. Speciellt det där om varulvarna !

/ Johan K, som fotrtfarande är lite misstänksam mot Herr Nils
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Avslöja INGA roller!

hmm visserligen har du en poäng här Marco. Vi får heller inte glömma risken att hänga siaren utav misstag. Det skulle vara ett rätt så hårt bakslag för oss bybor.

Vem som helst utav oss kan vara varulv. Det enda vi egentligen har att gå på är retorik och inlägg. Det är egentligen inte föränn på måndag som vi kan börja lägga riktiga pussebitar, därför anser jag att vi bybor bör ta det lite lugnt med att avslöja vilka roller vi har.

Herr Nils idé är ju genomförbar även senare i spelet. Dessutom är den förmodligen effektivare då än nu pga utav det låga antalet deltagare och vad som har skrivits i tråden.

//Flurtis
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Snäll med svans?

Snälle Nightowl skriver "Jag är bybo!" i sin ambition att undgå misstankar.

Hey, oskyldig är du först när du skriver:

"Jag är inte varulv!"

För tom varulvarna är bybor. För det mesta...

/Basse
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Och upp plockad [röst]

Well, det är inte jag som försöker gadda ihop andra bybor för att rädda mitt eget skinn. Jag gav dig och Basenanji chansen att visa er oskyldighet men våldsamt och vildsint så har du försökt vända fokus från er till någon annan.

Det är helt uppenbart, tycker jag, att de som skriker och konspirerar mest också har mest att dölja. Ska vi sanna icke-varulvar låta oss styras av en sådan person? Vilken oskyldig person kommer han försöka gadda ihop sig mot nästa gång?

Till skillnad mot er Herr Nils, anser jag att folk är intelligenta och kan fatta egna beslut, inte som en skock får som du kan leda (läs: skrika och gorma) till slakt.
 
Top