Låt rollpersonerna döda sina gudar

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Eh. Man dödar inte gudar genom att banka på dem med ett svärd.
Man dödar gudar genom att döda konceptet de står för.

En Cthulhu som inte längre kan Cthulhu:a är bara en stor klump kött som, likt en strandad val, kollapsar in på sig själv och ruttnar bort.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
I den stora HeroWars-kampanjen som ska komma till RuneQuest lär man i alla fall kunna hjälpa till när Argrath (urpsrungligen Greg Staffords rollperson) dödar (nästan) alla gudarna på slutet.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Är inte gudarna i Dungeons & Dragons vanliga dödliga som nådde nivå 40 och gjorde sig till gudomligheter? Som Bhaal? Så om man ska spela en så lång kampanj är väl det logiska slutmålet att ta sin plats på Olympos, med våld om så krävs.
1708437678892.png
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
Jag har alltid tyckt att kritiken mot statsen på mytos-entiteterna för det mesta missar målet. Dels för att de i praktiken är omöjliga att besegra för en grupp rollpersoner så det kvittar lika,
Och för att ibland är det bra att det finns stats! Om en norrman kan ta (iaf tillfälligt) kål på Cthulhu genom att köra en båt in i fejan på honom eller en bibliotekarie kan döda Yog-Sothoths son så är det väl inte alltid dumt att det finns stats.

Statsen är ju allt som oftast också mer en representation för deras fysiska form, att besegra den betyder ju sällan att de är döda… (lex Cthulhu)

Och i vissa fall är de bra att ha när konsekvenserna av att lyckas i sin tur inte betyder vinst: det är rätt återkommande i Delta Green, där moderna vapen lätt kan döda många mindre mythosvarelser, men problemet är nu vad man gör för att dölja allt.

Om man t ex skulle beordra en kärnvapenattack på R’lyeh stoppar det Cthulhu, men du ska nu förklara allt som skett. Plus att Cthulhu och hans hem nu är radioaktivt när han återformas… så nu är dessutom saken värre.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Statsen är ju allt som oftast också mer en representation för deras fysiska form, att besegra den betyder ju sällan att de är döda… (lex Cthulhu)
Ja! Kan Jakob ha en brottningsmatch med Gud(?) (1 Mosebok 32:22-29) så kan Cthulhu få ha stats.

Jakob brottas med en okänd

22Under natten steg Jakob upp, tog med sig sina båda hustrur och sina båda slavinnor och sina elva söner och gick över Jabbok vid vadstället. 23Han lät dem gå över floden och lät föra över allt som tillhörde honom. 24Jakob blev ensam kvar. Då brottades en man med honom tills dagen grydde. 25När han såg att han inte kunde besegra Jakob slog han till honom på höftbenet, så att höften gick ur led när de brottades med varandra. 26»Släpp mig«, sade mannen, »dagen gryr!« Men Jakob svarade: »Jag släpper dig inte förrän du välsignar mig.« 27Han frågade honom: »Vad är ditt namn?« – »Jakob«, svarade han. 28Då sade han: »Ditt namn skall inte längre vara Jakob utan Israel, ty du har kämpat med Gud och människor och segrat.« 29Jakob bad honom: »Låt mig få veta ditt namn.« Han svarade: »Varför frågar du mig om mitt namn?« Och han välsignade honom där.
 
Last edited:

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Och för att ibland är det bra att det finns stats! Om en norrman kan ta (iaf tillfälligt) kål på Cthulhu genom att köra en båt in i fejan på honom eller en bibliotekarie kan döda Yog-Sothoths son så är det väl inte alltid dumt att det finns stats.

Statsen är ju allt som oftast också mer en representation för deras fysiska form, att besegra den betyder ju sällan att de är döda… (lex Cthulhu)

Och i vissa fall är de bra att ha när konsekvenserna av att lyckas i sin tur inte betyder vinst: det är rätt återkommande i Delta Green, där moderna vapen lätt kan döda många mindre mythosvarelser, men problemet är nu vad man gör för att dölja allt.

Om man t ex skulle beordra en kärnvapenattack på R’lyeh stoppar det Cthulhu, men du ska nu förklara allt som skett. Plus att Cthulhu och hans hem nu är radioaktivt när han återformas… så nu är dessutom saken värre.
I DG håller jag med. Där tycker jag istället att motsvarigheten till ”onödiga stats på gudar” är att man stattat upp övre skiktet av DG-organisationen trots att materialet i övrigt är rätt tydligt med att spelet blir bättre ju mer avlägsen ledningen är.

Men det kanske är relevant om man spelar på ett annat sätt än jag gjort, jag vet inte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Frågan är varför det är så himla viktigt med egenskaper (och då särskilt värden på sådana).
Inte alls, egentligen. Jag tror folk hakade upp sig lite på att jag drog in CoC som exempel. Det borde jag förutsett =D.

Det viktigaste är att det borde vara rimligt för en rollperson att (på lång sikt, med rätt förberedelser, med rätt kunskap etc...) döda en gud i så gott som alla rollspel (om det finns gudar).

Tycker jag, alltså.

Men att ha stats på gudar i det läget är ett av flera möjliga sätt att visa vad som krävs.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Det viktigaste är att det borde vara rimligt för en rollperson att (på lång sikt, med rätt förberedelser, med rätt kunskap etc...) döda en gud i så gott som alla rollspel (om det finns gudar).
Vilket fick mig att fundera på en sak. Vad är mest intressant i slutändan? Att mörda gud, eller trumfa gud.

Blir väldigt olika berättelser, men båda kan vara intressanta på olika sätt. Om jag inte kan mörda guden, så ska jag visa att jag kan övervinna och bli den högste av gudar!

Jag är dock helt för dödliga gudar, tror bilden av odödliga gudar är något som framförallt blivit befäst i vår tankevärld på grund av en monoteistisk världsbild där gud är evig.
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
201
Tycker det beror lite på hur man ser på världen. Som vad är en lvl 20 paladin värd i 5e? Är man unik i världen eller har varje större stad en lvl 20 paladin?
Är man unik i världen så ser jag att det kan finnas möjlighet att ta ner någon gud ett snäpp. Men om det är vanligt så börjar man fundera på vad är en gud egentligen? Är det bara någon titel som man satt på en människa? Typ man anser kejsaren ha gudomlig status. Gud kan ju ha olika rangordningar inom gudomligheten med hur svåra de är att besegra.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,146
Location
Lund
Klart man kan döda gudar genom att banka på dem med svärd. Det krävs bara rätt svärd.
Ja, Thor Love and Thunder går väl i stort stycke ut på just det. Mystisk snubbe med gudsdräparsvärd ger sig på Thor 😆

Cog.
 
Top